کد خبر: ۶۴۹۵
زمان انتشار: ۱۵:۲۷     ۱۵ آبان ۱۳۸۹

يك روز پس از انتشار اظهارات جاك استروا وزير امور خارجه اسبق انگليس كه وي در آن ادعا كرده بود براي سفر به تهران دعوت‌نامه رسمي از رئيس مجلس ايران را دارد، روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي با ارسال تكذيبيه‌اي اين خبر را تكذيب كرد.

به گزارش رجانيوز، البته اين تكذيبيه پس از آن صادر شد كه سايت خبرآنلاين كه به همراه مجموعه روزنامه و نشريات "خبر"، جزء سايت‌هاي طرفدار آقاي علي لاريجاني محسوب مي‌شود، جمعه شب يعني ساعاتي پس از انتشار مصاحبه استراو در خبرگزاري جمهوري اسلامي، به نقل از يكي از منابع نزديك به لاريجاني اين خبر را تكذيب كرده بود و حتي سفر دو سال قبل يك مقام ارشد دولتي را يادآور شده و افزوده بود چنانچه دعوتي در كار باشد، مربوط به اين سفر است.

با اين حال، در تكذيبيه روابط عمومي مجلس تأكيد شده كه هيچگونه دعوتي از سوي دكتر لاريجاني براي انجام سفر وزير خارجه پيشين انگليس به ايران انجام نگرفته و اصل خبر تكذيب مي شود. بديهي است انجام اين‌گونه شيطنت‌هاي رسانه‌اي تنها باعث ايجاد تشويش افكار عمومي گرديده و لازم است رسانه‌هاي متعهد كشور پيش از انتشار اين‌گونه اخبار صحت و سقم آن را احراز كنند.

اما در واكنش به اين خبر، ايرنا كه براي نخستين بار اظهارات جك استراو را منتشر كرده و به نقل از وي تأكيد كرده بود كه او با دعوت‌نامه رسمي رئيس مجلس به تهران سفر خواهد كرد، متعاقب اين تكذيبيه، عين متن مصاحبه با استراو را كه خبرنگار اين خبرگزاري به‌طور حضوري و لندن تهيه كرده بود، ترجمه كرده و روي خروجي خود قرار داد.

ايرنا نوشت:

در تكذيب اين خبر از سوي روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي به شيطنت رسانه اي اشاره شده است، در حالي كه ايرنا فقط اصل مصاحبه با جك استراو را كه فايل صوتي آن نيز موجود است، منتشر كرده و اين موضوع هيچ مسووليتي را متوجه خبرگزاري جمهوري اسلامي نخواهد كرد.

**ايرنا متن كامل گفت وگو با جك استراو را منتشر كرد

جك استراو روز گذشته (جمعه) در مصاحبه اي اختصاصي با دفتر ايرنا در لندن اعلام كرد، علي لاريجاني رييس مجلس از وي براي سفر به ايران دعوت رسمي به عمل آورده است.

**متن كامل اين مصاحبه به شرح زير است:

خبرنگار ايرنا: آيا اين ديدار هفته آينده خواهد بود.

استراو: نه، سال آينده، درحال بررسي زمان آن هستيم. دعوت‌نامه اي رسمي است و از طريق وزارت امورخارجه و ازطريق كاردار و سفارت ايران در اينجا (انگليس) در حال مراوده و مكاتبه هستيم.

استراو: (اين مسئله) هم اكنون بر روي ميز قرار دارد و زمان آنرا بررسي مي كنيم.

خبرنگار ايرنا: اين يك گفت و گوي دوجانبه است؟

استراو: اين گفت و گوي دوجانبه از طريق اين دعوتنامه رسمي است.

خبرنگار ايرنا: آيا اين دعوت از طريق رييس مجلس ايران صورت گرفته است؟

استراو: تصور مي كنم از طرف آقاي لاريجاني است. اينها دعوتنامه رسمي است و ما به طور رسمي آن را پذيرفته ايم.

استراو : زمان دقيق آن را به شما مي گويم، ساعت 10:30 سه شنبه 26اكتبر.

استراو: در اين زمينه تصميم گرفته مي شود.

همچنين صبح روز شنبه نيز حسين نجابت رييس گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس در گفت وگو با ايرنا اعلام كرد كه جك استراو وزير خارجه پيشين انگليس از چهار ماه پيش درخواست سفر به ايران را به سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن تقديم كرده است.

تكذيب دعوت از استراو به معني آن است كه وزير خارجه اسبق انگليس اظهارات كذبي بيان كرده و در صورتي كه اين تكذيبيه مجدداً با قرائن ديگري تكذيب نشود، به اين معني است كه نسبت نادرستي در مورد دعوت از استراو به رئيس مجلس شوراي اسلامي داده شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها