کد خبر: ۶۵۸۴۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۱۸ تير ۱۳۹۱
معاون وزیر اقتصاد در مراسم گزارش سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۱۲ گفت: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به مرز بی سابقه ۴.۳ میلیارد دلار رسید.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، بهروز علیشیری در مراسم رسمی گزارش سرمایه‌گذاری خارجی 2012 براساس آمار آنکتاد (سازمان سرمایه‌گذاری و توسعه ملل متحد) در حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و استانداران کشور گفت: روند رو به رشد سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال 2011 به مرز 4 میلیارد و 352 میلیون دلار با رشدی معادل 13.8 درصد رسید در حالی که میانگین رشد سرمایه‌گذاری خارجی در دنیا 16 درصد است.

وی افزود: براساس تقویم شمسی در سال 90 حجم سرمایه‌گذاری خارجی ایران به مرز بی‌سابقه 4 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید در حالی که این رقم در سال ماقبل 3.8 میلیارد دلار بوده است.

علیشیری افزود: گرچه روند سرمایه گذاری خارجی در ایران رو به افزایش است اما این رقم نسبت به کشورهای عربستان و امارات اندک به شمار می‌رود.

وی افزود: میانگین سرمایه‌گذاری خارجی در سالهای 1990 تا 2006 سالانه به طور میانگین 1.9 میلیارد دلار بوده است که در سال 2012 در مقایسه با سال پایه حدود 11 درصد رشد سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق افتاده است.

علیشیری سرمایه گذاری خارجی را یکی از مهمترین متغیرهای رشد اقتصادی برای کشور دانست و گفت: سرمایه گذاری خارجی به هیچ وجه ریسک تجاری برای کشور ندارد.

وی افزود: در سطح بین‌المللی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی رقابت خیلی شدیدی مانند المپیک وجود دارد و کشورها به فکر اصلاح ساختار برای جذب سرمایه بیشتر هستند.

معاون وزیر اقتصاد گفت:‌ استان فارس با 390 میلیون دلار به عنوان رتبه اول جذب سرمایه گذاری خارجی بدون نفت بوده است که این رقم 2.5 برابر بودجه عمرانی استان برآورد شده است.پس از آن استان گیلان با 213 میلیون دلار و سپس استان تهران با 135میلیون دلار در رتبه‌ بعدی قرار دارد.

وی گفت: در خصوص حجم سرمایه گذاری خارجی با احتساب نفت و گاز ابتدا استان بوشهر با 1.9 میلیارد دلار، سپس خوزستان با 934 میلیون دلار قرار دارند.

علیشیری افزود: حجم سرمایه ‌گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور در سال 90 جهش قابل توجهی پیدا کرد و از 28 میلیون دلار سال 89 به 428 میلیون دلار در سال 90 افزایش یافت.

وی گفت:‌عمده سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور مربوط به آنهایی بوده که قبلا در چین سرمایه‌گذاری کرده و اکنون سرمایه‌های خود را به کشور منتقل کرده‌اند.

معاون وزیر اقتصاد در مورد 10 کشور برتر در ارسال سرمایه‌گذاران خارجی گفت:‌آمریکا، آلمان، چین، هنگ کنگ، فرانسه، ژاپن، روسیه، سوئیس و جزایر ویرجین از جمله 10 کشور سرمایه فرست به شمار می‌روند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها