کد خبر: ۵۵۴۱۸
زمان انتشار: ۱۷:۵۹     ۰۹ خرداد ۱۳۹۱
نگاهی بر برترین اثر جشنواره فیلم فجر:
«روزهای زندگی» از انگشت شمارترین فیلم ها در مورد قطعنامه است. در باب قطعنامه و حواشی آن، البته کم، ولی چیزهایی شنیده ایم. اما نسل سوم انقلاب هر قدر هم مطالعه داشته باشد، نخواهد توانست احساس رزمنده جنگ را در لحظه شنیدن پذیرش قطعنامه بچشد. اصولاً "چشیدن" با مطالعه به سختی حاصل می شود و این هنر است که این توان را دارد. روزهای زندگی این لحظات را می چشاند، با تمام احساس هم می چشاند.

سرویس نقد رسانه پایگاه 598 -  "روزهای زندگی" پرویز شیخ طادی کارگردان لایق سینمای کشور، این روزها در حالی در سایه فراموشی بسیاری از مخاطبین سینما و رسانه های انقلاب قرار گرفته است که  بعنوان یکی از آثار جدی و قوی دفاع مقدس به حساب می آید. به همین منظور برآن شدیم در باب این ساخته پرویز شیخ طادی نکاتی را بیان نماییم که در ادمه می آید:

1. «روزهای زندگی» از انگشت شمارترین فیلم ها در مورد قطعنامه 598 است. در باب قطعنامه و حواشی آن، البته کم، ولی چیزهایی شنیده ایم. اما نسل سوم انقلاب هر قدر هم مطالعه داشته باشد، نخواهد توانست احساس رزمنده جنگ را در لحظه شنیدن پذیرش قطعنامه بچشد. اصولاً "چشیدن" با مطالعه به سختی حاصل می شود و این هنر است که این توان را دارد. روزهای زندگی این لحظات را می چشاند، با تمام احساس هم می چشاند.

2. در مورد دفاع مقدس فیلم های زیادی ساخته شده و می شود. حتی سینمای روشنفکری هم به سراغ این ژانر رفته است و البته همانطور که انتظار می رفت، با القای «پشیمانی» و «سرخوردگی» از جنگ و یا ادامه آن. حتی وقتی سینماگران ارزشی به سراغ جنگ می روند، با نشان دادن «خرابی اوضاع پس از جنگ» شاید به نوعی ناخواسته همان پشیمانی و سرخوردگی را القاء می کنند. شاید به سختی می توان فیلمی را یافت که توانسته باشد «جنگ از الطاف خفیه الهی بود» را به نمایش بگذارد.

اما «روزهای زندگی» سرخورده از جنگ نیست. هیچ اثری از آه و افسوس در آن دیده نمی شود و می توان آن را از معدود آثاری دانست که علی رغم نشان دادن عمق فشارها در جنگ، زیبایی اش را هم به نمایش می گذارد. فیلم  ناامیدانه تمام نمی شود، اگرچه شعاری هم پایان نمی یابد.

3. روزهای زندگی ترکیب بسیار متنوعی دارد؛ شیخ طادی جنگ و خون، عواطف روزهای جنگ، عشق دو همسر به یکدیگر، کوری، ایثار در اوج خود، حضور پر رنگ زنان در جبهه ها و یک مخالف جنگ را به زیبایی و کاملاً مرتبط با هم ترکیب کرده و به نمایش درآورده. تمام این ابعاد، در هم تنیده اند و نمی توان هیچ کدام را سنجاق شده به فیلم دانست. هر بُعد، نقشی را در راستای قصه ایفا می کنند که ترکیبشان، احساسات مختلف و نیز تعقل آدمی را به زیبایی تمام بر می انگیزد.

4. در سینمای دینی بعضاً شاهد ملاحظات خاص در حذف جذابیت های سینمایی هستیم. درست است که اگر بخواهیم نگاهی دقیق و عمیق دینی داشته باشیم، تقریباً تمام عوامل جذابیت سینما، حتی تعلیق و هیجان را نیز باید به شدت فروکاست و به جای آنها از فاکتورهای جذابیت دیگری استفاده نمود. اما باید دانست تا پیش از دستیابی به فاکتورهای جذابیت دینی، نباید با حذف مؤلفه های جذاب فعلی، فیلم را ذبح کرد.

یکی از این مؤلفه ها، ستاره ها هستند. تقریباً تمام مخاطبین عام برای انتخاب یک فیلم حتماً به بازیگران آن توجه می کنند و به سینما می روند تا هنرنمایی دیگری از آنها ببینند. فیلم هرقدر هم داستان و تعلیق داشته باشد، هر قدر هم معنوی و تربیتی و اخلاقی باشد، اگر ستاره نداشته باشد دیده نخواهد شد و شیخ طادی خوب بر این حقیقت واقف است. لذا از یک زوج ستاره، "حمید فرخ نژاد" که مدتی است فیلم جنگی از او ندیدیم و نیز بازیگر پر توان نقش زن مذهبی "هنگانه قاضیانی" که بخاطر بازی اش در این فیلم، سیمرغ بلورین را از آن خود کرد، استفاده کرده است که داستان اصلی نیز حول این دو می چرخد.


5. سال به سال که از عمر سینمای ایران می گذرد، حفظ "ادب" و نزاکت در فیلم ها کمرنگ تر و کمرنگ تر می شود. تا آنجا که کارگردانی به صراحت و با افتخار اعلام می کند "من آدم رکیکی هستم و فیلم رکیک هم می سازم" و حفظ ادب در نپرداختن به شوخی های جنسی را به باد سخره می گیرد. در برهوتی که فیلمی به هم جنس بازی پرداخته و دیگری در خلالش متمرکز بر اشاره به آلت تناسلی است، شیخ طادی فیلم جذابی می سازد در نهایت ادب و بدون نزدیک شدن زبانی و عملی به مفاهیم رکیک.

6. یکی از درگیری های همیشگی متشرعین و سینماگران، رعایت مسائل شرعی در فیلم ها بوده است. فیلم سازها، حتی مذهبی های آنان اذعان دارند که بدون بکارگیری جذابیت های بصری و بویژه جنسی، نمی توان فیلم ساخت. "سکس" یا جذابیت جنسی قسمتی از فیلم است که نمی توان آن را حذف کرد. اما کارگردان روزهای زندگی فیلمی اتفاقاً جذاب تولید کرده، بدون استفاده از کمترین جذابیت جنسی. در روزهای زندگی حتی موی زنان هم کاملاً پوشیده است.

7. در اینجا به دلیل پرهیز از لو رفتن داستان، نمی توان اشاره زیادی به محتوا و صحنه های فیلم داشت. صحنه هایی که به اظهار خود شیخ طادی، با کمک متخصصین پزشکی و در نهایت دقت طراحی شده اند. صحنه های پیاپی تصمیم گیری های سخت که بعد از چند مورد آنها، مخاطب خود حدس خواهد زد که روش تصمیم گیری یک رزمنده چگونه است. صحنه های احساس برانگیزی که تماشای آنان، پستی و پلشتی آنها که به جنگ نق می زنند را نمایان می سازد.

8. همانطورکه اشاره شد، جریان روشنفکری نیز در فیلم نماینده فکری خود را دارد. فرد ترسویی که به زور احضار شده و مانند همه روشنفکران، دائم قر می زند و از ادامه یافتن جنگ ناراضی است. البته کارگردان به تقلید از سینماگران منورالفکر که همواره تصویری کاریکاتوری از مذهبی ها ارائه می کنند، شخصیت روشنفکر فیلم را کاریکاتوری طراحی نکرده. بلکه بگونه ایست که منطقاً ایراد می کند و اعتراض هایی را بیان می کند که به ذهن هر کس که با روح بلند امام همراه نشده خطور می کند. اما مانند بسیاری از فیلم های شعاری، پاسخ های دیالوگی نمی گیرد، اصلاً او در فیلم جواب نمی گیرد و متحول هم نمی شود. شیخ طادی بدون آنکه قصد پرتاب حرفش به سمت مخاطب را داشته باشد، جواب آن روشنفکر را با زبان هنر می دهد. جواب او در واقع در نام فیلمش نهفته است: "روزهای زندگی".

9. شاید اولین کسی که جلوی "آب بندی" در سینمای پس از انقلاب ایستاد و از این بابت هم کم فحش نشنید، شهید آوینی بود. صحنه های طولانی از راه رفتن آدم ها، حرکت ماشین ها، زوم کردن بر درب بسته، نگاه کردن ها به هم و... که وقتی به فیلم ساز آن اعتراض می شود، پاسخ می دهد "شما معنای عمیق این صحنه ها را درک نمی کنید"! به قول آوینی "اگر چنین است و سینما باید مخاطب خاص و تربیت شده داشته باشد، چرا سینماها را در همه جا ساخته اند؟ از خیابان شوش و سر پل جوادیه و خیابان مولوی و لاله زار گرفته تا خیابان ولی عصر؟ اگر این کار به اشتباه صورت گرفته، آیا این اشتباه فقط در ایران صورت گرفته است؟"


اما این فیلم آب بندی ندارد. همه اش یا داستان است، یا صحنه هایی از احساساتی که مخاطب را نیز با خود همراه می کند و یا فراز و نشیب های چند شخصیت که با مهارت هم پرداخته شده اند.

10. صحنه پردازی فیلم نیز نمره عالی می گیرد. چه درون بیمارستان، چه بیرون آن، چه صحنه های جنگی و چه صحنه مخفی گاه که نهایتاً منجر به دریافت سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی گردید. به خصوص می توان از صحنه پایانی فیلم نام برد.

11. علاوه بر تمام آنچه گفته شد، روزهای زندگی کاندیدای دریافت 14 جایزه، و برنده 5 سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بهترین فیلم از سی امین جشنواره فیلم فجر می باشد. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین فیلم برداری، بهترین چهره پردازی و بهترین جلوه های ویژه میدانی و نیز دیپلم افتخار بهترین صداگذاری جوایزی است که روزهای زندگی تا کنون از آن خود کرده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱۲
۱
سلام واقعا فیلم خوبی بود پیشنهاد میکنم دوستان ببینند من بعد از مدت ها از دیدن یه فیلم تو سینما لذت بردم
پاسخ
دانشجوی شریف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱۱
۱
باید دست و پنجه شیخ طادی را بوسید
پاسخ
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱۰
۱
اگه این فیلم بفروشه ما می تونیم جلوی قشر روشنفکری جامعه بایستیم و بگیم دفاع مقدس ژانر محبوب ماست و اگر فروشش خوب نباشه مثل33روز اونها میان و میگن میلیاردی خرج فیلمی کردن که کسی نمی بینش
امروز به همه ما واجبه با بالا بردن فروش این فیلم جلوی گزافه گویی روشنفکرنماها رو بگیریم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
دوست عزیز جو گیر نشید
پر فروشترین فیلم ها و کتاب های کشور مربوط به دفاع مقدسه
ولی این فیلم هیچ سنخیتی با دفاع مقدس ما نداره این فیلم یک نگاه لائیک و اخلاق بی معنویت داره به دفاع مقدس و بسیار مضره
پژوهشگر انقلاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
پژوهشگر انقلاب
عکس های کمتر دیده شده از حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران
http://jomhourieslami.blogfa.com/post/400
پاسخ
محسن.ر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
۷
۰
من ادم سینمایی هستم و برام ساخت و تکنیک ها بسیار مهمه، گذشته از محتوای جالب فیلم که من رو بعضی جاها مبهوت خودش کرد بسیار فیلم هنری و خوش ساختیه من که خیلی لذت بردم از سنمای ایران همچین فیلم قویی بعید بود.
ولی فیلم تو بد ترین زمان و به زور و بدون توجه به خواست صاحبان فیلم اکران کردند .
598 سکوت نکن.
پاسخ
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۱
۴
۰
فیلم قشنگ و خوش ساختی بود من که خیلی خوشم اومد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۴۶ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
آقا اینجا چرا خالیه؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
چی کجا خالیه؟
رسانه در خدمت انقلاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۶ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
سلام

با یک مطلب جدید درباره ی صدا و سیما بروز هستیم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
آقای پناهیان گفت فیلم ضعیفی بود. چون رزمنده ها رو اصلا معنوی نشون نداد. گفت فیلم برای توجیه قرداد 598 بود. الله اعلم
ما که به علت امتحانات فیلمو هنوز ندیدیم امیدوارم قشنگ باشه.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
زمان نمایش از این بدتر نمیشد؟
پاسخ
عسل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۷ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
فيلم واقعا قشنگي بود البته بهضي از بازيگران در سكانس هايي از فيلم خيلي مصنوعي بازي كرده بودنند اما بازي آقا حميد فرخ نژاد وخانم هنگامه قاضيان واقعا قابل تحسين بود و اوج فيلم لحظه ي فرياد"انا مسلم،انت مسلم"ليلا بسيار تكان دهنده بود.
پاسخ
سرباز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
من فیلم را دوبار دیدم.فوق العاده بود.یکبار خودم رفتم و حیفم آمد که دانش آموزام نبینن.یکبار هم اونها رو بردم.و هردوبار گریستم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۴ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
واقعا تاسف آوره دوستانی که دغدغه قطعنامه رو دارند و جام زهر امام خمینی فیلیم رو تبلیغ می کنند و تعریف می کنند که با هنرمندی تمام قطعنامه رو توجیه می کنه

دوستان دقت کنید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها