کد خبر: ۶۷۰۴۰
زمان انتشار: ۰۱:۰۳     ۲۴ تير ۱۳۹۱
فعالان دانشجویی طی اظهارنظرهایی از برخورد قوه قضائیه با دانشجویان عدالتخواه انتقاد کردند.

فارس، امیرحسین ثابتی که در پی شکایت دادستان تهران به دادگاه احضار شده بود، پس از بررسی دادگاه 1057 به 91 روز حبس تعزیری محکوم شد.

براساس این گزارش، اجرای این حکم با رعایت ماده 25 قانون مجازات اسلامی به مدت دو سال به حالت تعلیق در آمده است.

گفتنی است، پس از تصویب طرح وقف اموال دانشگاه آزاد در مجلس هشتم شورای اسلامی، در تیرماه 89 مطلبی انتقادی از امیرحسین ثابتی در یک وبلاگ منتشر شد که در آن، مسئول اسبق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران طراحان مصوبه وقف اموال دانشگاه آزاد، مجلس هشتم را "جاسبی‌گرا" خطاب کرده بود.

پس از انتشار این مطلب انتقادی، دادستانی تهران با طرح اینکه عنوان"جاسبی‌گرا" از مصادیق نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی است، از این فعال دانشجویی شکایت کرد.

 

* انتقاد از برخورد قضایی با دانشجویان انقلابی

این اقدام دستگاه قضا، واکنش دانشجویان را در پی داشت؛ در همین راستا 7 بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ با ارسال نامه سرگشاده به آیت‌الله آملی لاریجانی انتقاد خود را از این اقدام قوه قضائیه اعلام کردند.

در ابتدای این بیانیه با اشاره به سخنان رهبری معظم انقلاب در حرم رضوی در آغاز سال انتشار اخبار محکومیت قشر انقلابی و بسیجی دانشگاه اعم از دانشجو و استاد را نشانه نداشتن مسامحه دستگاه قضا با متخلفان می دانند که البته نکاتی را باید در این برخورد میان دوست و دشمن لحاط شود.

در ادامه این بیانیه با اشاره به فرمایش رهبری در خصوص کسانی که قصد دارند دانشجو غیر سیاسی باشد اضافه می کند: «به فرض آنکه اجرای حداکثری قانون منجر به صحت احکام صادره شود، آیا چنین رویه ای در اجرای قانون به رکود  فضای سیاسی کشور و انسداد باب انتقاد و گفتگو  علی الخصوص در فضای دانشجویی نمی انجامد؟ آیا «موضع داشتن» و «اظهار نظر در مسایل مهم کشور» و بهره جستن از «زبان انتقادى و طلبکارانه» و حتی «کمى تلخ» که همگی توصیفات رهبر انقلاب از مشی مطالبه گری دانشجویی است، مستحق صدور چنین احکامی است؟»

دانشجویان عضو 7 بسیج دانشگاه های تهران برخوردهای دوگانه را نافی عدالت و مخدوش کننده چهره قوه قضاییه می دانند و اضافه می کنند:«گذشته از صحت یا عدم صحت احکام صادره، آیا با وجود پرونده های متعدد مفتوح از مفاسد کلان اقتصادی تا جرایم مهم سیاسی که به علت اطاله دادرسی و یا شاید عزم بر عدم پیگیری که بعضا به مستمسکی برای تشکیک در کارامدی دستگاه قضا تبدیل میگردند، شدت برخورد با یک دانشجو نشانگر اقتدار دستگاه قضایی کشور است؟ »

این بیانیه در ادامه اغتراض و گلایه مندی دانشجویان را نسبت به تسامح و تساهل قوه قضاییه نسبت به برخی آقازادگان اینگونه مطرح می کند:«همانطور که ریاست محترم قوه قضائیه گفتند ما در برخورد با مجرمین هیچ خط قرمزی نداریم، انتظار می رفت نسبت به بررسی پرونده های که مربوط به نزدیکانشان است، اقدام نموده و باب شبهه پراکنی و شایعه پردازی را ببندند؛ این در حالی است که عدم اجرای حکم بعضی آقازاده های مجرم، و تعویق چندین و چند باره اجرای احکام و یا حتی تشکیل جلسه رسیدگی به اتهامات، علی الظاهر فرمایش ریاست محترم قوه را نقض کرده است که «احکام دادگاه‌ها بایستى مطلقا از سهل‌انگارى و سهل‌گیرى به دور باشند.»

دانشجویان با توجه به سابقه حضور ثابتی در دانشگاه و رسانه فعالیت وی را یک اقدام عدالتخواهانه می دانند که قصد آن بر خلاف حکم صادر شده تشویش اذهان عمومی نبوده بلکه به نحوی روشن کردن اذهان عمومی بوده است و اضافه می کنند:«یکی از محکومین چندی پیش با شکایت مدعی العموم به دادگاه احضار و در نهایت به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» محکوم شد. ایشان در مطلبی که در وبلاگ خود پیرامون مصوبه مجلس نوشته است، با نقد مصوبه مجلس در مورد وقف موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و از جمله دانشگاه آزاد، نمایندگان حامی این طرح را «جاسبی گرا» نامیده است. این در حالی است که نمایندگانی که به این مصوبه رای داده اند آقای دکتر جاسبی را از مدیران موفق می دانند و در نتیجه حمایت و تمایل این نمایندگان به آقای جاسبی مصداق نشر اکاذیب نیست. از سوی دیگر «قصد تشویش اذهان عمومی» اتهامی است که باید از سوی مدعی اثبات شود؛ خاصه آنکه محکوم علیه از دانشجویان فعال عدالتخواه در عرصه رسانه در سالهای اخیر بوده است و نمیتوان پذیرفت که یک دانشجوی عدالت خواه هدفی غیر از اجرای عدالت و قانون در جامعه و «قصد»ی جز روشن کردن اذهان عمومی داشته باشد. »

این بیانیه در پایان عملکر دانشجویان را در قبال طرح وقف دانشگاه آزاد را هدیه ای از جانب دانشجویان به نمایندگان مجلس می داند که مانع از ارتکاب یک منکر بزرگ _وقف دانشگاه آزاد_ شده است و می گوید:«در همین رابطه، تمامی قرائن بوضوح نشان میدهد که هدف دانشجویان معترض و از جمله محکوم علیه، تنها جلوگیری از تصویب مصوبه ای ناعادلانه و خلاف اصول مسلم جمهوری اسلامی بوده است؛ مصوبه ای که در نهایت نیز توسط خود نمایندگان لغو شد و این خود تاییدی است بر دغدغه به جای این دانشجویان. امید است که دستگاه قضائی، تحت مدیریت حضرت عالی برخورد با مجرمین را عادلانه تر از گذشته و بدون توجه به جنجال های رسانه ای انجام دهد.»

 

* انتقاد انجمن مستقل تهران از برخورد با دانشجویان عدالتخواه

از سوی دیگر، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در اعتراض به محکوم کردن امیرحسین ثابتی به عنوان فعال دانشجویی به 91 روز حبس تعزیری با ارسال نامه‌ای به رئیس دستگاه قضاء انتقاد خود را از این حکم اعلام کردند.

در انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با تاکید بر ضرورت نقد پذیری نوشته شده است: "نزدیک به یک سال است که چندین سایت منتسب به دانشجویان وعده‌ای از فعالان دانشجویی به علت انتقاد از نحوه عملکرد شما در فتنه 88، نداشتن مواضع روشن و شفاف حتی پس از نماز جمعه 29 خرداد 88، تصویب طرح وقف دانشگاه آزاد که به یکشنبه سیاه معروف شد ، تصویب طرح جذب دانشجوی پولی در زمان ریاست شما بر مجلس هشتم، به تاخیر افتادن بیش از یک سال از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تصویب طرح نظارت برنمایندگان و درنهایت هم تصویب ضعیف این طرح که نشان از ضعف عملکرد ریاست مجلس هشتم داشت، و ده‌ها مورد دیگر که ذکر آنها خارج از این مقوله می‌باشد، مورد محکومیت، فیلترشدن سایت‌هایشان وحبس تعزیری قرار گرفته‌اند."

دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در پایان با اشاره به حدیث از امام صادق(ع) که « اُحبُّ اخوانی الیّ من أهدی عُیوبی الیّ » نوشته شده است:  ما دانشجویان مستقل از باندهای قدرت و ثروت، به عنوان آرمانخواهان جامعه، برادرانه شما را به پذیرش انتقاد و پاسخگویی در مقابل ملت عزیز و مخصوصا دانشجویان پرسشگر فراخوانده و از مواجهه ناشایست با دانشجویان -که به تعبیر امام خامنه‌ای(دامت برکاته) افسران جبهه جنگ نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند- بر حذر داشته، و ضمنا پیشنهاد می‌کنیم که از حوزه ریاستی خود خارج شده و در مکان علم و اندیشه -یعنی دانشگاه- حاضر شوید و با دانشجویان در جلسه انتقادی رو دررو شرکت نمائید.

 

* دستگاه قضا به جای برخورد با دانشجویان با دانه درشت‌ها برخورد کند

در همین راستا، 17 انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت هم با تاکید بر اینکه آیا با وجود پرونده‌های متعدد مفتوح، شدت برخورد با یک تخلف دانشجویی نشانگر اقتدار دستگاه قضایی کشور است، با صدور بیانیه‌ای انتقاد خود را از حکم صادر شده برای فعال دانشجویی اعلام کردند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

در روزهای اخیر شاهد برخی اخبار مبنی بر اقدامات قوه قضاییه بوده ایم که تاثیر و واکنشهای متفاوتی را در فضای سیاسی کشور داشته و همچنان ادامه دارد از جمله حکم حبس یکی از فعالان دانشجویی، اعلام جرم علیه  یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فیلتر شدن یکی از سایت های خبری و تحلیلی کشور که به تایید دادستان کل کشور نیز رسیده است و همچنین تعلل در بررسی برخی از پرونده های مهم و حساس که پیرامون این اخبار نکاتی را بر حسب وظیفه ذکر می کنیم .

1. چه فرایندی و چه اتفاقی افتاده است که این چنین آستانه تحمل و نقد پذیری مسوولان دستگاه قضایی پایین آماده که حتی بعنوان مدعی العموم  مستقیما ورود کرده و بر علیه نطق یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام جرم می نماید، ( البته این انتقاد به منزله ی تایید همه صحبت های این نماینده مجلس نیست) آیا با این گونه اقدامات حریت وآزادگی و استقلال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برابر قانوندانان قانون شکنی که در این کوی و برزن به کانون های  قدرت و ثروت متصل هستند را زیر سوال نمی برد؟ آیا هم اکنون همین مقدار دغدغه مندی و مسوولیت پذیری و استقلال نمایندگان توانسته است اعتماد حداکثری ملت را برای دفاع از حقوقشان جلب کند؟که با اینگونه اقدام دستگاه قضا دیگر تکلیف مشخص است و شوربختی ما در آنجا بیشتر می شود که نسبت به این موضوع نهادها و احزاب، جریانهای سیاسی، اصحاب رسانه و متاسفانه خود نمایندگان مجلس نیز سکوتی سوال برانگیز و حیرت آور و تاسف بار اختیار کردند و احتمالا به زعم خود در این شرایط که انتقاد هزینه ی این چنینی دارد مصلحت اندیشی و خدای نکرده عافیت طلبی را ارجح دانستند!

2. چگونه می‌توان باور کرد که برخورد با یک سایت تحلیلی و خبری بر فرض اشتباه و تقصیر، این چنین قهری و سلبی باشد ، یعنی این همه راهکار دیگر نظیر توصیه و ارشاد و تذکر و توبیخ شفاهی و کتبی نبود؟که این چنین می بایست افکار عمومی را حساس و نسبت به فضای آزاد اندیشی و نقد پذیری نظام مخدوش جلوه دهند.

3. جامعه و مردم به دانشجویان به عنوان خط مقدم مطالبه گری و آرمان خواهی می نگرند و فعالین دانشجویی نیز این مسوولیت و بار امانت خطیر خود را در مقاطع مختلف و حساس کشور به خوبی درک کرده و طبیعی است که پرداخت هزینه های این چنینی نمی تواند گامهای استوار و مصمم فعالین دانشجویی در مسیر مطالبه گری و حقیقت طلبی را لحظه ای تحت تاثیر قرار دهد و مطمئنا راهکارهای معقول تر و اثر بخش تری وجود دارد.

4. آیا دستگاه قضا پس از گذشت بیش از 3 سال برای پرونده های مفتوح بازداشتگاه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه تهران و مجتمع مسکونی سبحان و پرونده های که مسوولان با نفوذ سیاسی در آن متهم می باشند هم، این چنین مصمم، جدی و قاطع برای پیگیری این پرونده ها می باشد؟! آیا واقعا این گونه پرونده ها از آن چنان پیچیدگی برخوردار است که با گذشت بیش از سه سال هنوز ابهامات آن رفع نشده و موعد رسیدگی به آن فرا نرسیده است؟ آیا عدم رسیدگی و هم چنان مفتوح بودن پرونده های این چنینی و پرونده هایی که برخی مسوولان رده بالای دولتی در آن متهم هستند موجب ایجاد شبهه و سوال در ذهن پرسشگر افکار عمومی نمی شود؟ آیا این برخورد دوگانه دستگاه قضا و حتی برخی دستگاه های نظارتی نسبت به قانون به پای حاکمیت نوشته نمی شود؟ و به راستی چرا حاکمیتی که با خون هزاران شهید و فداکاری هزاران جانباز و ایثارگر و رزمنده به چنین عزت و اقتداری دست یافته است می بایست اسیر دیدگاههای سلیقه ای و شخصی برخی مسوولان باشد؟ و همچنان باید باور کنیم که قانون برای برخی اشخاص مصونیت ویژه قائل نیست؟

گویا دایره افرادی که از نظر برخی از مسوولان و دستگاه ها، "خودی" پنداشته می شوند،  بر اساس معیارهای شخصی و سلیقه ا ی ، و یا خدای ناکرده جناحی تعریف شده است ، نه با شاخص های مدنظر رهبری و سیاست های کلی نظام. و آیا نباید افسوس بخوریم که چرا برخی با تنگ نظری های خود به همان اندازه که در کشور آزادی وجود دارد، آگاهانه یا ناآگاهانه و یا خواسته یا ناخواسته نمی گذارند احساس آزادی که بعضا از خود آزادی مهم تر می باشد نیز وجود داشته باشد و از این طریق به اعتماد مردم که بی تردید مهم ترین سرمایه اجتماعی نظام می باشد لطمه وارد شود.

5. انجمن های اسلامی دانشجویان  مکررا اعلام داشته اند که فضای سیاسی و اجتماعی کشور نیاز مبرم به انسجام و اتحاد ملی و همدلی دارد که جز با تحمل دیدگاه های مخالف و تضارب آرا در بستر حد اکثری آزاد اندیشی، نقادی و نقد پذیری و اجرای بی کم وکاست قانون با حق و عدالت بدون اجرای گزینشی آن محقق نخواهد شد. لذا خواستاریم مسوولان، مصالح کلی نظام و ملت و منویات مقام معظم رهبری را سرلوحه خود قرار داده و خود را وامدار هیچگونه مصلحت اندیشی کاذب ندانند.

* انتقاد از صدور حکم قضایی برای امیرحسین ثابتی

 

همچنین یکی از فعالان دانشجویی نیز با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله لاریجانی انتقاد خود را از محکومیت امیرحسین ثابتی اعلام کرد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

شنیدن حکم محکومیت حبس تعزیری برای فعالان دانشجویی جامعه دانشگاهی را آزرده خاطر کرد.

امیرحسین ثابتی مسئول اسبق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران که به 91 روز حبس تعزیزی محکوم شده است، همان دانشجویی است که در تعریف مشخصه‌اش عموما حد وسطی وجود ندارد. اکثریتی که نگاه انقلابی دارند، وی را مصداق یک دانشجوی انقلابی می‌دانند و اقلیتی نیز به خون این فعال دانشجویی تشنه و شاید هم او را مهدور الدم قلمداد می‌کنند؛ همان اقلیتی که در جریان 88 امیرحسین ثابتی به آنها ضربه‌های شدیدی زد.

مستند سخنان بنده را می‌توان در فضای دانشگاه تهران و مخصوصا در مناظرات دانشجویی به عینه مشاهده کرد.

هر چند زبان حقیر طرفی نمی‌بندد اما سعی شده است، با نگاهی به فرمایشات امام خامنه‌ای ما را به مسیر روشنی سوق دهد.

از این رو با نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری پارادوکس و شکاف عمیق در نگاه رهبری انقلاب با برخی از تصمیم گیری‌ها در برخی دستگاه‌های قضایی و اجرایی مشاهده می‌شود، که تنها راه، راه روشنگری است.

سخن مبارک رهبری تعریف جامع و مانعی از بایدها به همه مسولان دستگاه‌های قضایی و اجرایی می‌باشد.

امام خامنه‌ای در مورد خصوصیات جوان می‌فرمایند: "جوان حق را اسان می‌پذیرد، این خیلی مهم هست، جوان راحت و صادقانه اعتراض می‌کند و بی دغدغه و بدون هیچ‌گونه گرفتاری درونی اقدام می‌کند، ببینید چه حقیقت زیبایی به وجود می‌آید و چه کلیدی برای مشکلات است"(12/8/80)

از سوی دیگر مقام معظم رهبری در طرح مطالبه عدالت می‌فرماید: "دانشجوی جوان به عدالت اجتماعی و پر کردن شکاف‌های طبقاتی، به چشم یک آرزوی بزرگ و بی‌بدیل می‌نگرد، این انگیزه در دانشجو پر ارج و مبارک هست، اگر عدالت، عدالت واقعی و مبارک هست، اگر عدالت، عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از از عدالت، آرزو و امال برنامه ریزی‌ها است، پس باید هر پدیده ضد عدالت در واقعیات کشور مورد سوال قرار گیرد"(6/8/81)

افسوس، همان جوانی که باید پیرو منویات اکید رهبری علیه تبعیض و فساد در هر شأنی قیام کند و به چالش‌های عمیق اجتماعی و حتی سیاسی بپردازد ناچار به دست و پنجه نرم کردن خود با موانع تصنعی و موهوم می‌باشد. ناچار است با مسولیتی مبارزه کنند که در پشت تریبون گلو پاره قسط و عدالت می‌شوند. اما در پشت میز سرگرم ویرایش طومار علیه عدالت‌طلبان واقعی.

درست است که مصداق دفاعیه ما آقای امیرحسین ثابتی است، اما فحوای عرض ما نکته کلان‌تری را لحاظ می‌کند، نکته‌ای که نتیجه‌اش خرسندی کسانی است که بهترین راهبرد را سکوت در بزنگاه‌های می‌دانند و درست همان جایی که نیاز به فریادشان است، سکوت می‌کنند.

چرا مجلسیان توهین وی را تمکین کردند؟ اتفاقا اگر آقای ثابتی به میزان وسع خود از شرایط حاکم دانشگاه آزاد انتقاد کرد و محکوم  به حبس سه ماه و یک روز شد، می‌بایست به طریق اولی به مجلسیانی که در عمل به نظر امثال اقای ثابتی احترام گذاشتند و ان را عملیاتی کردند، حکم حبس ابد صادر کرد.

البته کاملا مبرهن است، که حبس یا تنبیه آقای ثابتی هدف غایی طراحان این مسائل نیست و غایت آنها ایجاد رعب و ترس برای دانشجویان انقلابی جهت ورود به عرصه‌های ورود ممنوع و ساختگی برخی استرلیزه‌های سیلی نخورده می‌باشد.

البته اگر این فعال دانشجویی حبس شود، سوالات وی حبس نخواهد شد و تا حصول نتیجه نهایی و به حق پویا خواهد ماند.

کمتر از یک سال نمی‌گذرد که می‌بینیم ژرف‌نگری امیرحسین ثابتی از بسیاری مدعیان بیشتر بود و کم‌کم داستان‌های آکسفورد و ... برملا می‌شود.

شاید گناه آقای ثابتی این بود که خلا واقع‌بینی و دلسوزی برخی از اریکه‌داران را گوشزد کرد و یا به عبارت بهتر جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد. گناهش این بود که پیش قدم از همان مسولان علامت سوال‌دار  قیام کرد و لذا قرینه انقلابی بودن مسولان برای امثال حقیر این است  که فرزندان مسولان عزیز  به مثال امیرحسین ثابتی برای انقلابش در فتنه‌های 88 و... سیلی بخورند و تخریب بشوند و آبرو بدهند و در آخر هم محکوم بشوند، اما شاید امنیت و آرامش و انقلابی بودن برای فرزندان برخی مسولان تعاریفی دارد که امثال ما از ان بی‌خبریم.

و در آخر باید گفت که قطعا تفسیر موسع برخی از عناوین مجرمانه و سلیقه‌ای کردن تفاسیر جهت ایزوله کردن بسیاری از سیلی خوردگان انقلاب در هر سن و سالی، نتیجه‌ای جز خشنودی دشمنان انقلاب نخواهد داشت.

مجتبی ثابتی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها