کد خبر: ۶۶۱۲۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۰     ۱۹ تير ۱۳۹۱
خرداد ماه امسال بود كه رييس سازمان صداوسيما از راه‌اندازي دو شبكه‌ي تلويزيوني جديد در نيمه‌ي اول سال 91 خبر داد و البته پيش‌بيني كرد كه راه‌اندازي اين شبكه‌ها شايد به نيمه‌ي دوم سال موكول شود. ضرغامي مشكلات فني را علت محدوديت در راه‌اندازي شبكه‌هاي جديد اعلام كرد و در شرايطي كه شبكه‌ي انيميشن طي روزهاي اخير راه‌اندازي آزمايشي شد، به نظر مي‌رسد تنها يك شبكه‌ي ديگر شانس راه‌اندازي در نيمه اول سال 91 را داشته باشد.
ايسنا، در حال حاضر سه شبكه‌ي تلويزيوني براي در اختيار گرفتن تنها سهميه‌ي باقي‌مانده در سال 91 نامزد شده‌اند و به نوعي مي‌توان گفت با يكديگر رقابت مي‌كنند.

«آوا و نوا»، «گردشگري» و «زيارت» شبكه‌هايي هستند كه تاسيس هر يك از آن‌ها از سوي مديران ارشد سازمان صداوسيما در دست مطالعه و بررسي است؛ به طوري كه مي‌توان گفت در حال حاضر هيچ كدام از گزينه‌‌هاي بالا از شانس قطعي يا بيشتري براي پر كردن تنها جاي خالي در تلويزيون برخوردار نيستند.

نگاهي به عناوين اين سه شبكه، نشان مي‌دهد راه‌اندازي هر يك از آن‌ها ضرورتي است كه انكارناپذير است و حتي اگر سيما امسال هم نتوانست شبكه‌هايي تخصصي با اين موضوعات راه‌اندازي كند، دو گزينه‌ي باقي‌مانده مي‌توانند در زمان مناسبي افتتاح شوند؛ هر چند مهم‌ترين شبكه‌اي كه فقدان آن به خصوص در چند ماه اخير و با راه‌اندازي شبكه‌ي پرشين‌تون به شدت احساس مي‌شد شبكه انيميشن بود كه مسؤولان تلويزيون از سال گذشته وعده‌ي احداث آن را داده بودند. اين شبكه بعد از انتظار نسبتا طولاني مخاطبان، سرانجام يك هفته قبل به صورت آزمايشي راه‌اندازي شد.

اما در شرايطي كه مسؤولان سازمان صداوسيما به دور از موضع‌گيري براي راه‌اندازي شبكه‌ي جديد، به هر سه گزينه شانسي مساوي مي‌دهند، تبليغات و اطلاع‌رساني گسترده‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي تاسيس شبكه گردشگري از مدت‌ها قبل شروع شده و مسؤولان اين سازمان در آخرين اظهار نظر از راه‌اندازي اين شبكه در عيد فطر امسال خبر مي‌دهند!

اگر چه در لزوم تاسيس شبكه‌اي مختص به گردشگري شكي نيست، اما سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از چندي پيش با رويه‌اي يك سويه به انتشار خبر راه‌اندازي شبكه گردشگري در عيد فطر امسال اقدام كرده است و تاكنون از سوي صداوسيما، هيچ خبر رسمي مبني بر آغاز به فعاليت شبكه گردشگري منتشر نشده است.

هر چند شبكه‌ي ديجيتال «شما» از اوايل خرداد ماه و همزمان با آمدن مدير جديد، شعاري جديد با عنوان «شبكه شما شبكه ملي استان‌ها شبكه گردشگري» را براي خود انتخاب كرده و اين شعار كه بر روي سايت اين شبكه‌ي يك ساله قرار گرفته، گمانه‌زني‌ها را براي اينكه شايد شبكه‌‌ي شما با گسترده‌تر كردن تعريف خود، همان شبكه گردشگري شود را بيشتر مي‌كند.

از طرفي در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، با اين استدلال كه شبکه‌ي گردشگري کمک بزرگي به معرفي جاذبه‌ها و قابليت‌هاي گردشگري در ايران خواهد کرد و مي‌تواند به رفع مشکلات و موانع پيش روي گردشگري در کشور کمک کند و با توجه به هدف جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در کشور که برنامه افق ۱۴۰۴ است، نیاز به برنامه‌ریزی‌های گسترده رسانه تلویزیونی فعال و جذب‌کننده جهانگردان وجود دارد، سعي دارند تلويزيون را به راه‌اندازي هر چه سريع‌تر شبكه گردشگري مجاب كنند و مشخص نيست كه آيا صرف گنجاندن عبارت گردشگري در كنار تعاريف ديگر شبكه استاني شما مي‌تواند براي آنان قانع كننده باشد يا خير.

با اين حال صداوسيما هنوز به طور رسمي خبري را درباره‌ي اين كه شانس افتتاح به كدام شبكه مي‌رسد اعلام نكرده است و با توجه به فرصت هشت ماهه تا پايان امسال، تلويزيون، بررسي‌ها را براي رسيدن به نتيجه‌ي قطعي كه كدام شبكه را زودتر راه‌اندازي كند ادامه مي‌دهد، هرچند اين احتمال هم وجود دارد كه در گير و دار بررسي‌هاي سيما براي راه‌اندازي شبكه جديد، قرعه به نام شبكه‌اي بيفتد كه نامش در اين ليست سه گزينه‌اي وجود ندارد اما از سوي مسؤولان براي رفتن روي آنتن اولويت دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها