کد خبر: ۶۴۰۳
زمان انتشار: ۱۲:۲۱     ۱۲ آبان ۱۳۸۹
بر اساس تغييرات اعمال شده در بندهاي 5 و 10 اساسنامه دانشگاه آزاد، 3 نفر از تعداد اعضاي هيئت امناي اين دانشگاه كم شده و وضعيت دانشگاه آزاد از "عمومي و غيردولتي " به "غيرخصوصي و غيردولتي " تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در جسله ديشب (سه‌شنبه) 11آبان خود آخرين اصلاحات در بند‌هاي 5 و 10 اساسنامه دانشگاه آزاد را بررسي و تصويب كرد كه بر اين اساس اشكالات مطرح در اساسنامه پيشين رفع و آماده اجرا پس از ابلاغ رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي شد.

** "ماده 5 " چه بود و چه شد؛ غيرخصوصي به جاي عمومي

* ماده 5 چه بود؟

بر اساس اين گزارش، در اساسنامه‌اي كه پيش از اين به تصويب شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي رسيده بود، "دانشگاه آزاد مؤسسه‌اي است «عمومي» و غيردولتي و اموال آن به عنوان اموال عمومي محسوب مي‌شود. هيچ يك از اعضاي هيأت مؤسس، هيأت امناء، مديران و ديگر اركان و مسئولين دانشگاه هيچ‌گونه حق مالكيت و حق انتفاع شخصي از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصرا با رعايت مفاد اين اساسنامه و مقررات حاكم و با رعايت مصلحت دانشگاه، صرف‌ هزينه‌ها، پيشرفت و توسعه فعاليت‌هاي دانشگاه خواهد شد. "


* ماده 5 چه شد؟

بدين ترتيب براساس ماده 5، اين بند به شرح ذيل تعريف شده بود كه "دانشگاه آزاد مؤسسه‌اي «غيرخصوصي» و غيردولتي است و اعضاي هيئت مؤسس، هيئت امنا و مديران دانشگاه هيچ‌گونه حق مالكيت و حق انتفاع شخصي بر اموال دانشگاه را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعايت مفاد اين اساسنامه و مقررات حاكم و با رعايت مصلحت دانشگاه، صرف‌ هزينه‌ها، پيشرفت و توسعه فعاليت‌هاي دانشگاه مي‌شود. "
* تغيير واژه "غيرخصوصي " به " عمومي "

بدين ترتيب سرانجام پس از اعلام رسمي نظر مقام معظم رهبري در خصوص غيرشرعي و غيرقانوني بودن وقف اموال دانشگاه آزاد از سوي هئيت موسس اين دانشگاه، وضعيت اموال دانشگاه آزاد از "عمومي و غيردولتي " بودن، با اصلاح بند 5 به "غيرخصوصي و غيردولتي " تبديل شد.

** "ماده 10 " چه بود و چه شد؛ كاهش 3نفره اعضاي هيئت‌امنا و تغيير يك امضاء‌كننده

* ماده 10 چه بود؟

"1ـ پنج نفر از اعضاء هيئت علمي تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشياري و يا بالاتر به پيشنهاد و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي.
2ـ چهار نفر از اعضاي هيئت مؤسس كه حتماً يك نفر از آنها روحاني باشد.
3ـ وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و يا نمايندگان آنها.
4ـ رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها يا معاون وي.
5 ـ رئيس دانشگاه (دبير هيئت امناء).
تبصره1ـ مدت عضويت هيئت امناء چهار سال بوده و در اولين جلسه از بين اعضاء يك نفر به رياست هيئت انتخاب مي‌شود.
تبصره2ـ در صورت استعفاء هر يك از اعضاء هيئت امناء يا فوت يا بركناري يا ناتواني و يا هر علت ديگر، جايگزين او طبق مقررات اين اساسنامه و براي باقيمانده مدت دوره انتخاب خواهد شد.
تبصره3ـ احكام اعضاء هيئت امناء با امضاء رئيس هيأت مؤسس صادر خواهد شد. "

* ماده 10 چه شد؟

"1- سه نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها با مرتبه علمي دانشيار و بالاتر به انتخاب اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي
2- سه نفر از اعضاي هيئت مؤسس دانشگاه آزاد كه يكي از آنها حتماً بايد روحاني باشد
3ـ وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و يا نمايندگان آنها
4ـ رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها يا معاون وي.
5 ـ رئيس دانشگاه (دبير هيئت امناء).
تبصره1ـ مدت عضويت هيئت امناء چهار سال بوده و در اولين جلسه از بين اعضاء يك نفر به رياست هيئت انتخاب مي‌شود.
تبصره2ـ در صورت استعفاء هر يك از اعضاء هيئت امناء يا فوت يا بركناري يا ناتواني و يا هر علت ديگر، جايگزين او طبق مقررات اين اساسنامه و براي باقيمانده مدت دوره انتخاب خواهد شد.
تبصره3- احكام اعضاي هيئت امنا با امضاي رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي صادر خواهد شد. "

* كاهش 3نفره اعضاي هيئت‌امنا و تغيير يك امضاء

بر اساس اين گزارش در بند 10 اساسنامه دانشگاه آزاد نيز تركيب هيئت امناي دانشگاه آزاد مشخص شد كه بر اساس آن 3 نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها با مرتبه علمي دانشيار و بالاتر به انتخاب اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و 3 نفر از اعضاي هيئت مؤسس دانشگاه آزاد كه يكي از آنها حتماً بايد روحاني باشد، به عضويت هيئت امنا انتخاب خواهند شد.

پيش از اين مقرر شده بود كه هيات امناي دانشگاه آزاد علاوه بر شخصيت‌هاي حقوقي، يعني وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و يا نمايندگان آنها، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها يا معاون وي و رئيس دانشگاه به عنوان دبير هيئت امناء، با معرفي 5 نفر از اعضاء هيئت علمي تمام‌وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشياري و يا بالاتر به پيشنهاد و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و همچنين 4 نفر از اعضاي هيئت مؤسس دانشگاه آزاد كه حتماً يك نفر از آنها روحاني باشد، تشكيل شود.

بنابراين با تصميم و تصويب جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي، 2 نفر از گزينه‌هاي پيشنهادي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و يك نفر از گزينه‌هاي پيشنهادي هيئت موسس دانشگاه آزاد كم شده و تعداد 13 نفره هيئت امنا به 10 نفر كاهش يافت.

ماده 10 اساسنامه دانشگاه آزاد 3 تبصره هم داشت كه بر اساس تبصره يك، مدت عضويت هيئت امناء 4 سال بوده و در اولين جلسه از بين اعضاء يك نفر به رياست هيئت انتخاب مي‌شود و بر اساس تبصره 2، در صورت استعفاء هر يك از اعضاء هيئت امناء يا فوت يا بركناري يا ناتواني و يا هر علت ديگر، جايگزين او طبق مقررات اين اساسنامه و براي باقيمانده مدت دوره انتخاب خواهد شد.

همچنين در سومين تبصره اين ماده آمده بود كه احكام اعضاء هيئت امناء با امضاء رئيس هيأت مؤسس صادر خواهد شد كه اين تبصره نيز با نظر اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي اصلاح شد و از اين پس، احكام اعضاي هيئت امناي دانشگاه آزاد با امضاي رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي صادر خواهد شد.

به گزارش فارس، در جلسه ديشب (سه‌شنبه) شوراي عالي انقلاي فرهنگي كه به رياست محمود احمدي‌نژاد برگزار شد، بسياري از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي از جمله آيت‌الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه، غلامعلي حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، عبدالله جاسبي رئيس دانشگاه آزاد، علي عباسپور تهراني رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، محسني قمي، حسين كچوئيان، منصوركبگانيان، كامران دانشجو، مرضيه وحيد دستجردي، محمد محمديان حضور داشتند و برخي اعضا نظير علي‌اكبر ولايتي، عزت‌الله ضرغامي و علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز غايب بودند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها