کد خبر: ۵۴۰۶۰۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۲۲ مهر ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری 598، سجاد بلوکات نوشت:

وقتی همه‌چیز تقریباً در سال ۸۸ تمام شده بود، رسانه‌های فارسی‌زبانِ آنوقت، مثل صدای آمریکا خبر زدند «سردار علی فضلی از "سرکوب جوانان" خودداری کرده و در بازداشت است.» بعدها که حاج علی فضلی روبه‌روی میکروفون قرار گرفت، گفت: این‌ها به دنبال بالا آمدن زیردریایی هستند تا گرایش را بگیرند (تشبیه خودش به زیردریایی که در حال فعالیت است اما بدون نمایان شدن).

ما نمی‌دانستیم این جنس از اخبار عجیب چه ریشه‌ای دارد. بارها آزموده شدیم؛ پس از اعلام ملی شدن هسته‌ای ایران در دوره احمدی‌نژاد، جامعه را با خبر فوت رهبری محک زدند. دیدند پچ‌پچ‌ها ظرفیت دارد، موضوع را با مسئله میرطاهر و بدل رهبری بارها جلو بردند. مشتری وجود داشت!

در ماجرای ۱۴۰۱ اخبارِ سوپرعجیب بیشتر شد. دروغ باید آنقدر بزرگ می‌نمود که از شدت عجیب بودن دهانت بسته شود. «مسئولان به ونزوئلا فرار کردند»؛ این را یک منبع آگاه به‌عنوان خبر دسته اول به اینترنشنال داد. روزی که خبر منتشر می‌شود دقیقاً برای وقتی است که خبرهای کف خیابان کم شده و اقتدار نظام ایران در حال بازسازی است. خبر عجیب نقش خنثی‌کننده یک اتفاق در میدان بود. هر جا شرایط به سمت نرمال شدن می‌رفت یک خبر با یک «منبع آگاه» برای پچ‌پچ‌های تاکسی‌ها آماده شد.

مردم سواد زیادی در حوزه رسانه ندارند، نه اینجا، هر جای دنیا همین است. در یک سال گذشته از تکنیک خبرسازی به عنوان آتش تهیه میدان زیاد دیدیم. جنس تکنیک بسیار شبیه اینترنشنال در ماجرای زن، زندگی، آزادی است. خبرهای دروغ بدون پیگیری و سریعاً گذشتن از اصالت خبر و موج سواری روی آن. بعد هم بدون توضیح سراغ خبر بعدی رفتن. به نظر از یک اتاق فکر بیرون می آید، اسرائیل!

در ماجرای حمله به بیمارستان المعمدانی غزه گفتند حماس زیر بیمارستان است. حدود هزار شهید در یک شب. جنایت بزرگ با این سپردفاعی خبری جلو رفت. دست آخر در روزهایی که نتوانستند موج خبری ایجاد شده با حمله ایران را خنثی کنند و با خبرسازی‌ها درباره رهگیری موشک‌ها، حساس کردن مردم به هزینه موشک‌ها و در کنار آن تمسخر و میم‌سازی از موشک‌های ایران نتوانستند جامعه ایرانی را نسبت به موضوع دلسرد کنند و نوع ویدیوهای بیرون آمده اقتدار ایران را تثبیت کرد، دوباره روی به یک خبر عجیب از جنس همان ونزوئلا آوردند. حاج اسماعیل قاآنی جاسوس است!

خبر خنده‌دار است اما بخشی از همان چیزی که علی فضلی در سال ۸۸ گفت؛ میخواهند زیردریایی روی آب بیاید تا گرایش را بدهند. حالا راحت‌تر می‌شود فهمید جنس اخباری از این دست چطور سال‌ها مثل مگس زیر گوش ملت ایران بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها