کد خبر: ۵۴۱۲۱
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
دولت اردن با وجود شرایط ملتهب منطقه ای این روزها میزبان برگزاری مانوری متشکل از 17 کشور جهان در زمینه جدیدترین تجهیزات امنیتی و نظامی است.
فارس، اردن اعلام کرد که مانور "شیر در کمین" با مشارکت بیش از 17 کشور از جمله آمریکا و انگلیس و فرانسه و ایتالیا و همچنین اردن و عربستان سعودی آغاز شده است.

به نوشته الجزیره امیر خالد بن سلطان معاون وزیر دفاع عربستان سعودی با اعلام این مطلب تاکید کرد که این مانور از دو سال پیش برنامه ریزی شده است و موافقت با برگزاری آن در پایان سال 2010 انجام شده است.

این مقام سعودی در جریان بازدید از نمایشگاه عملیات وپژه سوفکس که دیروز انجام شد، گفت که بیشتر نیروهای شرکت کننده در این مانورها سعودی، اردنی و آمریکایی هستند، او نسبت به اینکه کشورش یکی از بزرگترین شرکت کنندگان در این مانور است، ابراز افتخار کرد.

* تلاش اردن و عربستان برای بی ارتباط جلوه دادن مانور با سوریه و ایران

به گفته خالد بن سلطان این مانور شامل آموزش های نیروهای ویژه و نیروهای دریای و هوایی است و پشتیبانی عملیات هوایی در این مانور نیز از سوی نیروهای سعودی صورت می گیرد.

این مقام سعودی البته مدعی شد که این مانور ارتباطی با اتفاقات کنونی سوریه یا افزایش تنش میان کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران ندارد، او گفت: ما این مانور را به چیزی مرتبط نمی کنیم، هر نیروی مسلحی در طول سالها نیاز به تمرین دارد و این مانور از دو سال پیش برنامه ریزی شده است.

پیش از این روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در گزارشی در گفتگو با تحلیلگران آمریکایی، برگزاری این رزمایش را با تحولات سوریه مرتبط دانسته بود، موضوعی که مقامات اردن سعی کردند آنرا رد کنند.

خبرگزاری رسمی اردن (پترا) این رزمایش را بزرگترین مانور تاریخ اردن دانست و اعلام کرد: این رزمایش در مناطق مختلفی از اردن برگزار می شود و نیروهای دریایی، هوایی و زمینی اردن طی آن فرصت حضور در کنار ارتشهای پیشرفته جهان را پیدا می کنند.

از سوی دیگر نشریه المستقبل العربی از آغاز همایش بین المللی با عنوان "نیروهای عملیات ویژه" در اردن خبر داد، این همایش بخشی از فعالیت های گسترده نمایشگاه سوفکس است و در آن، تعدادی از رؤسای جمهور کشورها و وزیران دفاع و رؤسای ستادهای ارتش و افسران ارشد نیروهای ویژه دریایی و هوایی از منطقه و جهان شرکت دارند.

عامر الطباع مدیر برگزاری سوفکس گفت که این همایش یک روزه است و در آن مسایل مربوط به عملیات ویژه نظیر مبارزه با تروریست ها و راهزن ها و همچنین استفاده از جدیدترین تجهیزات در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرد.

الطباع گفت که علاوه بر اردن، آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ترکیه و تانزانیا از مهم ترین کشورهای شرکت کننده در این همایش هستند و تعداد دیگری از مقامات کشورهای عربی و بین المللی نیز در آن حضور خواهند داشت.

نمایشگاه سوفکس با حمایت ویژه عبدالله دوم و در راستای فرایند برگزاری رزمایش ها و نمایش های تسلیحاتی اردن در پی بروز بحران شورش گروه های سلفی غربگرا در سوریه انجام می شود و به بهانه این نمایشگاه سلاح هایی را از کشورهایی مختلف وارد خاک خود می کند، سلاح هایی که به احتمال قوی در صورت وجود طرحی برای حمله به سوریه از آنها استفاده خواهد شد.

* برگزاری مسابقه جنگنده‌ها برای اولین بار در جهان

این نمایشگاه شامل دو مرحله است که مرحله اول نمایش جدیدترین تجهیزات جنگی و امنیتی است و در سه روز برگزار می شود، مسابقاتی نظیر مسابقه جنگنده ها برای اولین بار در منطقه از دیگر فعالیت های این نمایشگاه است، همایش یک روزه نیروهای عملیات ویژه بخش دیگری از سوفکس است. برگزاری مسابقه بین جنگنده ها به مدت سه روز که برای اولین بار در جهان انجام می شود از فعالیت های ضمنی این نمایشگاه است.

پایگاه اطلاع‌رسانی فرماندهی کل نیروهای مسلح اردن اخیرا در مطلبی به تشریح جزئیات نمایشگاه تسلیحاتی جهانی موسوم به سوفکس پرداخته است.

این گزارش با بیان اینکه این نمایشگاه هر دو سال یک بار برگزار می شود و طی یک روز، بزرگترین تولیدکنندگان جنگ‌افزارها در جهان را به همراه سیاستمداران و مقامات ارشد نظامی و نمایندگان دولت‌ها دور هم جمع می‌کند، می‌افزاید: این افراد دور هم جمع می‌شوند تا در مورد مسائل امنیتی و عملیات ویژه با هم بحث و تبادل نظر کنند.

پس از این یک روز، سه روز دیگر نیز برای اطلاع از تازه‌ترین فناوری‌های جاسوسی و وابسته به حوزه امینت ملی از کشورهای جهان اختصاص داده شده تا کشورها بتوانند با چالش‌های موجود در زمینه امنیت و دفاع مقابله کنند. این کشورها همچنین با هدف ارائه فرصت‌های همکاری و اطلاع از آخرین راهکارها و تجهیزات برای حمایت از امنیت ملی کشورها و تقویت آن در نمایشگاه شرکت می کنند.

* ویژگی‌های نمایشگاه سوفکس

امتیازات این نمایشگاه بنا بر ادعای فرماندهی کل نیروهای مسلح اردن به شرح زیر است:

- مشارکت 352 شرکت تولید داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه‌کننده جنگ‌افزار

- مشارکت 34 کشور جهان

- حضور 117 هیئت رسمی از سران ارشد بخش‌های دفاعی و وزرای دفاع و تصمیم‌سازان کشورهای مختلف در نمایشگاه و همایش

- حضور 72 دولت در نمایشگاه شامل هیئت‌ها و شرکت‌های حاضر

- مشارکت 50 هیئت رسمی بلندپایه

- حضور 680 هیئت رسمی در همایش، شامل 300 سرلشکر، 9 وزیر دفاع و 25 فرمانده نیروهای ویژه

- پوشش رسانه‌ای گسترده از سوی رسانه‌ها و مجلات تخصصی در زمینه مسائل دفاعی در سطح منطقه و جهان

- مساحت نمایشگاه در 2010 به 75 هزار متر مربع افزایش پیدا کرد تا بتواند افزایش درخواست‌های شرکت‌های ارائه‌کننده محصولات را پاسخ دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
حبیب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۵ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۱
۱
۰
این کثافتها دارن خودشون رو برای حمله به سوریه آماده میکنن
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها