کد خبر: ۵۶۶۸۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۵     ۰۴ خرداد ۱۳۹۱
بنظر می رسد با توجه به اهمیت ادامه مذاکرات، نماینده 1+5 سیاست احتیاط در مذاکرات را در پیش گرفته است و با توجه به عدم وجود توافق حداکثری در داخل 1+5 تلاش می کند تا با موضع سقف مذاکراتی و طرح موضوعات حداکثری بدون مشخص کردن میزان امتیازدهی در مذاکرات حرکت کند.
فارس، روز اول مذاکرات همراه با اعلام طرفین پیرامون بسته های پیشنهادی و به همراه رایزنی های طرف ها جدا از مذاکرات رسمی و همچنین برخی از شایعات حاشیه ای سپری شد. بسته پیشنهادی نماینده 1+5 که قبل از دیدار طرفین توسط سخنگوی خانم کاترین اشتون به خبرنگاران اعلام شد برای خبرگزاری فارس غافلگیر کننده نبود زیرا روز قبل برگزاری اجلاس بغداد احتمال ارائه این بسته پیشنهادی  توسط این خبرگزاری مخابره شده بود. همزمان برخی اخبار مبنی بر احتمال ارائه طرح روسیه برای نشست بغداد نیز گردش خبری پیدا نمود که این موضوع یکی از عوامل اصلی برای غیر مکتوب شدن طرح خانم اشتون شد و طرف مقابل نهایتا تصمیم گرفت تا ابتدا طرح خود را بصورت شفاهی مطرح و بعد از چانه زنی تبدیل به سند کند که در مقابل نیز مواجه با ابتکار مجدد طرف ایرانی شد.

بنظر می رسد با توجه به اهمیت ادامه مذاکرات، نماینده 1+5 سیاست احتیاط در مذاکرات را در پیش گرفته است و با توجه به عدم وجود توافق حداکثری در داخل 1+5 تلاش می کند تا با موضع سقف مذاکراتی و طرح موضوعات حداکثری بدون مشخص کردن میزان امتیاز دهی در مذاکرات حرکت کند. بدیهی است این روش تعامل علی رغم اشاره های بزرگ هنوز در حوزه لفاظی باقی مانده است و میزان جدیت در مذاکرات در هاله ای از ابهام است.

ارائه طرحی که نامتوازن و  کوچک و بدون در نظر گرفتن شرایط و مختصات زمان است عملا باعث خواهد شد تا دستاوردهای گذشته کمرنگ شود و در این خصوص این گروه غرب است که با تغییر و عدم توجه به انتظارات متقابل تلاش غیر مستقیمی برای تضعیف مذاکرات دنبال می کند. این موضع باعث خواهد شد تا اعتبار  و وعده های مذاکراتی آنها زیر علامت سوال قرار گیرد.

ارزش گذاری برای گام ها بدقت در تهران رصد می شود و نمایندگان غرب بایستی بدرستی درک کنند که امتیاز برابر نزد طرف ایرانی دارای مفهوم است و تبدیل کردن شرایط به دستاورد حداکثری برای غرب و دادن امنیارات کوچک و تاکتیکی بیهوده است و اهمیت تعامل را تضعیف و محو خواهد کرد.

آمریکا اگر فکر می کند که می تواند قبل از انجام مذاکرات با سیاست افزایش سطح تحریم عملا سطح بازی مذاکراتی را مدیریت کند در اشتباه کامل است و در اصل شنا کردن در مسیر وهم تلقی می شود و مطمئن باشد که طرف ایرانی این رویکرد را خنثی خواهد کرد.

اینکه وزیر خارجه روسیه قبل از پایان نشست بغداد خواستار درک صحیح غرب از شرایط می شود و بر اهمیت عقب نشینی غرب از سیاست های تحریمی تاکید می کند و صریحا ار اوباما می خواهد که تحریم های جدید سنا را وتو کند، حامل آدرس دقیقی است که "غرب توجه کن چه کسی در حال بهم زدن اعتماد متقابل است."

بعد ار موضعگیری اقای لاوروف در اولین واکتش ها در دور اول مذاکرات سخنگوی کاخ سفید در خصوص مذاکرات بغداد تصریح کرد که ادامه مذاکرات ایران در بغداد در ادامه گفت‌وگوها در استانبول، "نشانه پیشرفت” است‬. تفسیر نشانه پیشرفت یک مفهوم دوجانبه است و غرب خصوصا آمریکا بایستی خود را برای پرداخت هزینه سیاست ها و محاسبات اشتباه خود در گذشته آماده سازد. اشاره به برخی از مشوق های کوچک در اصل، فرار از پذیرش مسئولیت است و ضروری است تا فرصت و امتیاز برابر را همسنگ تعریف کند و تنها در این شرایط است که نشانه پیشرفت خود را نشان خواهد داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها