کد خبر: ۴۸۷۳۱
زمان انتشار: ۱۹:۳۹     ۲۱ فروردين ۱۳۹۱
ابوالفضل بهرام‌پور؛
یک مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه «لعن» دارای ریشه قرآنی است، «صلوات» را نقطه مقابل آن دانست و تأکید کرد: انکار لعن ناشی از بی‌سوادی و عدم اشراف بر معنای لعن است و انکار‌کنندگان متأثر از اندیشه‌های وهابیت هستند.
«ابوالفضل بهرام‌پور» استاد و مفسر قرآن کریم در پاسخ به برخی سخنان نسنجیده که لعن بانیان ستم به ائمه معصومین(ع) در زیارت‌نامه‌ها را نکوهش می‌کند،‌ به خبرنگار آیین و اندیشه فارس گفت: منکران وجود مسئله لعن در اسلام دارای سواد کافی برای اظهار‌نظر در این مورد نیستند. لعن به معنای واگذاری نفرین به خداوند است و با دشنام تفاوت دارد.

وی با اشاره به اینکه پس از لعن افراد و واگذاری نفرین آنها به خداوند، او اگر آنها را لایق لعن بداند آنها ملعون می‌شوند، گفت: برعکس ممکن است کسی لایق رحمت خداوند باشد و مورد مرحمت باری تعالی قرار بگیرد.

بهرام‌پور، لعن را دادن وکالت به خداوند دانست و با تأکید مجدد بر این نکته که لعن متفاوت از سبّ (دشنام) است، اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید: به بت‌پرستانی که بت می‌پرسند دشنام ندهید؛ چرا که این عمل غیراخلاقی است.

وی نکته اساسی درباره لعن را فاعلیت خداوند در این باره دانست و اظهار داشت: در دشنام فاعل دشنام دهنده است و به مخاطب موگوید که تورا فلان و فلان خواهم کرد اما در لعن این فاعلیت به خداوند واگذار می‌شود.

این مفسر قرآن کریم اعمالی مانند عیب‌جویی را سبب لعن و نفرین خود به خودی دانست و افزود: خداوند فرموده کسانی که مرتکب این کار زشت شوند، توسط او، پیامبرش، فرشتگان، و همه مردم لعن می‌شوند.

صلوات نقطه مقابل لعن است

بهرام‌پور با اشاره به اینکه صلوات به معنای درود ‌فرستادن بر پبامبر و اهل‌بیت معصومش، نقطه مقابل لعن واقع شده است، گفت: در صلوات نیز ما مسئله درود را به خداوند واگذار می‌کنیم چرا که خداوند متعال به شأن و لیاقت اولیاء خود کاملا واقف است و می‌تواند درودی درخور شأن آنها برایشان قرار دهد.

مسئله اصلی انکار‌کنندگان لعن، متعلَق لعن (لعن شونده) است

بهرام‌پور در رابطه با مسئله لعن در بین مذاهب اسلامی نیز با اشاره به اینکه باید از تمام دنیای اسلام اعم از سنی و شیعه پرسید که آیا به ابوجهل و مشرکانی که پیامبر را آزرده و تا آخر هم ایمان نیاورده‌اند لعن و نفرین می‌فرستند یا خیر افزود: پاسخ همگان به این مورد مثبت است.

وی از این سخن خود نتیجه گرفت: پس لعن در نظر کلیه مذاهب اسلامی پذیرفته است و ایراد آنها تنها در متعلق لعن است.

بهرام‌پور در این باره افزود: باید این سؤال را از افرادی که در متعلق لعن تفاوت قائل می‌شوند پرسید که چطور شده که در برخی از موارد لعن را قبول دارند و در برخی دیگر عکس آن عمل می‌کنند.

انکار‌کنندگان لعن دارای اندیشه‌های وهابی‌اند

بهرام‌پور که پیش از این و در همین گفت‌وگو انکار لعن را ناشی از بی‌سوادی و عدم اشراف منکران در مسئله لعن در اسلام دانسته بود؛ این بار هم‌نوایی آنها با وهابیت را به این نکته افزوده و در این باره گفت: وهابی‌ها می‌گویند هر کس صحابی پیامبر است ولو مرتکب زنای محصنه شود، جایش بهشت است و نباید مورد لعن واقع شود.

وی نیازمند بودن زیارت عاشورا و متون حاوی لعن شیعه را به اصلاح، نظری کاملا وهابی دانست و گفت: این نظرات ناشی از بی‌سوادی است.

نباید خود را با این مباحث مشغول کنیم

بهرام‌پور در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با فارس، پرداختن بیش از حد به این گونه مسائل را سبب اتلاف وقت علمای اسلامی دانست و گفت: هدف دشمن از به میان کشیدن این گونه مسائل اتلاف وقت علما و جلوگیری از بیان قرآن و اصول و معارف دینی است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه علما به جای اینکه وقت خود را صرف وقت این گونه مسائل کنند باید به بیان مسلمات اسلام بپردازند، گفت: در صورتی که در میدان دشمن بازی کنیم به تحقق هدف آنها که گفتن هر مطلبی غیر از مسائل اسلامی است؛ کمک کرده‌ایم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها