محمدصادق افراسيابی، مدرس دانشگاه و دبير كميته فرهنگ اسلامی ايرانی در فضای ديجيتال، درگفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، ضمن ارائه ارزيابی خود از موعودگرايی اديان مختلف در فضای مجازی اظهار كرد: اعتقاد به آمدن منجی كه جهان را پُر از عدل و داد خواهد كرد، موضوعی است كه بينالاديانی است و اديان مختلف به اين بحث اعتقاد دارند، اما شايد تفاوتها مربوط به خصوصياتی است كه منجی در هر يك از اديان دارد، هر چند اديان الهی خصوصيات مشتركی را برای منجی آخرالزمان در نظر گرفتهاند.
وی افزود: اين موضوع كه منجی آخرالزمان ظهور خواهد كرد و از طريق گفتوگو با جهان بشريت باعث هدايت افراد و از بين رفتن انحرافات فكری و اجتماعی میشود، بحثی است كه همه اديان به آن اعتقاد دارند و همه جهان امروز منتظر آمدن يك منجی هستند، اما ما در كشور بايد با معرفی خصوصيات منجی مد نظر اسلام زمينهای را فراهم كنيم تا اقشار مختلف جامعه با اصلاح خود و جامعه زمينههای ظهور حضرت ولی عصر (عج) را فراهم نمايند.
دبيركميته فرهنگ اسلامی ايرانی در فضای ديجيتال تصريح كرد: ما در فضای مجازی بايد زمينهای را فراهم كنيم تا افراد از افتادن در ورطه خرافهگرايی و انحرافات مصون بمانند؛ زيرا يكی از آسيبهای موجود در اين فضا اين است كه برخی افراد از احساسات پاك مردم استفاده میكنند و خودشان را به عنوان منجی يا ياران منجی آخرالزمان معرفی میكنند.
وی بيان كرد: اگر ما بدانيم منجی مدنظر اسلام و ياران منجی چه خصوصياتی دارند و منجی ياور چه كسی است و همه اين مسائل را برای كاربران تبيين كنيم، به كاربران شبكه جهانی كمك خواهد كرد تا در دام افكار خرافی و انحرافی نيفتند.
افراسيابی اظهار كرد: اكنون بستر فناوری اطلاعات و رسانههای ديجيتال بايد زمينهای را فراهم كند تا ما بتوانيم از طريق گفتوگو با ساير اديان و تمدنها ماهيت اصلی تفكر اسلامی را در خصوص منجی به جهان معرفی كنيم.
وی افزود: اگر معرفی مناسبی از منجی مدنظر دين مبين اسلام به جهانيان ارائه شود، بسياری از افراد به دليل منطبق بودن تفكراسلامی بر فطرت انسانی به سمت منجی وعده داده شده در دين مبين اسلام سوق داده می شوند؛ بنابراين ما بايد از بستر فضای مجازی و رسانههای ديجيتال به نحو احسن استفاده كنيم تا از طريق توليد آثار چندزبانه در حوزه رسانههای ديجيتال وظيفه خود را به نحو احسن انجام دهيم.
دبيركميته فرهنگ اسلامی ايرانی در فضای ديجيتال تصريح كرد: در عصر آخرالزمان اينطور نيست كه جامعه دينی بدون ولیّ رها شده باشد، بلكه تكليف راهبری و رهبری جامعه دينی حتی در عصر غيبت مشخص شده است و كسانی میتوانند ادعا كنند كه موضوع مهدويت را به خوبی درك كردهاند كه از ولیفقيه زمان به طور كامل تبعيت كنند و اين تبعيت از ولیفقيه زمان تمرينی برای ولايتمداری است و افراد زمانی میتوانند در انجام وظايفشان در عصر انتظار و غيبت موفق باشند كه از ولیفقيه به طور كامل تبعيت كنند.
وی بيان كرد: افرادی كه از ولايت فقيه به طور كامل تبعيت نكنند، چه تضمينی است كه از امام(ع) تبعيت كنند؛ زيرا ولايت فقيه ادامه اصل امامت است و ما بايد در فضای مجازی كشور بر اين بحث تأكيد كنيم و ولايت فقيه را به عنوان ادامه اصل امامت به خوبی به مردم معرفی كنيم.