کد خبر: ۵۶۷۲۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۰۴ خرداد ۱۳۹۱
یکی از اساتید دانشگاه عین الشمس قاهره با اشاره به تمایل مصری ها برای از سرگیری روابط میان کشورشان با ایران شکل گیری بحران سوریه را به عوامل متعددی مرتبط دانست.
ابراهیم حامد المغازی که اخیرا سفری به ایران داشته است در گفتگو با مهر با اشاره به سابقه و پیشینه روابط ایران و نقش مهم دو کشور در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: روابط مصر و ایران قوی و ریشه دار است.

وی خاطرنشان کرد: ایران و مصر دو کشور مهم در منطقه هستند که دارای دین واحد یعنی اسلام هستند و هر دو کشور از زمانی که اسلام به آنها وارد شد خدمات شایانی به این دین مبین کردند.

المغازی بیان کرد: در واقع اسلام حقیقی در این دو کشور عرضه شد و مصر به عنوان دروازه ورود اسلام به آفریقا و ایران به عنوان دروازه ورود اسلام به آسیا بود.

استاد دانشگاه عین الشمس قاهره اظهار داشت: ایرانیان با فراگیری زبان عربی و زبان قرآن نقش مهمی در گسترش اسلام در آسیا و بیش از نیمی از جهان ایفا کردند.

وی افزود: در این میان نباید از نقش زبان فارسی غافل شد. زیرا این زبان در گسترش اسلام نقش شایانی داشت. همانطور که دانشمندان ایرانی نقش مهمی در توسعه اسلام در کشورهای پیرامونشان داشتند.

المغازی به مهر گفت: با نگاهی به عصر عباسی ملاحظه می کنیم که ایرانی ها نقش مهمی در دوران شکوفایی تمدن و فرهنگ اسلامی ایفا کرده اند، به ویژه که به اسامی فراوان ایرانی در این دوره بر می خوریم.

استاد دانشگاه عین الشمس قاهره بیان کرد: بسیاری از فقها وحتی موسس مذهب حنفی در افغانستان، که بخشی از ایران در آن زمان به حساب می آمد، زندگی می کرد. جدای از آن ابن سینا، رازی و امام غزالی از دانشمندان ایرانی بودند که خدمات فراوانی به اسلام کردند.

وی درباره روابط کنونی تهران و قاهره با اشاره به تمایل قوی مردم مصر برای از سرگیری روابط میان دو کشور گفت: انقلاب مصر هنوز به پایان نرسیده است؛ یعنی در واقع اهداف آن به طور کامل محقق نشده است.

استاد دانشگاه عین الشمس قاهره خاطرنشان کرد: مصری ها خواستار از سرگیری روابط میان دو کشور به عنوان دو کشور مهم منطقه هستند.

المقایضی با اشاره به اوضاع کنونی کشور سوریه اظهار داشت: وضع سوریه هم اکنون بحرانی است و در شکل گیری و ادامه این بحران عوامل زیادی دخیل هستند.

وی بیان کرد: دخالت خارجی یکی از عوامل ادامه بحران در این کشور است، اما به هر حال اوضاع سوریه کاملا مبهم و مجهول است.

استاد دانشگاه عین الشمس قاهره خاطر نشان کرد: صرف نظر از عواملی که در شکل گیری و بروز بحران در سوریه دخیل هستند ما خواستار ایجاد دموکراسی در سوریه همانند مصر و دیگر کشورها هستیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها