کد خبر: ۵۸۴۶۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۳     ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
رویترز به نقل از یک تحلیلگر انگلیسی اذعان کرد ایران در دور زدن تحریم ها موفقیت نسبی داشته است و یافتن راه های جایگزین برای مبادلات مالی خود علت این امر بوده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس رویترز اعلام کرد ایران به سوریه برای تامین غلات مورد نیاز این کشور پیشنهاد داده است.

بر اساس این گزارش یک تاجر فرانسوی گفت: فکر می‌کنم این کار بیشتر از طریق بازار سیاه صورت گیرد.

وی افزود: گندم نان، غذای حیوانات و دیگر غلات می‌تواند از ایران به سوریه به طور مستقیم با کشتی حمل شود.

تاجران غلات می‌گویند: ایران ذخایر خود را از مزایده‌های عمومی و در قراردادهای خصوصی می‌خرد.

ایران می‌تواند با کامیون از طریق عراق و ترکیه که با سوریه مرز مشترک دارند نیز این محموله ها را  به سوریه بفرستد.

به گفته تاجران غلات اروپا و خاورمیانه، این محموله ها می‌تواند از طریق بنادر عراق و ترکیه به سوریه فرستاده شود.

توربجورن سورتولت،یک تحلیلگر ارشد در لندن با اشاره به موفقیت ایران در دور زدن تحریم ها گفت: موفقیت نسبی ایران در دور زدن تحریم‌ها ناشی از توانایی این کشور در یافتن راه‌های جایگزین برای پرداخت پول برای واردات است.

بر اساس این گزارش ایران برخلاف سوریه به طور فعالانه در آن سوی محدودیت های ایجاد شده علیه خود عمل می کند و در این زمینه از سیستم های پرداخت غیرملموس مثل معامله با ارزهای دیگر غیر از دلار و مبادله پایاپای نفت در برابر کالا و طلا استفاده می کند.

این گزارش افزود: اگرچه احتمال می رود ایران همچنان به پشتیبانی از دمشق ادامه دهد اما ملاحظات مربوط به امنیت غذایی ممکن است توانایی این کشور در پاسخگویی به تامین و عرضه مواد غذایی مورد نیاز در سوریه را محدود کند.

یک تاجر دیگر گفت به احتمال زیاد سوریه از همکاری شرکت های بخش خصوصی ایران بهره بیشتری خواهد برد و دولت ایران مشارکت مستقیم در این زمینه نخواهد داشت.

به نوشته این گزارش، ترکیه نیز احتمالا به عنوان واسطه ایران و سوریه باقی مانده است. در روزهای اخیر تحویل غلات به سوریه از طریق بندر مرسین ترکیه صورت گرفته است و بانک‌های ترکیه برای قراردادهای ایران و ترکیه به کار گرفته شده‌اند.

به گزارش فارس دولت های غربی و عربی هدف سرنگونی رژیم سوریه را دنبال می کنند و در این راه از ابزارهای مختلف مثل تحریم های غیرقانونی و خارج از چارچوب شورای امنیت و حمایت مالی و نظامی از گروه های تروریستی نیز استفاده کرده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها