کد خبر: ۵۹۰۵۳
زمان انتشار: ۲۰:۰۰     ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، در پی عدم نتیجه گیری غرب و همپیمانانش از وقایع سوریه و توطئه علیه بشار اسد، هر روز شاهد برملا دن یکی دیگر از راهبردهای سوخته ایالات متحده در منطقه هستیم.



در همین راستا در موضعگیری که تعجب همه ناظران و کارشناسان عرصه سیاست بین الملل را بر انگیخت شاهد بودیم که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نسبت به موضوع سوریه دست به اعترافاتی زد که حاکی از پشیمانی وی از همراهی با غرب و در راس آن با آمریکا در توطئه ضد سوری بوده است.

پایگاه خبری نهر نت عراق در این باره نوشت: رجب طیب اردوغان در خلال مراسم افتتاحیه مجمع جهانی اقتصاد که روزگذشته در استانبول برگزار شد، گفت: موضعگیری ما نسبت به این مشکل ( موضوع سوریه) بسیار دقیق است.

اردوغان در ادامه سخنان خود افزود: آتشی که در سوریه برپا شده است می تواند کل منطقه خاورمیانه را بسوازند.

وی در موضعگیری عجیب و کاملا متناقض خود خاطر نشان کرد: ما هرگز در امور داخلی کشوری دخالت نکرده و نخواهیم کرد اما نسبت به برقراری صلح و ثبات در منطقه مان اهتمام می ورزیم.

نخست وزیر ترکیه خاطر نشان کرد: اگر در حال حاضر مشکل یک کشور به یک مشکل جهانی تبدیل می شود به این علت است که جنگ و تروریسم و بی ثباتی در یک کشور می تواند بی هیچ شک و تردیدی در کشوری دیگر منعکس شود و دیگر کشورها را تحت تاثیر بگذارد، تنها به این علت است که در این زمینه در چارچوب جهانی فعالیت می شود.

کارشناسان معتقدند که این اظهارات اردوغان به منزله اعلام برائت دولت ترکیه از نقش های خطرناکی است که در حمایت از حضور گروه های تروریستی مسلح در خاک سوریه ایفا کرده است که در نهایت موجب بروز درگیری های طایفه ای و تحت تاثیر قرار دادن امنیت و ثبات سوریه شد.

کارشناسان دلایل این عقب نشینی و به نوعی می توان ابراز پشیمانی رجب طیب اردوغان را به سه عامل بر می گردانند اول : افزایش مخالفت های مردمی در ترکیه با دخالت دولت اردوغان در امور داخلی سوریه و همچنین افزایش محبوبیت مردمی حزب " الشعب" حزب مخالف و رقیب حزب عدالت و توسعه باز هم به علت همراهی دولت ترکیه با دسیسه ضد سوری.

دوم : عقب نشینی آمریکا، انگلیس، فرانسه از فراخوانی برای به سقوط کشاندن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که در حقیقت بعد از قطعی شدن شکست توطئه ضد سوری حاصل شده است به ویژه اینکه هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اخیرا بعد از دیدارش با همتای روسی اش گفت: آمریکا کناره گیری بشار اسد را برای حل بحران سوریه در شرایط کنونی شرطی برای اجرای هرگونه راهکار سیاسی نمی داند.

سوم : این عقب نشینی ترکیه بعد از آن به وجود آمد که مقامات آنکارا افزایش محبوبیت مردمی بشار اسد و در حقیقت پشت پازدن دانشجویان، طبقات اجتماعی مختلف سوریه یعنی متوسط و فقیر به فراخوانی غربی ها و همراهی نکردن آنان با شعارهای تغییری که دشمنان سوریه از طریق شبکه های ماهواره ای مانند الجزیره و العربیه و با حمایت مالی عربستان و قطر سردادند، شاهد بودند.

همچنین کارشناسان عامل مهم دیگری را در عقب نشینی ترکیه از توطئه ضد سوری بسیار موثر دانستند و آن موفقیت ارتش و نیروهای امنیتی سوریه در اخراج گروه های تروریستی مسلح از داخل شهرهای مختلف به روستاها و مناطق کوهستانی این کشور است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها