به گزارش پایگاه 598، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری طی سخنانی در شب سوم ماه محرم در هیئت ثارالله سلام الله علیه که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار میگردد به بیان نکات آیه شریفه « يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً»(اسراء / 71) پرداخت و افزود: همانطور که بیانشد، این آیه شریفه، از آیاتی است که امام حسین علیهالسلام در مسیر حرکت خود به سوی کربلا، به تبیین آن پرداختهاند. استاد میرباقری با بیان این مطلب که بر اساس فرمایش حضرت سیدالشهدا علیهالسلام ذیل این آیهی شریفه، در این عالم دو امام وجود دارد و هر امامی متناسب با اِمامت خود، دعوتی دارد؛ آن امامی که امام هدایت است؛ دارای دعوت به هدایت و آن امامی که امام ضلال است، دارای دعوت به ضلالت میباشد.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به این مطلب که وقتی در عالم دو دعوت طنین انداز میشود، در عقیب آن، دو اجابت شکل میگیرد و آن گاه امتها تشکیل میشود. امتی که دعوت امام هدایت را استجابت کرده، امت جنت است و امتی که در ورای اجابت امام ضلال،شکل میگیرد، امت نار است. استاد میرباقری در ادامه با اشاره به این مطلب که هر کدام از این دو امامت و دو امتی که در عالم شکل میگیرد، دارای صفات و ویژگیهایی است که منحصر به خود این امتها میباشد، بیان داشت: در روایت شریف ما به این مسئله به تفصیل پرداخته شده و مختصات هر کدام از این امامتها و امتها بیان شدهاست. و اما در روایتی که در کتاب شریف اصول کافی آمده است، به تفاوت این دو امامت اشاره میشود. اما آن امامتی که بر مبنای هدایت الهی شکل میگیرد، امر خداوند متعال را نسبت به امر مردم مقدم میدارد و در مقابل، آن امامتی که هدایت به سمت آتش میکند، امامتی است که امر مردم و هواهای نفسانی را بر امر خداوند متعال مقدم میدارد.
فایل صوتی سخنرانی جلسه سوم هیات ثارالله محرم 1401
عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به مقام اعطای ملک عظیم به جریان امامت حق و حضرات معصومین سلام الله علیهم، به مسئله تفویض دین در روایات پرداخت و افزود: خداوند متعال بعد از تربیت نبی گرامی اسلام صلوات الله علیه و امداد پیوسته ایشان در عالم، امر دین را که همان ملک عظیم است، به طور کامل در اختیار ایشان و ائمه بعد از ایشان صلوات الله علیهم اجمعین قرار دادهاست و همین اعطای ملک عظیم به امیرالمومنین علیهالسلام میباشد که موجب حسادت دیگران شدهاست. استاد میرباقری تاکید کرد: جعل مقام «مفترض الطاعه» بودن برای امام به این معناست که خداوند نه تنها ملک دنیا را بلکه ملک دین و دنیا را در اختیار امام علیهالسلام گذاشته است به طوری که کلام ایشان مساوق با کلام خداوند متعال است و اطاعت از آن همانند اطاعت از خداوند متعال واجب و ضروری است.
استاد سید محمد مهدی میرباقری در ادامه با اشاره به این مطلب که امام معصوم سلام الله علیه با این که دارای مقام تفویض امر است و خودش صاحب امر میباشد، به دنبال تبعیت از امر الهی و جاری ساختن امر الهی در عالم است. استاد میرباقری در ادامه به بیان خصوصیات امر امام پرداخت و افزود، با امر امام است که امت شکل میگیرد و در حقیقت این امر امام است که امت را راهبری میکند. البته توجه به این نکته ضروری است که امر امام، نه تنها برای امت خودش نافذ است بلکه این امر در همه مراتب عالم جاری میشود.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در فرازهای پایانی سخنان خویش به مختصات امامت در دستگاه باطل اشارهکرد و بیان داشت؛ عدهای هم در این عالم بعد از اینکه به جایگاه امامت دست یافتند، امت را با امر خودشان و هواهای نفسانی خودشان بنا میکنند. این امامان کسانی هستند که هوای خودشان را بر امر الهی و کتاب مقدم میدارند و در نهایت امت خودشان را به سمت آتش، هدایت و در جهنم الهی گرفتار میکنند.
استاد میرباقری مصداق بارز و عینی امامت جریان باطل را تمدن غربی عنوان کرد و افزود، این چیزی که امروز نامش را تمدن غربی گذاشتهاند بر مبنای هواهای نفسانی بنا شده است که مخالف امر الهی و کتاب شریف قرآن می باشد.
استاد میرباقری با تأکید بر این مطلب که بر اساس روایات، امامت حق مربوط به نسل حضرت زهرا سلام الله علیها میباشد، افزود: البته این امامت مربوط به آن دستهای از نسل حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد که دارای مقام سبقت در خیرات هستند، یعنی ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین.