کد خبر: ۶۵۵۵۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۲     ۱۷ تير ۱۳۹۱
با موافقت مجمع بين‌المللي قانونگذار فوتبال، فن‌آوري خط دروازه جديدترين نوآوري است كه راه خود را به مجبوب‌ترين ورزش جهان باز مي‌كند اما نخستين نوآوري از اين نوع نبوده و فوتبال پيش از آن با نوآوري‌هاي ديگري هم مواجه شده بود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجمع بین المللی قانونگذار فوتبال روز پنجشنبه در زوریخ سوئیس تشکیل جلسه داد و در يك تصميم تاريخي به اتفاق آرا با استفاده از فن آوری خط دروازه موافقت کرد و قرار شد این فن آوری برای اولین بار به صورت رسمی در جام جهانی باشگاه ها که دسامبر 2012 در ژاپن برگزار می شود، مورد استفاده قرار گیرد.

فن آوری خط دروازه صرفا جهت کمک به داور جهت تشخیص عبور توپ از خط است و کاربرد دیگری ندارد. زمانی که توپ به طور کامل از خط دروازه عبور کند، این سامانه با ارسال علایمی به ساعت مچی داور، این موضوع را به اطلاع او می رساند. با این حال، تصمیم گیرنده نهایی شخص داور است و اگر تشخیص دهد که سامانه اشتباه کرده است، می تواند گل را نپذیرد.

به اين بهانه، نگاهي به نوآوري‌هاي واردشده در تاريخ فوتبال خواهيم داشت:

1863: در يك نشست تاريخي كه در لندن برگزار شد، اتحاديه فوتبال انگليس به صورت رسمي كار خود را آغاز كرد و نخستين قواعد رسمي فوتبال وضع شد. بر اين اساس، قواعد كمبريج – كه در دهه 1840 توسط تعدادي از دانشجويان دانشگاه كمبريج نوشته شده بود – مورد بازنگري قرار گرفت تا به اين ترتيب نخستين قواعد رسمي و واحد حاكم بر فوتبال وضع شود.

1869: ضربه كاشته دروازه براي نخستين بار معرفي شد و پس از سه سال، ضربه كرنر نيز به فوتبال اضافه شد.

1875: تير عمودي به جاي نوار پارچه‌اي، براي مشخص كردن ارتفاع دروازه مورد استفاده قرار گرفت.

1878: داوران براي نخستين بار از سوت استفاده كردند. در همين سال، نخستين مسابقه فوتبال زير نور مصنوعي در شفيلد انگليس بين دو تيم محلي برگزار شد.

1882: اتحاديه‌هاي فوتبال چهار كشور بريتانيا، قواعد خود را با يكديگر تطبيق داده و يكسان كردند. به اين ترتيب، مجمع بين‌المللي قانون‌گذاري فوتبال (IFAB) كه قوانين جهاني حاكم بر فوتبال را تعيين مي‌كند، تشكيل شد.

1891: براي نخستين بار ضربه پنالتي وارد قانون شد؛ دروازه‌ها داراي تور شدند و به داور اجازه داده شد درون زمين حضور داشته باشد.

1902: تصميم گرفته شد براي خطاهايي كه در فاصله طولي 18 ياردي از خط دروازه و عرض 44 ياردي رخ مي‌دهند، اعلام پنالتي شود و بر اين اساس، محوطه جريمه و نقطه پنالتي براي نخستين بار مشخص شدند. همچنين محوطه 6 يارد نيز در قانون در نظر گرفته شد اما 44 سال طول كشيد تا محوط D شكل انتهاي محوطه جريمه اضافه شود.

1912: دروازه‌‌بان‌ها از لمس توپ با دست بيرون از محوطه جريمه منع شدند.

1938: با تلاش استانلي روز يكي از اعضاي IFAB كتابچه قوانين فوتبال منتشر شد. اين كار آن قدر خوب انجام شده بود كه تنها در سال 1997 بود كه اين كتابچه مورد بازنگري قرار گرفت.

1958: براي نخستين بار تيم‌ها اجازه پيدا كردند دست به تعويض بزنند. البته در ابتدا، تعويض تنها در صورت آسيب ديدن دروازه‌بان و يك بازيكن ديگر امكان‌پذير بود.

1970: براي نخستين بار در جام جهاني 1970 مكزيك از كارت‌‌هاي زرد و قرمز براي جريمه كردن بازيكنان خاطي استفاده شد.

1990: قانون آفسايد به سود تيم مهاجم تغيير كرد. بر اساس قانون جديد، در صورتي كه مهاجم و مدافع در يك خط باشند، اعلام آفسايد نمي‌شود.

1992: دروازه‌بان‌ها از دست زدن به توپ‌هايي كه توسط مدافعان پاس به عقب داده مي‌شود منع شدند.

1994: محوطه فني براي اولين بار معرفي شد و مربيان و اعضاي كادر فني ملزم شدند از اين محوطه خارج نشوند. يك سال بعد، داور چهارم نيز كار خود را آغاز كرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها