کد خبر: ۵۸۱۶۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۴     ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
هنگامی كه حضرت امام خمینی (ره) كتاب آداب الصلاه را به فرزند خود 'سید احمد' اهدا می كرد، چند توصیه اخلاقی و اجتماعی را نیز یادآور شد كه این اندرزها می تواند برای همه شیفتگان و رهروان این مرد الهی به ویژه مسوولین و خدمتگزاران نظام مفید و راهگشا باشد.

حضرت امام در آذر سال 63 قبل از این كه فرزند خود را نصیحت كند، ابتدا به چند نكته درباره خود اشاره كرده و فرمودند: كتاب آداب الصلاه را كه خود از آن بهره‏اي نبردم جز تاسف بر قصور و تقصیر بر ایام گذشته كه توانایي بر خودسازي داشتم، و حسرت و ندامت در روزگار پیري كه دستم تهي و بارم سنگین و راهم بس دراز و پایم لنگ و آواي رحیل در گوش است، هدیه كردم به فرزند عزیزم احمد كه از قدرت جواني كامیاب است.

سپس امام خمینی (ره) اظهار امیدواری می كند كه مطالب كتاب آداب الصلاه برای او سودمند باشد و می فرماید: شاید او از محتویات آن، كه از كتاب كریم و سنت شریف و افادات بزرگان فراهم شده است، بهره‏مند شود و به معراج حقیقي از رهنمایي اهل معرفت راه یابد و دل از این ظلمتكده بركند و به مقصد اصلي انسانیت كه انبیاي عظام و اولیاي كرام (ع) و اهل الله بر آن راه یافتند و دیگران را دعوت فرمودند، توفیق یابد.

راه رهایی و نجات از رذیله خودخواهی در دیدگاه امام (ره) پناه بردن به ولایت است و لذا به سید احمد چنین سفارش كردند: پسرم! خود را- كه به فطرت الله تخمیر شده‏اي- دریاب و از گرداب ضلالت امواج سهمگین خودبیني و خودخواهي نجات ده و به سفینه نوح كه پرتو ولایت الله است ركوب كن كه‏ 'هر كسی كه بر آن (كشتي ولایت) سوار شد، نجات یافت و هر كه از آن روي گردانید هلاك شد'.

این استاد اخلاق سپس به چند نكته اجتماعی سفارش كرده و ضمن یادآوری این نكته كه خدمت به خلق خدا از آن جهت اهمیت دارد كه 'خلق خدا' هستند، فرمودند: فرزندم، كوشش كن كه در صراط مستقیم كه صراط الله است، و لو لنگان لنگان حركت كني و حركات و سكنات قلبي و قالبي را رنگ معنویت و الوهیت دهي و خدمت به خلق را براي آن كه خلق خدا هستند بنمایي.

حضرت امام خمینی (ره) با این توصیه كه مبادا اشتغال به كارهای دنیوی او را از یاد خدا بازدارد، فرمودند: انبیاي عظام و اولیاي خاص خدا در عین حال كه مشابه دیگران اشتغال به كارها داشته‏اند، هیچ گاه در دنیا وارد نبوده‏اند. چون اشتغالشان‏ بالحق و للحق بوده، در عین حال از رسول ختمي (ص) روایت شده كه فرموده است 'غباری قلب و جان مرا فرا می گیرد و من هر روز 70 بار استغفار می كنم' شاید رویت حق در كثرت را، كدورت حساب مي‏فرمود.

همچنین امام خمینی (ره) به اهمیت اخلاص در خدمت به مردم و نظام اشاره كرده و فرمودند: فرزندم! پس از من ممكن است پیشنهاد خدمتي بر تو شود. در صورتي كه قصدت خدمت به جمهوري اسلامي و اسلام عزیز است رد مكن و اگر خداي نخواسته براي هواهاي نفساني و ارضاي شهوات است، از آن اجتناب كن كه مقامات دنیوي ارزش آن ندارد كه خود را در راه آنها تباه كني.

ايرنا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها