کد خبر: ۴۹۷۱۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۴     ۲۷ فروردين ۱۳۹۱
بولتن نیوز: پس از فتنه 88، مهدی هاشمی بهرمانی (رفسنجانی) همواره به عنوان یکی از رهبران فتنه های پس از انتخابات، مطرح بوده به گونه ای که حیدر مصلحی وزیر اطلاعات با اشاره به نقش مهدی هاشمی در انتخابات و اغتشاشات بعد از آن، علناٌ خواستار دستگیری او شد و مسئولين ارشد قضايي و امنيتي مي گويند كه بلافاصله او را پس از ورود به كشور بازداشت خواهند كرد. در این گزارش سعی داریم تا به بخش از سیر تکاملی زندگی سیاسی وی که عضو هیئت امنا و رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد بوده و در گذشته مسئولیت‌هایی نیز در وزارت نفت از جمله ریاست سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بر عهده داشت بپردازیم. و تامل کنیم تا شاید دلایل خروج ایشان از کشور، آن هم دو ماه پس از انتخابات سال 1388 و همچنین علل احتمالی بازگشت ایشان در آینده را دریابیم.

 مهدی هاشمی رفسنجانی که متولد 1348 است و هم اکنون نزدیک به 42 سال سن دارد، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ در ستاد انتخاباتی پدرش اکبر هاشمی رفسنجانی فعالیت می‌کرد و در مصاحبه‌ای با یو اس‌ ای تودی ادعا کرد که اگر پدرش شکست بخورد خطر ایجاد یک دیکتاتوری مذهبی احساس می‌شود و با تمرکز تمام قدرت در یک جناح دیگر در ایران انتخابات آزاد برگزار نخواهد شد. وی وعده داد که هاشمی در صورت پیروزی برای تغییر قانون اساسی به منظور محدود کردن اختیارات رهبر تلاش خواهد کرد.

وی در در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از حامیان میرحسین موسوی بود و در دانشگاه آزاد ستادی را برای کنترل صحت انتخابات ایجاد کرده‌بود. پس از انتخابات و شکست موسوی چند تن از متهمین در دادگاه متهمان پرونده کودتای مخملی ادعاهایی را علیه او مطرح کردند.

 ۱۳۸۴:انتخابات ریاست جمهوری نهم

نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نقطه عطف مهمی در فعالیت‌های سیاسی مهدی هاشمی بود، زمانی که رسما مسوول کمپین تبلیغاتی پدرش در این رقابت‌ها شد، او ذیل این عنوان بود که تقاضای مصاحبه شون پن بازیگر معروف سینما را پذیرفت و با و ی به گفت و گو پرداخت.

او در مصاحبه با یو اس ای تو دی پیش بینی کرد در صورت پیروزی احمدی نژاد توازن سیاسی ایران به هم خواهد خورد و کشور به سرعت به سمت یکدست شدن سیاسی و حذف گروه‌های منتقد پیش خواهد رفت.

۱۳۸۸:انتخابات دهم ریاست جمهوری

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم مهدی هاشمی به کمپین انتخاباتی میر حسین موسوی پیوست و با تکیه بر تجربه انتخابات های قبل، سازماندهی کمیته صیانت از آرا را بر عهده گرفت، البته طرفداران احمدی نژاد معتقد بودند که او از طرف پدر در جلسه‌ای که در خصوص بررسی وضعیت نامزدها و فضای انتخاباتی برگزار شده حضور یافته است و در این جلسه که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی نیز در آن حضور داشته‌اند، به عنوان نماینده تام الاختیار هاشمی رفسنجانی به عضویت "کمیته مشترک صیانت از آراء" در آمده است.

او همچنین یکی از اعضای شورای راهبردی تبلیغات موسوی نیز شد که در حقیقت بالاترین شورای تصمیم گیری در زمینه راهکارهای تبلیغاتی نامزد تحول خواه بود، البته طرفداران احمدی نژاد معتقد بودند که او رسماً به عضویت شورای راهبردی ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان که خارج از ستاد اصلی میرحسین تشکیل شده است در آمده بود تا ظرفیت‌های دوم‌خرداد را به نفع موسوی به میدان بیاورد.در این میان حتی بعضی مدعی شدند که مهدی هاشمی مهمترین نقش را در انصراف سید محمد خاتمی و جایگزینی موسوی در این دوره از انتخابات بر عهده داشته است .

پس از انتخابات

پس از انتخابات، همزمان با فتنه 88 ، بسیاری از فعالان سیاسی و انتخاباتی کمپین موسوی بیشترین حجم اعترافات را علیه مهدی هاشمی رفسنجانی صورت دادند، این اتهامات بر دو دوره فعالیت انتخاباتی او در مقابل محمود احمدی نژاد متمرکز بود:۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ از جمله محمد علی ابطحی معاون رییس جمهوراسبق ایران در اعترافاتی در دادگاه، مهدی هاشمی را در کنار سیدمحمد خاتمی و مصطفی تاج زاده به طراحی و سازماندهی اعتراضات مردمی پس از انتخابات متهم ساخت.

مهدی هاشمی دو ماه پس از انتخابات به عنوان رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی به خارج از ایران رفت !

اتهام ارتشاء

در سال ۲۰۰۷ مدیرعامل و چند کارمند شرکت نفتی توتال توسط مقامات قضایی فرانسوی به اتهام پرداخت حدود ۶۰ میلیون یورو رشوه به مقامات ایرانی برای مشارکت در احداث میدان گازی پارس جنوبی بازداشت شدند و نام مهدی هاشمی به عنوان فردی که بخشی از این مبلغ را دریافت کرده مطرح شد. توتال در سال ۱۹۹۷ به همراه شرکت گازپروم روسیه و پتروناس مالزی در مناقصه احداث این میدان گازی پیروز شده‌بود و در سال ۲۰۰۴ پلیس سوئیس متوجه شده بود که حدود ۷٫۸ میلیون یورو از اموال شرکت توتال به حساب یک ایرانی مقیم سوئیس واریز شده که به گفته رسانه‌های فرانسوی از کارمندان مهدی هاشمی رفسنجانی است.

 دادگاه

در جریان چهارمین جلسه دادگاه متهمان دستگیرشده بعد از انتخابات ریاست جمهوری دور دهم، اتهاماتی از سوی حمزه کرمی و مسعود باستانی، دوتن از متهمان به کودتای مخملی در ایران؛ به مهدی هاشمی وارد شد.

این اتهامات در جریان اعترافات این دو متهم مطرح شده اند. از جمله ادعاها درباره مهدی هاشمی که در دادگاه به آن اشاره شد، انتشار اکاذیب، پرونده‌سازی جعلی برای دولت نهم، تلقین تقلّب در انتخابات می‌باشد. وی متهم شد که این جرائم را در سمت مدیریت رسمی سایت جمهوریت مرتکب شده است. همچنین استفاده از ۲ میلیارد تومان بودجه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در تبلیغات نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای پدرش به واسطه حضور حمزه کرمی در آن سازمان و استفاده از منابع مالی و امکانات دانشگاه آزاد اسلامی برای راه‌اندازی سایت جمهوریت از جمله موارد اتهامی توسط حمزه کرمی می‌باشد.

 نامه به مجلس شورای اسلامی

در بهمن ماه ۱۳۹۰، با گذشت چند هفته از قرائت گزارش کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸)، مهدی هاشمی در نامه‌ای به رئیس مجلس نسبت به قرائت این گزارش اعتراض کرد. او در قسمتی از این نامه خطاب به علی لاریجانی گفت: "اینجانب ضمن تکذیب این اتهامات و اعتراض شدید به گزارش سیاسی و مغرضانه عضو این کمیسیون از محضر حضرتعالی و اعضای هیات رئیسه محترم تقاضا داریم براساس دستور امام راحل و ماده ۷۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که به موجب آن حق شخص مورد اتهام قرار گرفته برای پاسخگویی محفوظ است مقرر فرمایید متن این جوابیه در صحن مجلس قرائت شود

 و بالا خره كاوه اشتهاردي مدیر مسئول روزنامه ایران، در بخش ازدفاعيه خود در دادگاه در برابر شكايت مهدي هاشمي رفسنجاني آورده است:

 شاكي ما متواري و در انگليس ساكن است

رياست محترم دادگاه و اعضاي محترم هيأت منصفه

به خوبي مي دانيد درحالي در جايگاه متهم قرار داريم كه حكم جلب شاكي ما صادر شده، از ايران متواري و در كشور استعمار پير، انگليس، ساكن شده است. مسئولين ارشد قضايي و امنيتي مي گويند كه بلافاصله او را پس از ورود به كشور بازداشت خواهند كرد.

 اخذ مدرك مهدي هاشمي رفسنجاني بدون طي مراحل قانوني

رياست محترم دادگاه و اعضاي محترم هيأت منصفه

مهدي هاشمي بهرماني فرزند اكبر به شماره شناسنامه 210 متولد 29/06/1348 در حالي در مكاتباتش، خود را دكتر مهدي هاشمي معرفي مي كند كه مدرك كارشناسي ارشدش را از طريقي خاص و ويژه با عنوان " كارشناسي ارشد غير رسمي! " بدون آزمون و محدوديتي، طبق يك قرارداد ميان دانشگاه صنعتي شريف و شركت بهينه سازي مصرف سوخت دريافت كرده است. اما ماجراي مدرك دكتراي او جالب تر است: در پرونده اي كه به شماره 115920 و به شماره داوطلبي 100006 دانشگاه آزاد براي دوره دكتراي مهدي هاشمي تشكيل گرديده، وي با استفاده از سهميه رزمندگان در آزمون، شركت و از لحاظ علمي به صراحت مردود گشته اما براي دوره دكتراي رشته مهندسي انرژي، دعوت به مصاحبه مي گردد!

دريافت كارت پايان خدمت مهدي هاشمي نيز عجيب و يگانه است. با آن كه آقاي اكبر هاشمي رفسنجاني بارها از حضور مهدي هاشمي در جبهه ها و مجروحيت او سخن گفته، اما وي صرفاً از مورخ 14/05/1365 الي 14/07/1365 و نيز 10/08/1365 الي 18/11/1365 كلاً 5 ماه در جبهه حضور داشته است. با اين حال براي مهدي هاشمي كارت پايان خدمتي صادر شده كه در توضيحات صدور اين كارت كه عكس آن با لباس شخصي است! دوران خدمت نامبرده از تاريخ 04/10/1366 تا 12/12/1366 درج گرديده و آمده است: نامبرده 21 ماه و 22 روز گواهي كسر خدمت دارد!

 پولشويي و اختلاس در سازمان بهينه سازي مصرف سوخت

رياست محترم دادگاه و اعضاي محترم هيأت منصفه

در دادگاه متهمان فتنه 88 برخي جرائم مهدي هاشمي افشا شد. پولشويي، استفاده از اموال عمومي در انتخابات و اختلاس، تنها بخشي از عملكرد مهدي هاشمي در سازمان بهينه سازي مصرف سوخت بود. اما مفاسد اقتصادي مهدي هاشمي تنها به اين سازمان محدود نمي شود.

تخلفات مهدي هاشمي در پرونده رشوه خواري استات اويل مستند گرديده است. پرونده اي كه تمام طرف هاي غربي اش به خاطر رشوه دادن به يك آقازاده قدرتمند در ايران استعفا داده و محاكمه شدند اما مهدي هاشمي به خاطر برخي حمايت ها تاكنون از محاكمه فرار كرده است. مفاسد اقتصادي مهدي هاشمي در قرارداد با شركت توتال در فاز 2 و3 پارس جنوبي نيز آشكار است. متهمان تنها در قرارداد كرسنت، 85 ميليون دلار پورسانت گرفته اند . آيا دريافت اين پورسانت، مفسده اقتصادي نيست؟ ما معتقديم كارچاق كني مهدي هاشمي براي شركت هاي نفتي چند مليتي، با نام فرزند رئيس جمهور اسبق و فرزند رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، هتك حرمت نظام است و عدم افشا و تبيين آن، ظلم مضاعف به خون صدها هزار شهيد انقلاب اسلامي است.

 برخی مسئولیتهای مهدی هاشمی تا قبل از این:

1- مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت

2- رئيس هيات مديره و مدير عامل شركت ساخت تجهيزات دريايي

3- عضو اصلي هيات مديره شركت سنجش از دور ( به امضاي محمد غرضي)

4- مدير عامل شركت مهندسي و توسعه نفت

5-سهامدار شركت هاي نورد فولاد خراسان و مجتمع فولاد خراسان (سهامي عام)

6- عضو هيات مديره مجتمع كشتي سازي خليج فارس( با امضاي اكبر تركان)

7-........

 حال پس از مطالعه پرونده پیچیده فوق سوالی که به آن باید پاسخ داده شود این است که مهدی هاشمی چرا به خارج از ایران رفت و چرا تصمیم گرفته به کشور باز گردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۳ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
وسیعلمواللذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۴ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۱
۴
۰
بابا پسر اکبر شاه دیکه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۱
۰
۱
تامل نه تعمل .زشته املاتو درست کن بچه جون
پاسخ
مدیر پایگاه
ممنون اصلاح شد.
sadi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۵۴ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
یک آدم بیسواد با پول وپارتی چه بسر این مملکت آورد این است حکومت عدل اسلامی که رفسنجانی وعده میداد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها