کد خبر: ۵۴۵۸۴
زمان انتشار: ۱۹:۰۵     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
اختلافات میان مجلس و دولت اگر مستند به یک دیدگاه علمی و کارشناسی باشد، ضرری ندارد.

ندای انقلاب، اختلاف‌نظر مسئولان نباید به لجبازی و تخلف از قانون منتهی شود

در سال جاری اگر مسئولان کشور و نمایندگان مجلس مفهوم واقعی شعار تولید ملی را درک نکنند، قطعا به این شعار نیز بی‌اعتنایی خواهد شد و نمی‌توانیم از مزایای این شعار بهره ببریم.

محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به تولید ملی و تلاش برای محور قرار دادن این مسئله گفت: مشکل اصلی در همه شعارهای سال و سال‌های قبل این است که عمده مسئولین و اشخاصی که در کشور تصمیم‌ساز هستند، متاسفانه امکان درک دقیق این شعارها، محتوا و فلسفه آن را ندارند.

وی عنوان کرد: از واکنش‌هایی که نشان می‌دهند مشخص است که این شعارها و ضرورت آن و و محتوا و جایگاه آن را درک نکرده‌اند. مشاهده می‌کنیم، خصوصا مسئولان اجرایی که مخاطبان اصلی این شعارها هستند، واکنش مساعدی نشان نمی‌دهند.

کوشکی با اشاره به شعار سال قبل که جهاد اقتصادی بود، عنوان کرد: در این سال عملا فضای اقتصاد در کشور به طور جدی با مشکلات زیاد روبرو شد، به دلیل لج‌بازی‌ها و گاه ندانم‌کاریها و عدم درک درست این شعار از سوی مسئولان شاخص اجرایی، ما به توفیقات بسیار کمی در این سال دست پیدا می‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهارکرد: در سال جاری اگر مسئولان کشور و نمایندگان مجلس مفهوم واقعی شعار سال جاری را درک نکنند، قطعا به این شعار نیز بی‌اعتنایی خواهد شد و نمی‌توانیم از مزایای این شعار بهره ببریم و صرفا در حد یک عنوان تبلیغاتی باقی خواهد ماند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به برخی اختلافات میان قوا افزود: اختلاف نظر مشکلی ندارد و طبیعی است اما اگر کار به لجبازی و تخلف از قانون کشیده شود، ما در هر عرصه‌ای با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: در عرصه تولید ملی عمدتا دو قوه مقننه و مجریه وارد فاز لجبازی شده‌اند و بعضا تخلفات جدی از قوه مجریه شاهد بودیم، این کار را سخت خواهد کرد، اگر همه طرف‌ها وظیفه خود را درست ادا کنند، این مسائل پیش نخواهد آمد، به طور مثال شأن رئیس جمهور و مجلس تفسیر قانون اساسی نیست، تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است

وی گفت: اگر رئیس جمهور وارد محیط تفسیر قانون اساسی نشود و به قوانین مصوب مجلس احترام بگذارد و از سوی دیگر مجلس شأنی بیشتر از تصویب قوانین و نظارت بر حسن اجرای قوانین نخواهد، در این صورت مشکلات بسیار کم خواهد شد.

کوشکی در پایان عنوان کرد: عمده مسئولین متاسفانه محتوا و فلسفه شعارهای سال را درک نکرده‌اند و ممکن است گرفتار قدرت ‌طلبی‌ها، لجبازی‌ها و حتی هوای نفس شوند و منافع عالیه نظام و انقلاب را فدا کنند.

نظرات کارشناسی مسئولان قوا توفیقات زیادی در سال تولید ملی به دنبال دارد

اختلافات میان مجلس و دولت اگر مستند به یک دیدگاه علمی و کارشناسی باشد، ضرری ندارد، اما اگر مسئولان با دیدگاه‌های غیر علمی بخواهند نظر خود را تحمیل کنند، مشکلی از دولت و نظام را حل نمی‌کند.

محمدکاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه رسالت گفت: برای پیشبرد اهداف اقتصادی نظام و رسیدن به استاندارهای چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه ۵ ساله در قالب راهبرد جهاد اقتصادی و حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی باید توجه کنیم که بودجه کلی کشور مدل ریاضی برنامه و چشم‌انداز است.

وی افزود: اگر این مدل ریاضی خوب طراحی نشود، ما در رسیدن به اهداف و آرمان‌های اقتصادی خود با تردیدهای جدی روبرو خواهیم شد.

انیارلویی با اشاره به تعریف بودجه عنوان کرد: پیش‌بینی درآمدها و برآورد هزینه‌ها اصل مهمی است، در بودجه با دو رقم درآمد و هزینه روبرو هستیم و این موارد باید بر اساس برنامه‌ای که در برنامه ۵ ساله طراحی کردیم، مشخص شود.

سردبیر روزنامه رسالت اظهار کرد: اینکه گاهی در رسیدن به اهداف اقتصادی توفیق نداریم، این است که اعداد و ارقام بودجه انطباقی با اهداف ما در برنامه ندارد.

وی افزود: مجالس و دولت‌های ما ماده واحدی می‌آورند و سقف بودجه را می‌بندند و به دنبال آن ماده واحده تبصره‌ها، بندها و مسائلی را می‌آورند و اسم آن را بودجه می‌گذارند در حالی که بودجه عناوین و ارقام هزینه‌ای و درآمدی است، اگر در طراحی آنها دقت نکنیم، دچار چالش‌های جدی خواهیم شد.

سردبیر روزنامه رسالت گفت: در مجلس بررسی جداول و عناوین درآمدی و هزینه‌ای در دستور کار نیست، به همین دلیل وقتی تفریق بودجه پیش می‌آید این برآوردها در عمل و اجرا انطباق ندارد، وقتی مدل ریاضی بودجه با برنامه انطباق ندارد، نباید انتظار داشته باشیم، به اهداف خود برسیم.

وی در ادامه در خصوص برخی اختلافات میان مجلس و دولت گفت: این اختلاف دیدگاه اگر مستند به یک دیدگاه علمی و کارشناسی باشد، ضرری ندارد، اما اگر مسئولان با دیدگاه‌های غیر علمی بخواهند نظر خود را تحمیل کنند، مشکلی از دولت و نظام را حل نمی‌کند.

سردبیر روزنامه رسالت عنوان کرد: در طرح دیدگاه‌های دولت و مجلس باید دقت کرد که این نظر متکی بر چه نظر کارشناسی است، آیا افراد در ارائه دیدگاه خود دچار خطا شده‌اند یا خیر. اگر دو طرف دارای یک نظریه متقن باشند، غلبه هر کدام از نظرات کمک می‌کند تا به اهداف خود مخصوصا شعار سال نزدیکتر شویم. اما اگر هر دو نظر غیرعلمی باشند، دچار چالش‌های جدی در ساماندهی امور اقتصادی خواهیم بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها