کد خبر: ۵۰۲۹۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۸     ۳۰ فروردين ۱۳۹۱

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان

امير محترم امارات متحده عربي!

سلام علیکم

اظهارات و اقدامات تعجب برانگيز دستگاه ديپلماسي آن كشور و تكرار طرح ادعاهاي بي اساس در خصوص سفر اخير رئيس جمهور كشور جمهوري اسلامي ايران به جزيره ايراني ابوموسي، موجب شد تا بار ديگر، آحاد ملت سرافراز ايران اسلامي را در واكنش جدي به اين اظهارات گستاخانه و وقیحانه ، متحد و هم صدا نمايد، از اين رو، بسيج دانشجويي دانشكده جغرافياي دانشگاه تهران نيز در ايفاي رسالت الهي و علمي خويش در دفاع از حقوق تاريخي و سرزميني ايران اسلامي، مواردي را صرفا جهت یادآوری و تاکیدی بر مسلمات و بدیهیات حضورتان بيان مي دارد.

براساس قوانين و حقوق بين الملل، بحث حاکمیت ملی کشورها مبتني بر اسناد و مدارک تاریخی و علمی است و بنابراین، سخن گفتن در این حیطه، بدون اتکاء به اسناد و يا توسل به جنجال های رسانه ای، گام نهادن در مسيري انحرافي و بيان گر اهداف سياسي پشت پرده است.

وجود اسناد تاريخي فراوان، اندك شبهه اي را در تعلق اين جزاير به ايرانيان باقي نمي گذارد و قوانين و مقررات وضع شده در مناسبات و حقوق بين الملل نيز بر حق قانوني ايران بر اين جزاير تاكيد دارد و اساسا این ادعا از نظر حقوقی، تاریخی، جغرافیایی، سیاسی و ژئوپوليتیکی، جای هیچ توجهی ندارد و اين اقدامات را مي توان در يك نگاه ، فعالیتی در راستاي هویت سازی و قلمرو سازی جعلي برای دولت امارات دانست.

 

جناب آقای شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان!

وجود هزاران سند و نقشه هاي جغرافیایی در موسسات معتبر جغرافيايي جهان، از جمله در مراكز آكادميك انگليس و تمامی اسناد تاریخی، سیاسی، حقوقی و بستر جغرافیایی منطقه خاورمیانه،جزایر سه گانه را جزو لاینفک حاكميت سرزميني ايران معرفي كرده است و همه مردم و مسئولین کشور ما، از جمله رییس جمهور، می توانند به همه نقاط آن سفر کنند. با اين حال،  اشاره به چندين سند معتبر بين المللي را برايتان خالي از لطف نمي دانيم. در نقشه های متعدد رسمیِ تاریخی انتشار يافته از سوي سازمان های بین اللملی و کشورهای مختلف، جزایر سه گانه در حاکمیت ایران نشان داده شده است، از جمله، در نقشه ی تهیه شده از سوی وزارت خارجه فرانسه در سال 1764( يعني حدود دويست و پنجاه سال قبل از تشکیل رسمي كشور شما) جزایر تنب و ابوموسی،  و در نقشه امپراطوری پارس(the persian empire) كه در سال 1813( يكصد سال قبل از استقلال كشور شما) انتشار يافته، جزیره ابوموسی به رنگ خاک ایران مشخص شده است. همچنين، در نقشه خلیج فارس که در سال 1886 از سوی اداره اطلاعات وزارت جنگ بریتانیا در شش قطعه تهیه شده، بر تعلق داشتن جزایر ابوموسی وتنب به حاكميت سرزميني ایران تاكيد شده است. در نهايت، نقشه جغرافيايي توزيع شده از سوي شوراي امنيت درسال 1971(يعني هم زمان با خروج نيروهاي استعمار گر بريتانيا از منطقه خليج فارس و اعلام استقلال كشورهاي حاشيه نشين خليج فارس، از جمله كشور شما)، جزیره ابوموسی با عبارت  «BAMUSA,IRAN» نشان داده شده است.

از بعد حقوقی نيز می توان به یادداشت تفاهم 1971 میان ایران و شارجه درباره جزیره ابوموسی اشاره کرد كه بر اساس آن، مالکیت و حاکمیت ایران بر این جزیره بي چون و چرا بوده و بر پایه حقوق بین الملل، حکومت هاي استقلال يافته نمی توانند نسبت به قرارداد های پیش از تشکیل خود ادعایی مطرح کند. علاوه بر آنكه، دولت امارات این تعهدات را به صورت رسمی و قطعی پذیرفته و از ایران هم خواسته است به پیمان 1971 پایبند باشد. از اين رو، قراردادهای سرزمینی هرگز با جابه جایی و تغییر حکومت ها دگرگون نخواهد شد؛ از این جهت نيز ادعای كشور شما بی اعتبار و مردود است.

 

جناب آقای شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان!

موارد بيان شده، تنها به عنوان مشتي از خروار است و ظاهرا مقامات اماراتی باز هم فراموش کرده اند که ایران کشوری است با سابقه ی تمدني و حکومتی چندین هزار ساله و داراي سيادت تاريخي و جغرافيايي طولاني مدت در خليج فارس و سرزمين هاي شمالي و جنوبي آن. حال آنكه، استقلال كشور شما تنها محدود به پنجاه سال اخير است!  اطمينان داريم كه شما نيز با رجوع به حافظه تاريخي خود و پيش از آن، رجوع به وجدان قضاوت گري كه به عنوان موهبت الهي در وجود همه انسان ها به وديعت نهاده شده، تاييد مي فرماييد كه اصولا تا قبل از سال 1971 نه خبری از امارات متحده عربی بود و نه از قلمرو سرزمینی آن! با اين وصف، آيا  دم زدن از حاکمیت ملی بر سرزمين هاي كشوري با سابقه ی تمدنی و حکومتی چندین هزار ساله از سوي شما و دوستانتان مضحک به نظر نمي آيد؟

اگر به اسناد مكتوب به جاي مانده از يكي دو نسل قبلتر و از پدرانتان نيز كه برای علف چرانی به ابوموسی و برخی جزایر ایرانی و حتی بندر عباس می آمدند توجه نماييد، جملات عبرت آموزي را مي توانيد مشاهده كنيد، از جمله، نوشته اي از آنان خطاب به مظفرالدین شاه که : " ما برای علف چرانی و گوسفند چرانی می آییم و رعیت دولت ایران هستیم و بسیار ازدولت ایران تشکر می کنیم که اجازه داده ما در اینجا بمانیم و گوسفندان خود را چرا دهیم."

 

جناب آقای شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان!

مسئولين جمهوري اسلامي ايران بارها بر لزوم حفظ و تعميق روابط دوستانه با كشورهاي همسايه تاكيد داشته و بر اين آرمان نيز پافشاري دارند، اما اين سوال را نمي توان از خاطر زدود كه شما تا کجا می خواهید به طرح این ادعای واهی ادامه دهید؟ مردم ایران، مردمي صبور و در عين حال، بسيار حساس نسبت به تعرض حاکمیت ملی و قلمرو سرزمینی شان مي باشند. اين موضوع، نه تنها يك ادعا، كه بارها به اثبات رسيده است، كافي است يك بار ديگر حوادث هشت سال جنگ ظالمانه و نابرابر رژیم دیکتاتوری صدام عليه ملت سرافراز ايران اسلامي را در حافظه خود مرور كنيد! و به خاطر آوريد كه چگونه سوخوهای روسی، میراژها و سوپر اتانداردهاي فرانسوی، آواكس هاي امريكايي در اختيار عربستان سعودي، گازهای شیمیایی آلمانی و دِرهم و دینارهای عربی، همه و همه در اختیار صدام قرار گرفت، ولي به فضل الهي و جانفشاني آحاد ملت سرافراز ايران، حتي يك وجب از خاک كشورمان دستخوش اشغال نشد و مسئولين ايراني نيز به آنها باج نداند.

حال بهتر نیست به جای این فرافکنی های بیهوده و هزینه کردن از اعتبار و آبروی خود و اتحادیه عرب، توان و ظرفيت هاي كشور خود را مصروف حمایت از ملل اسلامي و رفع مشكلات جهان اسلام ، از جمله مردم مظلوم فلسطین نمایید؟ به راستی، اگر سران عرب و در رآس شان آل سعود، توان مالی و رسانه ای خود را در ضدیت با رژیم غاصب صهیونیستی هزينه مي كردند، آيا مساله ی فلسطین تا امروز ادامه پیدا می کرد؟

عجیب است که شما و سایر آل های منطقه، بر ادعای واهی اشغال جزایر سه گانه توسط ایران اصرار می کنید، ولی چشم و دهانتان را در برابر اشغال فلسطین و جنايات رژیم صهیونیستی می بندید!

در پایان، با تاكيد بر رعايت حسن همجواري، احترام به حقوق متقابل و ايجاد روابط دوستانه با كشورهاي همسايه، به عنوان اصلي خدشه ناپذير در سياست خارجي كشور ما، شايسته است كه كشور شما و ساير كشورهاي جنوبي خليج فارس نيز به جاي جنجال آفريني بيهوده و انجام اقدامات تنش آفرين براي كسب رضايت و تامين منافع قدرت هاي سلطه گر جهاني چون آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي دنباله رو او،  در فكر تعميق روابط و حُسن تعامل برآييد، و با عبرت آموزي از سرنوشت امثال صدام و سران كشورهاي اطراف خود، در جهت حق موضع گیری کنيد و بیش از این از اعتبار خود به نفع آنها هزینه نکنيد.

و بازهم تاكید مي كنيم كه مالكيت ابدی ایران بر جزایر سه گانه و حفظ تمامیت ارضی كشور ایران قابل گفت‌ و گو نیست و در اين امور، هیچ كشوري حق تعیین تكليف براي ما را ندارد.

 

والسلام

بسیج دانشجویی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها