کد خبر: ۵۲۸۷۸
زمان انتشار: ۰۱:۲۱     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
سخنگوي شوراي نگهبان گفت كه طرح دوفوريتي اصلاح مواد 196 و 197 آيين نامه داخلي مجلس با ايراد شوراي نگهبان مواجه شد.
عباسعلي كدخدايي در گفت وگو با فارس در خصوص نظر شوراي نگهبان در مورد طرح دوفوريتي اصلاح مواد 196 و 197 قانون آيين نامه داخلي مجلس اظهار داشت: بر اساس نظر اعضاي شوراي نگهبان تبصره 2 ماده 197 آيين نامه داخلي مغاير با اصل 88 قانون اساسي و بند 2 اصل 89 قانون اساسي شناخته شد.
وي افزود: بر اساس مصوبه مجلس چنانچه تعداد سئوالات از رئيس جمهور به عدد 6 رسيده و آن سئوالات به قوه قضائيه ارجاع شود به صورت اتوماتيك سئوالات تبديل به استيضاح از رئيس جمهور مي شود.
بر اساس اصل 88 قانون اساسي شرط سوال از رئيس جمهور در مجلس طرح سئوال از سوي حداقل يك چهارم نمايندگان است و مهلت يك ماهه براي پاسخ دادن رئيس جمهور هم در نظر گرفته شده است.
همچنين بر اساس بند 2 اصل 89 قانون اساسي در صورتي كه حداقل يك سوم از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رئيس جمهور را در مقام اجراي وظايف مديريت قوه مجريه و اداره امور اجرايي كشور مورد استيضاح قرار دهند، رئيس جمهور بايد ظرف مدت يك ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسايل مطرح شده توضيحات كافي بدهد.
در صورتي كه پس از بيانات نمايندگان مخالف و موافق و پاسخ رييس جمهور، اكثريت دو سوم كل نمايندگان به عدم كفايت رئيس جمهور رأي دادند مراتب جهت اجراي بند ده اصل يكصد و دهم به اطلاع مقام رهبري مي رسد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها