کد خبر: ۶۴۴۹۶
زمان انتشار: ۱۳:۵۵     ۱۱ تير ۱۳۹۱
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از تشکیل دولت اسلامگرایان در مصر، هم‌اکنون ارتش این کشور نیز باید بازسازی شده و تبدیل به یک ارتش انقلابی و اسلامی شود
جواد کریمی‌قدوسی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: پیروزی اسلامگرایان در انتخابات ریاست‌ جمهوری مصر، یک امر کاملاً قابل پیش‌بینی بود و اکثر کارشناسان و تحلیلگران خاورمیانه روی این مسئله اتفاق‌نظر داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس نهم بیان کرد: نظام‌های دیکتاتوری در کشورهای خاورمیانه و هم‌چنین کشورهای شمال آفریقا، یکی بعد از دیگری در حال نابودی هستند و در این کشورها، به ‌تدریج باید ساختار سیاسی جدیدی حاکم شود و این امر تنها با مشارکت مردم این کشورها، امکان‌پذیر است.

کریمی ادامه داد: بسیاری از این کشورها، انقلاب اسلامی ایران و نظام سیاسی منبعث از آن، یعنی مردم‌سالاری دینی را در دستور کار خود قرار دادند و باید عنوان کرد که رمز پیروزی آنها نیز همین امر بود.

وی گفت: اگر مردم مصر از تجربه انقلاب اسلامی ایران بهره نمی‌بردند و خیابان‌ها را در فاصله برگزاری دور اول و دوم انتخابات در این کشور ترک می‌کردند، کودتای نظامی در این کشور پیروز می‌شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در بهارستان نهم یادآور شد: اگر همین حضور و پایداری مردم، در تمام عرصه‌های انقلاب مصر ادامه داشته باشد، قطعاً مسلمانان مصر می‌توانند یکی بعد از دیگری، فتنه‌های موجود را با موفقیت پشت سر بگذارند.

کریمی تاکید کرد: اتفاق میمونی که در مصر افتاد این بود که تمام احزاب اسلامگرا در این کشور، در ابتدا با محوریت محمد مُرسی، متحد شدند و همین ائتلاف بود که شورای نظامیان این کشور را به انزوا برد.

وی افزود: اتحاد احزاب و جریان‌های اسلام‌گرا یک اقدام بسیار هوشمندانه بود و زمینه را برای پیروزی نهایی اسلام‌گرایان در انتخابات ریاست‌ جمهوری مصر فراهم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مسئله مهمی که انقلاب و رئیس‌ جمهور مصر در حال حاضر با آن مواجه هستند، پارلمان این کشور است که از زمان شورای نظامی منحل شده و باید مجددا آن را راه‌اندازی کرد.

کریمی ادامه داد: هم‌چنین شورای نظامیان این کشور، بسیاری از اختیارات رئیس‌ جمهور را یا از او گرفته و یا آنها را محدود کرده‌اند و البته تمام این مسائل با قدرت‌گیری مرسی و هم‌چنین صبر و پایداری مردم مصر، قابل حل است.

وی تصریح کرد: وزیر دفاع و هم‌چنین فرمانده نیروهای مسلح مصر، باید توسط رئیس‌ جمهور این کشور تعیین شود و تنها در این صورت است که ارتش مصر، بازسازی خواهد شد، زیرا مصر در حال حاضر نیازمند یک ارتش انقلابی و اسلامی است و رئیس‌ جمهور باید این مسئله را در دستور کار خود قرار بدهد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس نهم در پایان یادآور شد: ژنرال‌های وابسته به آمریکا، باید از ارتش این کشور کنار گذاشته شوند و نیروهای مومن و جوان مصری جایگزین آنها شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها