کد خبر: ۵۸۳۷
زمان انتشار: ۱۸:۲۰     ۲۳ مهر ۱۳۸۹
به گزارش فارس، محسن هاشمي رفسنجاني در نشست مطبوعاتي دوازدهمين همايش بين‌المللي حمل و نقل ريلي اظهار داشت: هم اکنون که در آستانه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها قرار داريم قطعاً در حيطه حمل و نقل، بهترين وسيله در راستاي کاهش آلودگي صوتي و زيست‌محيطي، افزايش صرفه‌جويي سوخت و افزايش ايمني، حمل و نقل ريلي است که در کشور جمهوري اسلامي ايران به آن توجه چنداني نشده است.
* براي جلوگيري از بروز تنش‌ها پس از هدفمندي يارانه‌ها، بسترسازي‌هاي بيشتري نياز است
وي با انتقاد از عدم برنامه‌ريزي مشخص و توسعه زيرساخت‌ها براي اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها اظهار داشت: توجه به زيرساخت‌هاي حمل و نقل براي اجراي اين قانون لازم بود قبل از اجرا انجام مي‌شد تا در شرايط موجود و پس از اجراي اين قانون، تنش کمتري در جامعه ايجاد شود.
‌رئيس هيئت مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران با اشاره به اينکه امسال سال درخواست اجراي قوانين مربوط به راه‌آهن است، اظهار داشت: در دوازدهمين همايش بين‌المللي حمل و نقل ريلي به اين موضوع توجهي خاص شده است زيرا موضوع اجراي قوانين در واقع همان رعايت عدالت است.
* عدم اجراي قوانين ظلم است؛ رئيس جمهور گفت قانون اجرا نمي‌شود
هاشمي ادامه داد: اگر دولتي مدعي اجراي عدالت است بايد قوانين و مقررات را به طور کامل و دقيق اجرا کند زيرا در واقع عدم اجراي قوانين به منزله تبعيض و ظلم به مردم است.
مديرعامل شرکت بهره‌برداري مترو تهران و حومه با بيان اينکه راه‌آهن و قطارهاي شهري نيز بر اساس قوانين موجود در کشور ساخته مي‌شوند، اظهار داشت: دولت موظف است قوانين را در مورد توسعه اين صنعت به طور کامل اجرا کند اما رييس‌جمهور در سال جاري به وضوح اعلام کرد که اين قوانين اجرا نمي‌شود.
هاشمي ضمن بيان اينکه روزانه 21 ميليون سفر در کلان‌شهر تهران در حال انجام است، اظهار داشت: 80 درصد اين سفرها توسط قشر يارانه‌پذير انجام مي‌شود که لازم است اين قشر با وسايل نقليه‌اي جابه‌جا شوند که به محيط زيست صدمه‌اي وارد نکند، همچنين ايمن و ارزان باشد.
* دولت فقط قوانين را اجرا کند؛ براي توسعه مترو کاسه گدايي جلوي دولت نمي‌گيريم
‌رئيس هيئت مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران اظهار داشت: در توسعه قطار شهري، قبل و پس از اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها تمامي کارشناسان و برنامه‌ريزان اتفاق‌نظر دارند و قوه مقننه نيز قوانين پيشرفته‌اي را در اين‌باره به تصويب رسانده که اجراي اين قوانين خواسته تمامي شهروندان است.
وي با اشاره به اينکه طبق قانون ظرفيت استفاده از حمل و نقل ريلي در تهران از کل 75 درصد سهميه جابه‌جايي توسط حمل و نقل عمومي بايد 30 درصد باشد، اظهار داشت: طبق قانون بايد سالانه چهار هزار ميليارد تومان در اختيار بخش حمل و نقل عمومي و قسمتي از اين بودجه در اختيار بخش ريلي کشور اعم از شهري و غيرشهري قرار مي‌گرفت که از اين مبلغ امسال تنها يک چهارم آن به حمل و نقل عمومي اختصاص يافت.
هاشمي ادامه داد: به دنبال آن مجلس قانون ديگري را به تصويب رساند که طبق آن نزديک به دو ميليارد دلار تسهيلات براي کل حمل و نقل ريلي شهري کشور در نظر گرفته شد که نزديک به يک ميليارد دلار آن براي متروي تهران، 700 ميليون دلار براي متروي کلان‌شهرها و 300 ميليون دلار براي متروي ديگر شهرها در نظر گرفته شده بود که اين مبلغ نيز از سوي دولت اختصاص نيافت.
وي ادامه داد: ظاهراً قانون‌هاي کشوري که در حال ابلاغ است که از طرف رئيس جمهور به قانون‌هاي شرکتي تعبير مي‌شود.
‌رئيس هيئت مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران اظهار داشت: رئيس جمهور در يکي از سخنراني‌هاي خود مدعي بود که اين مبلغ تسهيلات نبايد به متروي تهران اختصاص يابد و جزو حق برخي از معلمان نيز است!
هاشمي با بيان اينکه مبلغ دو ميليارد دلار جزو بودجه نبوده و قرار بود به صورت تسهيلات از حساب ذخيره ارزي به حمل و نقل ريلي درون شهري اختصاص يابد، اظهار داشت: قوانين به هيچ عنوان در حال حاضر اجرا نمي‌شود؛ ما براي توسعه مترو به دنبال گدايي از دولت نيستيم فقط خواستار اين هستيم که قوانين موجود اجرا شود.
* دولت هم در کنار آمريکا به جمع تحريم‌کنندگان متروي ايران پيوست
وي با اشاره به اينکه اجراي قوانين در واقع احترام به حقوق شهروندان است، اظهار داشت: در مجلس‌هاي گذشته و حدود 4 الي 5 سال پيش به دليل کمبود بودجه، براي توسعه مترو از فاينانس‌هاي بين‌المللي استفاده مي‌شد اما در حال حاضر به دليل شرايط ويژه تحريم قادر به جذب تسهيلات و فاينانس‌هاي بين‌المللي نيستيم.
هاشمي اظهار داشت: شرکت بهره‌برداري متروي تهران و شهرداري تهران براي مبارزه با تحريم و تثبيت عدم اثر‌ بخشي آن با پيگيري‌هاي لازم، اجراي قوانين موجود را در اين‌باره خواستار شد اما نه تنها قوانين اجرا نشد بلکه از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران نيز تحريم شديم.
مديرعامل شرکت بهره‌برداري مترو تهران و حومه ادامه داد: در حال حاضر متروي تهران تنها با روش‌هايي که در شهرداري تهران اتخاذ مي‌شود به مقابله با تحريم پرداخته و به توسعه مسير ريلي مترو مي‌پردازد اما دولت با وجود اين همه فعاليت و ايجاد ساختار‌هاي اساسي که توسط مترو و شهرداري براي احداث ايستگاه و تونل‌ها انجام شده است، تسهيلاتي در راستاي خريد واگن به شرکت بهره‌برداري مترو اختصاص نمي‌دهند.
‌رئيس هيئت مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران با بيان اينکه در حال حاضر متروي تهران هم از سوي استکبار جهاني و هم از سوي دولت ايران تحت تحريم قرار گرفته است، اظهار داشت: اين موانع و مشکلات تنها شامل حمل و نقل ريلي درون‌شهري نيست بلکه راه‌آهن نيز با چنين موانعي مواجه است.
* دولت در ارائه مابه‌تفاوت قيمت بليت مترو‌ بدقولي مي‌کند
وي با اشاره به بد‌قولي‌هاي دولت در ارائه مابه‌تفاوت قيمت بليت مترو‌، اظهار داشت: در اين‌باره قوانيني وجود دارد که بايد به اتفاق به آن عمل کرد در مراحلي خاص قانون به مراکز تصميم‌گيري اجازه مي‌دهد هزينه تمام شده را از مردم نگيرد و به ازاء مابه‌التفاوت هزينه تمام شده و قيمت بليت مبلغي به عنوان يارانه به شرکت مترو تهران اختصاص يابد.
هاشمي اظهار داشت: ما قيمت تمام شده بليت را به شوراي شهر ارايه داده‌ايم بنابراين شوراي شهر طي هماهنگي با فرمانداري مابه‌التفاوت قيمت تمام شده و قيمتي که از مردم دريافت مي‌شود را به دولت ارايه مي‌دهد تا از سوي دولت به شرکت بهره‌برداري متروي تهران پرداخت شود.
* ايجاد اغتشاش در مترو با وجود بدقولي‌هاي دولت حتمي است
وي با بيان اينکه در سال‌هاي گذشته اين رقم به سختي از دولت دريافت مي‌شد، اظهار داشت: در بودجه سال 89 مطرح شد که براي قطارهاي شهري مبلغ 60 ميليارد تومان يارانه اختصاص يابد که هم‌اکنون و پس از گذشته هفت ماه هنوز هيچ مبلغي پرداخت نشده است در حالي که در آستانه اجراي هدفمند سازي يارانه‌ها هستيم و قطعا با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي فشار زيادي به مترو وارد مي‌شود.
وي تصريح کرد: در اين شرايط سخت متروي تهران بايد پاسخگوي مسافران باشد.
مدير عامل شرکت متروي تهران با اشاره مجدد به نزديک شدن به زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، خاطرنشان کرد: فشار اصلي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بر حمل و نقل عمومي و به خصوص مترو خواهد بود؛ چرا که ناوگان اتوبوس کشور توانايي پاسخگويي به مسافران در شرايط جديد را ندارد.
وي با استناد به اين اظهارات، نتيجه‌گيري کرد: در اين شرايط اگر مترو نيز قادر به پاسخگويي به مردم نباشد در نتيجه موجب ايجاد اعتشاش و شورش‌هاي اجتماعي و ناراحتي براي مردم خواهد شد.
هاشمي اظهار داشت: در توسعه حمل و نقل ريلي درون شهري طبق قانون بايد زيربناها توسط شهرداري احداث شود و تهيه تجهيزات توسط دولت صورت مي‌گيرد.
مديرعامل شرکت بهره‌برداري مترو تهران و حومه اظهار داشت: از دوره فعاليت قاليباف در شهرداري تهران (سال 86) تاکنون 46 کيلومتر به 80 کيلومتر خطوط ريلي قبلي افزوده شده است و در حال حاضر 126 کيلومتر خطوط ريلي مترو در تهران وجود دارد.
* عدم همکاري دولت دليل افزايش مدت زمان اعزام قطارها است
وي با انتقاد از همکاري دولت براي تهيه تجهيزات حمل و نقل ريلي درون‌شهري اظهار داشت: در حال حاضر به دليل عدم وجود تجهيزات و عدم همکاري دولت در اين‌باره، در تمامي خطوط مترو مدت زمان اعزام قطار‌ها افزايش يافته است و به عنوان مثال در خط کرج که بايد هر 9دقيقه يک قطار اعزام شود هم اکنون هر 14 الي 15 دقيقه اعزام قطار داريم.
* احداث تونل 70 کيلومتري البرز به راحتي امکانپذير است
هاشمي رفسنجاني در خصوص اجراي تونل البرز اظهار داشت: 70 درصد جمعيت ايران در نقاط کوهستاني و کوهپايه‌اي زندگي مي‌کنند لذا توسعه تردد ريلي در اين شهرها بايد از زير کوهستان‌ها انجام شود که اجراي اين امر نيازمند احداث تونل‌هاي طويل و عميق است.
‌رئيس هيئت مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران با اشاره به اينکه در حال حاضر 20 تونل ريلي طويل در کل دنيا وجود دارد، اظهار داشت: پس از بررسي‌هاي همه‌جانبه شرکت بهره‌برداري متروي تهران براي توسعه خطوط ريلي خود و خدمت به شهرک‌هاي اطراف تهران به اين نتيجه رسيديم که بايد تا شعاع 70 کيلومتري تهران، بتوانيم خطوط ريلي را توسعه دهيم؛ در حال حاضر از نقطه لواسان تا شمال ايران تقريبا 70 کيلومتر فاصله است و مي‌توان از لواسان با احداث تونل‌هاي 70 کيلومتري البرز به سواحل زيباي شمال رسيد.
هاشمي با اشاره به اينکه در حال حاضر دستگاه‌هاي حفر تونل مترو قادر هستند روزانه 15 متر تونل حفر کنند، اظهار داشت: تعدادي از اين دستگاه‌ها مي‌توانند طي چهار سال البرز را شکاف داده و مسير 70 کيلومتري لواسان تا شمال کشور را به صورت تونل‌هاي ريلي احداث کنند.
وي اظهار داشت: احداث اين تونل 70 کيلومتري در زير البرز به راحتي امکان‌پذير است و پس از آن با استفاده از قطارهاي با سرعت 200 کيلومتر بر ساعت، به راحتي مي‌توان طي مدت زمان 20 دقيقه به سواحل شمالي کشور رسيد.
مديرعامل شرکت بهره‌برداري مترو تهران و حومه اظهار داشت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در استان‌هاي شمالي همگي پي‌گير احداث اين تونل هستند اما لازم است بانک‌ها سرمايه‌گذاري سهامدار شرکتي باشند که اين تونل را احداث مي‌کنند و مطمئن باشند که بازگشت سرمايه سريع خواهد بود زيرا استقبال از اين مسير فراوان است.
* عدم تأمين اعتبار مشکل اساسي آزاد‌راه تهران - شمال است
وي در مورد آزاد‌راه تهران شمال و مقايسه آن با مشکلات احداث تونل البرز اظهار داشت: در حال حاضر توانايي احداث سريع اين آزاد‌راه وجود دارد اما مشکل اساسي که آن را با چالش مواجه کرده است عدم پرداخت نقدينگي و تامين اعتبار است.
‌رئيس هيئت مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران با اشاره به اينکه در اين مسير ريلي احداث تونل‌هاي 5 الي 6 هزار کيلومتري و کمتر بسيار راحت است، اظهار داشت: ما توانايي ساخت اين ميزان تونل را در کشور داريم و استفاده از چيني‌ها براي اجراي اين کار تنها به دليل فاينانسي است که آنها آورده‌اند؛ واگذاري احداث مسير به چيني‌ها به خاطر پول، توهين به متخصصان و کارگران داخلي است.
هاشمي با اشاره به اينکه در حال حاضر شرکت بهره‌برداري متروي تهران مسير ميرداماد تا تجريش را در عمق 90 متري تونل مي‌زند و در ميان راه نيز ايستگاه‌هاي متفاوتي ايجاد مي‌کند، اظهار داشت: اين در حالي است که آزادراه تهران _ شمال تنها 4 تونل بزرگ دارد و بقيه شامل تونل‌هاي 200 الي 1000 متري است.
وي با انتقاد از عدم توجه دولت به توسعه ريلي کشور، ادامه داد: در تمامي دنيا به مصرف سوخت ماليات اختصاص مي‌يابد و از اين طريق در زيربناهاي ريلي هزينه مي‌شود در حالي که در کشور ايران به سوخت يارانه اختصاص مي‌يابد و در حالي که به حمل و نقل ريلي هيچ هزينه‌اي اختصاص نمي‌يابد.
مديرعامل شرکت بهره‌برداري شرکت متروي تهران با اشاره به اينکه اولويت‌هاي دولت فعلي دولتي پوپوليستي است، اظهار داشت: عدم سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي بلند‌مدت و اجراي پروژه‌هاي کوتاه مدت مصداق همين روحيه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
-
۱۳:۴۲ - ۲۴ مهر ۱۳۸۹
۰
۰
بابااين مترونون دوني خوبي براي اين آقازداه شده ديگهچه مرگيشه.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها