کد خبر: ۵۴۱۶۲
زمان انتشار: ۱۹:۳۲     ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
بعد از انتشار مصاحبه آقای مطهری،تاکنون هیچ مکتوبی از جانب هیات نظارت بر مطبوعات،حاوی تذکر به خبرگزاری فارس،واصل نشده است اما به دلیل درخواست مخاطبان،خبرنگاران فارس درصدد برآمدند تا موضوع را دنبال کنند که به نتایج جالبی رسیدند

به دنبال انتقادات مستند رسانه های کشور از جمله خبرگزاری فارس نسبت به برخوردهای تحقیرآمیز معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با خبرنگاران و اهالی رسانه ، مسئولان این معاونت با اهرم های مختلف درصدد برآمدند تا با فضاسازی مجازی، رسانه های معترض بویژه خبرگزاری فارس را از پیگیری اعتراض خبرنگاران به هتک حرمت خود عقب برانند .

روز گذشته  نیز ، آقای علی مطهری که در امتداد چرخش های محیرالعقول سیاسی خود ، اخیرا" از مخالفت بی منطق با کلیت دولت به ائتلاف با جریان انحرافی دولت رسیده است ؛ طی مصاحبه ای با یک خبرگزاری دولتی ادعا کرد که هیات نظارت بر مطبوعات به دلیل «انتشار مطلبی از قول یک منبع آگاه که سند نداشت و به مصلحت کشور هم نبود» به خبرگزاری فارس تذکر داده است. این مدعی جنجالی سابق دفاع از آزادی رسانه ها ، در این مصاحبه همچنین اعلام کرد که اخیرا" خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی ، تحت نظر هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار گرفته و با افزایش تذکرات به عدد 3 توقیف یا فیلتر می شوند!

علی الظاهر دستاویز علی مطهری و معاونت مطبوعاتی ارشاد برای چنین رویه ای ، آیین نامه اخیر دولت است که به اذعان بسیاری از صاحب نظران با روح قانون مطبوعات در تضاد بوده و به همین دلیل ، خبرگزاری فارس برای ابطال آن نزد دیوان عدالت اداری طرح شکایت کرده است.

بعد از انتشار مصاحبه آقای مطهری،تاکنون هیچ مکتوبی از جانب هیات نظارت بر مطبوعات،حاوی تذکر به خبرگزاری فارس ، واصل نشده است اما به دلیل درخواست های مکرر مخاطبان ، خبرنگاران فارس درصدد برآمدند تا موضوع را دنبال کنند.

بر اساس آنچه که خبرنگاران فارس دریافته اند،در جلسه اخیر هیات نظارت بر مطبوعات ، آقایان علی مطهری و حسین انتظامی (که علی الظاهر از برخی روشنگری های اخیر خبرگزاری فارس دل پرخونی دارند) به دلیل مسائل سیاسی خود ، با ارائه یک خبر منتشره در خبرگزاری فارس،اصرار کرده اند که باید در این باره تذکر داده شود.

خبر خبرگزاری فارس که حضرات به خاطر آن تذکر داده اند 10 روز پیش در 9 اردیبهشت منتشر شده است و اینجا قابل رویت است.

و اما توضیحات:

الف) آقای علی مطهری در مصاحبه خود با خبرگزاری ایسنا ادعا کرده که خبر خبرگزاری فارس «از قول منبع اگاه که سند نداشت» منتشر شده اما همانگونه که مخاطبان عزیز در لینک خبر ملاحظه می کنند هم در روتیتر و هم در متن ، منبع خبر مذکور، «خبرگزاری رویترز» عنوان شده است.

حقیقت این است که یکی از دلایل اعتراضات و انتقادات اخیر خبرگزاری فارس ، حضور افرادی در مسئولیت های دولتی و نظارتی مرتبط با مطبوعات و رسانه هاست که متاسفانه سواد رسانه ای چندانی ندارند و به همین دلیل با اظهارات و مواضع غیرحرفه ای و غیرکارشناسی موجب ناراحتی و رنجوری اهالی رسانه می شوند. در همین راستا به نظر می رسد جناب آقای مطهری که فیزیک خوانده و فلسفه درس می دهد ، با کمال تاسف و تاثر هنوز نمی دانند «منبع خبر» چیست!

محض اطلاع آقایان مطهری و محمدزاده عرض می کنیم که در قواعد حرفه ای خبر ، خبرگزاری های رسمی «منبع خبر» تلقی می شوند و مزید اطلاع این که ، موجودی به نام «خبرگزاری رویترز» یک بنگاه خبری بین المللی است که روزانه اخبار متعددی از آن در حوزه های مختلف بین المللی ، سیاسی ، اقتصادی ، ورزشی و... در بسیاری از رسانه های دنیا و از جمله رسانه های ایران ترجمه و مورد استناد قرار می گیرد. البته خبرگزاری فارس نیز به دلیل ماهیت گردانندگان رویترز از آن دل خوشی ندارد و اگر مسئولان وزارت ارشاد به جای برخورد با رسانه های داخلی، اندکی کمک کنند تا فارس و سایر خبرگزاری ها بتوانند دفاتر و نمایندگی های خبری در دنیا داشته باشند ، قطعا" روایت ایرانی از تحولات دنیا را به ترجمه اخبار خبرگزاری هایی چون رویترز ترجیح خواهد داد.

علی ایحال پیشنهاد می شود مدیران کل محترم مطبوعات داخل و خارج معاونت مطبوعاتی ارشاد ،حتما" رئیس محترم خود و آقای مطهری را قبل از ورود به مباحث تخصصی توجیه کنند و آنها را با منابع خبری داخلی و خارجی آشنا کنند ،تا این گونه بی گدار به آب نزنند.

ب) آقای مطهری در مصاحبه خود همچنین تاکید نموده که خبر منتشر شده در فارس «به مصلحت کشور» نبوده است. حقیقت این است که طرح این موضوع از جانب آقای مطهری که هنوز متن دعوت فتنه گران برای رای دادن به او از صفحات اول سایت های ضدانقلاب و حامی فتنه خارج نشده است ، طنز تلخی است که باید به خاطر آن هم خندید و هم گریه کرد!

آقای مطهری که این گونه اهل مصلحت اندیشی برای کشور شده و از یک خبر موجود در 1500 خبر روزانه فارس این گونه رگ گردنی و اهل تذکر شده اند ، آیا از خاطر مبارکشان رفته است که تا همین چندماه پیش، اظهاراتشان علیه سیاست های نظام و در دفاع از فتنه گران و آشوبگران مورد حمایت آمریکا و اسراییل، در اندک زمانی تبدیل به تیتر اول سایت ها و رسانه های ضدانقلاب و کشورهای بیگانه می شد؟ آیا وی از خاطر برده است که در مقطعی که خبرگزاری فارس و سایر رسانه های انقلابی تمام قد در برابر فتنه و آشوب ایستادگی نموده و خط مقدم رسانه ای نظام و انقلاب در برابر توطئه دشمن بودند ، حمایت تمام عیار او و دیگر عناصر بی بصیرت از فتنه گران و ادعاهای دروغین او درباره تعداد کشته شدگان دوران فتنه بارها مورد استناد محافل و رسانه های ضدانقلاب قرار می گرفت؟

درست است که آقای مطهری اکنون به پیوند فکری و ائتلاف سیاسی با جریان انحرافی دولت رسیده است اما نباید فراموش کند در زمانی که دولت و کشور نیاز به آرامش برای مقابله با توطئه های خارجی داشت ، با حملات تند و بی منطق خود به کلیت دولت ، چقدر مصالح و منافع کشو را زیرپا گذاشت.

آقای مطهری  همچنین خوب است به هم پیمانانش در جریان انحرافی دولت ، پیشنهاد دهد که یک بررسی چندماهه درباره نقش رسانه های داخلی در برابر تحریم ها برای وی تهیه کنند تا روشن شود که کدام خبرگزاری طی این ایام پرتنش،بیشترین حجم اخبار و گزارش ها  را در دفاع از منافع ملی و علیه تحریم کنندگان داشته است. قطعا" اگر چنین پژوهشی در اختیار آقای مطهری قرار گیرد و حجم خبر  رسانی خبرگزاری فارس را با مواضع خود مقایسه نماید روشن خواهد شد آیا  او که در این مدت غیر از توپ و تشر توخالی به دولت -که الان با آجریان انحرافی اش متحد شده - سرسوزنی درباره تحریم یا تحریم کنندگان موضعی اتخاذ نکرده ، مستحق تذکر است یا خبرگزاری فارس؟

علی ایحال از منظر قانونی هیچ جایگاهی برای تذکر آقای مطهری و دوستانش در جریان انحرافی دولت به خبرگزاری فارس وجود ندارد. بهانه دستاویز وی و هم پیمانانش ، با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی در تضاد است و قانون من درآوردی توقیف و فیلتر خبرگزاری ها و سایت ها بعد از 3 تذکر نیز ، هیچ وجاهت قانونی ندارد. حتی اگر چنین قانونی نیز وجود داشت ، گاف بزرگ آقای مطهری در خصوص خبر منتشر شده در خبرگزاری فارس (بدون منبع و بدون سند!)آنچنان رسواست که وی قبل از وصول تذکر کتبی به خبرگزاری فارس بهتر است تذکر خود را پس بگیرد و بعد از طی یک دوره کلاس آموزش خبرنگاری مجددا" به هیات نظارت بر مطبوعات بازگردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها