کد خبر: ۶۲۰۵۴
زمان انتشار: ۲۰:۳۴     ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
درمراسم تودیع و معارفه مسئول نهادرهبري دانشگاه تبريز عنوان شد:
به گزارش پایگاه 598، دانشگاه تبريز دومين دانشگاه بزرگ كشور است که از سابقه و قدمت بالایی برخوردار می باشد. اين دانشگاه به عنوان "مشهد الشهداي دانشگاه هاي كشور" مفتخر است چرا كه محل شهادت چندين تن از دانشجويان در كارگاه دانشكده فني است. عنواني كه مسئولان اين دانشگاه در تمامي خير مقدم ها و سخنراني ها از آن استفاده مي كنند.

اما فضاي فرهنگي دانشگاه تبريز با اين عناوين و سابقه آن تناسب زیادی ندارد. مشکلات اخیر این دانشگاه موجب کم شدن نشاط فرهنگي و سياسي این دانشگاه شده است و بسیاری از تشکل ها و دانشجویان این دانشگاه بر این عقیده اند که پيگيري مطالبات رهبر معظم انقلاب از دانشگاه ها همانند برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با مشکلات فراوانی روبه رو می باشد.
 
در این شرایط و عدم برگزاری برنامه های لازم برای محیط ها دانشجویی، زمینه فعالیت های گروه های انحرافی در بین دانشجویان که در برخی از دانشگاه های کشور نیز دیده می شود بیش از پیش فراهم نموده است.

وضعیت نامطلوب فرهنگی دانشگاه تبریز به حدی است كه در رتبه بندی وزارت علوم رتبه 54 را از نظر فرهنگي کسب کرده است و که این امر با اعتراضات تشکل های دانشجویی و فعالان فرهنگی دانشگاه مواجه شده است.

بنابر اخبار رسیده به پایگاه 598، مسئول سابق نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تبريز يكي از معدود افرادي كه اعتراض خود را به مديريت دانشگاه صريح و علني مطرح مي كرده است که بالاخره مراسم تودیع ایشان و معارفه فرد جدید در 25 خرداد سال جاری برگزار گردید.

حجت الاسلام علیزاده در جلسه تودیع خود انتقادات صریحی در مورد مسائل و مشکلات فرهنگی دانشگاه مطرح کرد. او با بيان اینکه روحانیت وابسته به هیچ حزب و صنفی نیست، بر استقلال خواهی و نقش روشنگری روحانیون تاکید کرده و گفت: "روحانی باید متوجه باطن گفتمان ها باشد. در هر شرایطی هستند کسانی که به دنبال مصادره به مطلوب کردن گفتمان های نظام هستند. حتی گاهی وقت ها دنیاگرایی برخی از مدعیان اصولگرایی به حدی می رسد که ممکن است وقتی که به مرحله عمل رسیدند نتوانند آنگونه که زیبا صحبت می کنند عمل نمایند."

وی با انتقاد از این عقیده که دانشگاه به هر نحوی باید در آرامش باشند به ضرورت شفاف سازی و نظارت و نقد مسائل توسط مردم و روحانیت و رفع انحرافات اشاره کرده و گفت: «آیا این درست است که ما بگوییم که اول باید جامعه اصلاح شود و بعد دانشگاه اصلاح شود. آیا ما یادمان رفته است که امام (ره) فرمودند اگر ما دانشگاهها را سست بگیریم همه چیزمان از دست رفته است.»
این صحبت های وی با تکبیر دانشجویان و حضار همراه شد.

وی سپس سوالاتی را خطاب به رییس دانشگاه و معاونان وی مطرح کرد: «آیا نهادهای دانشگاه، مدیریت های دانشگاه و تشکل های مستقل مال دانشگاه هستند؟ آیا باید فضایی باشد که کسی از ارزشی ها نتوانند حرف بزند؟ چرا مسئولین دانشگاه خط قرمز هستند ولی نظام اسلامی خط قرمز نیست؟  آیا ایجاد تفرقه بین گروه های علمی و جمع های مذهبی و فرهنگی جزو برنامه های تغییر ناپذیر ماست؟ چرا باید شیطان پرستان با جمع های خود آزادانه در دانشگاه رفت و آمد کنند و ما هیچ کاری نکنیم؟ »

حجت الاسلام علیزاده با توجه به نقش اساتید در اسلامی شدن دانشگاه ها بر نظارت بر گلوگاه های ورود اساتید تاکید کرده و  افزود: «آیا باید جلوی ورود نیرو های ارزشی را بگیریم؟ چرا باید صدها مانع در برابر نیروهای ارزشی که دارای عزت نفس و شخصیت مستقل هستند قرار دهیم تا وارد دانشگاه نشوند؟»

در پايان سخنرانی حجت الاسلام علیزاده بسياري از دانشجویان و حضار او را با شعار «روحانی مبارز، راهت ادامه دارد» حمايت و بدرقه كردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها