کد خبر: ۶۲۳۶۸
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۰۱ تير ۱۳۹۱
'بان كی مون ' دبیركل سازمان ملل از اعضای گروه 1+5 و تهران خواست كه برای حل اختلاف نظرها در خصوص برنامه های صلح امیز هسته ای ایران، انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.
ایرنا، بان كی مون عصر چهارشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای از طرفین خواست برای حل نهایی موضوعات باقی مانده با اراده ای قوی به مذاكرات دیپلماتیك خود ادامه دهند.

در این بیانیه آمده است تاسف خود را به خاطر عدم توافق نهایی میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در مسكو بر اساس گام های مثبت و مملوسی كه از سوی طرفین برداشته شد، اعلام می دارم.

بان كی مون در بیانیه خود اظهار امیدواری كرده است كه در مسیر آغاز نشست های تكنیكی و سیاسی، دو طرف با اراده ای قوی برای رسیدن به یك راه حل به منظور توافق نهایی، گام بردارند.

در این بیانیه تاكید شده است بار دیگر از دو طرف انتظار داریم با انعطاف پذیری بیشتر و اراده ای قویتر برای حل اختلافات از مسیر دیپلماتیك تلاش مضاعفی داشته باشند.

مذاكرات میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در روزهای 17 و 18 ماه جاری در مسكو برگزار شد.

بعد از دو روز مذاكرات فنی و پیچیده كه بسیاری از كارشناسان آن را مذاكراتی سخت نامیدند، هیات مذاكره كننده جمهوری اسلامی ایران با طرح بحث های مبنایی، مشخص و مدون طرف مقابل را بر سر دو راهی قرار دارد به گونه ای مسیر انتخاب برای انان سخت و دشوار شده بود.

طرح مسایل به صورت جز به جز همراه با ارایه راه حل، نشان از اختیار و اراده هیات ایرانی برای حل موضوعات باقی مانده بود اما بی برنامگی و نداشتن اختیار طرف های مقابل از سوی پایتخت های آنان باعث شد تا باردیگر مذاكرات مسكو به رغم امادگی و همكاری كامل ایران منجر به نتیجه نهایی نشود.

رفتار و گفتمان دیپلمات های غربی در مسكو به گونه ای بود كه بسیاری از كارشناسان و خبرنگاران با اعلام پایان مذاكرات از عدم اختیار و اراده دیپلمات های غربی برای رسیدن به توافق نهایی در مسكو خبر دادند.

برخی، انتخابات ریاست جمهوری آمریكا و بازی اوباما با زمان را عامل عدم توافق نهایی دانستند و برخی دیگر اختلاف نظر و نبود یك توافق كلی میان اعضای 1+5 را دلیل به نتیجه نرسیدن مذاكرات اعلام كردند.

برخی از روزنامه نگاران با سابقه در سازمان ملل اعلام كردند این بار دیگر هیچ بهانه ای برای متهم كردن تهران به عدم همكاری وجود نداشت، زیرا غربی ها می خواستند در مسكو همه جور امتیاز بگیرند اما به طرف مقابل هیچ امتیازی ندهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها