کد خبر: ۵۳۸۴۶
زمان انتشار: ۱۲:۱۳     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
عملکرد ناصواب دولت در اختصاص یارانه به حوزه کتاب که باعث نگرانی کتاب شده موضوعی است که نارضایتی بازدیدکنندگان نمایشگاه را در پی داشته است.

عصر امروز، بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی آغاز به کار کرد که قیمت کتاب ها نسبت به دوره‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

بنا بر این گزارش، اکثر قریب به اتفاق بازدیدکنندگان بزرگترین نمایشگاه کشور را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند. جوانانی که بیشتر آنان از طبقه متوسط و کم درآمد جامعه هستند.

حال این سوال به ذهن متبادر می‌شود که چطور این افرادی که در بسیاری از موارد در تهیه معیشت خانواده خود دچار مشکل هستند، می توانند کتاب های مورد نیاز خود را از نمایشگاه کتاب خریداری کنند؟

نکته‌ای که مقام معظم رهبری در بازدید خود از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به ظرافت به آن اشاره کردند، موکد همین موضوع است. ایشان با اشاره به برطرف کردن برخی موانع تولید و نشر کتاب ، تأکید کردند: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با کمک دولت، این موانع بویژه موضوع گرانی کاغذ را برطرف کند. »

«ایشان تولید کاغذ در کشور را از جمله تولیدات امتداد دار خواندند و خاطرنشان کردند: مهمترین تولید ملی، تولید امتداددار است و با برطرف شدن مشکلات کارخانه های کاغذ، قطعاً راه برای کتابخوانی بیشتر و ارزان شدن قیمت کتاب، باز می شود.»

هر چند که به ظاهر جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه امسال بیشتر از سال های گذشته است اما در واقع محدود شدن یارانه خرید کتاب دانشجویی و همچنین در نظر نگرفتن یارانه ای خاص برای اقلام فرهنگی به خصوص کتاب، میزان خرید افراد از این نمایشگاه را کاهش داده است.

بنابر این گزارش، دولت سابق بر این یارانه کاغذ را به ناشران می داد اما پس از سوء استفاده ناشران از سوبسیدها از طریق گرفتن مجوز برای "چاپ های مجازی مجدد" و فروش کاغذ در بازار آزاد، دولت یارانه ناشران را قطع و تسهیلات دیگری برای آنان در نظر نگرفت.

در این بین به نظر می رسد وزارت ارشاد اسلامی با همکاری دولت می توانند تدابیری اتخاذ کنند تا ضمن توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، به فرموده مقام معظم رهبری در این زمینه عمل کرده باشند.

به نظر می رسد دولت می تواند با ارائه تسهیلاتی چون افزایش بن های دانشجویی، اختصاص بن های ویژه به فرهنگیان، تسهیلات ویژه به مناسبت های مختلف( مثل نمایشگاه های کتاب، هفته کتاب) به پیشرفت این فرهنگ کمک کند. همچنین دولت با تصویب مجلس می تواند ماهانه یا به صورت چند ماه یکبار یارانه ای را برای خرید اقلام فرهنگی اختصاص دهد و آن را به حساب متقاضیان دریافت یارانه واریز نماید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها