کد خبر: ۴۸۶۴۲
زمان انتشار: ۱۲:۳۸     ۲۱ فروردين ۱۳۹۱
ک روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی از برنامه یک تیم ویژه در آزمایشگاهی در شهر حیفا برای تولید کوچکترین پهپاد جهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هاآرتض در این باره می نویسد : در یک آزمایشگاه مربوط به فناوری های هوانوردی، یک گروه کوچک از دانشمندان در حال تجربه کردن روش هایی برای پیدا کردن این نکته هستند که چگونه می توانند پرواز حشرات را از فواصل دور کنترل کنند، اما اینها حشرات واقعی نیستند بلکه وسایل پرنده مکانیکی (پهپاد) هستند.

این کار با کمک ارتش آمریکا انجام می شود و در داخل این آزمایشگاه یک هواپیمای بدون سرنشین که اندازه آن تنها چند سانتیمتر است در حال ساخته شدن است. این محققان برای کار خود از تجربیات 300 میلیون ساله تکامل جانوران سود می برند.  

"دانیل وایز" رئیس دانشمندان وزارت علوم و تکنولوژی رژیم صهیونیستی در خصوص این پهپاد می گوید: برای ساخت هواپیماهایی که به اندازه حشرات بوده و فقط چند سانتیمتر هستند شما نیازمند سیستم هایی برای پایش و کنترل و همچنین تولید انرژی هستید.

تصویری از مراحل ساخت کوچکترین پهپاد جهان

به نوشته این روزنامه، هزینه آزمایش های وایز و دکتر گال ریباک و همچنین تحقیقات دانشگاه تل آویو در خصوص این پهپاد از سوی آمریکا تامین می شود. وایز که برای موفقیت در این کار بر روی حشرات و جانوارن زیادی تحقیق و آزمایش کرده علاقه ای به فاش کردن نتایج تحقیقات خود ندارد.

در آزمایشگاه وایز و همکارانش شما قطعات هواپیما را مشاهده نمی کنید بلکه شیشه ها و جعبه هایی را می بیند که داخل آنها حشراتی همچون مگس، ملخ و سوسک نگهداری می شوند.

در این آزمایشگاه همچنین یک بطری برای پرورش سنجاقک وجود دارد. دمای هوا در این آزمایشگاه همواره 30 درجه سلسیوس است.

به نوشته هاارتض، پرواز این هواپیما شبیه سازی شده و از مشخصات این هواپیمای بدون سرنشین می توان به این نکته اشاره کرد که این پهپاد شبیه یک ملخ پرسروصدا است که هم اکنون در مرکز ازمایشگاه ذکر شده نگهداری می شود. ملخی که در هوا معلق است و زمانی که به پروانه این هواپیما دست می زنید بالهای آن به شدت شروع به حرکت می کند درست همانند ملخی که در یک جنگل به دست دشمن گرفتار شده باشد.

در مراحل ابتدایی این کار، دانشمندان به این موضوع فکر می کردند که چگونه ممکن است عضلات یک حشره در هر لحظه از پرواز حرکت کند. برای پی بردن به این موضوع دو دوربین ویژه در دوطرف بالهای حشرات در هنگام پرواز قرار داده شد تا کوچکترین حرکات حشرات را در هنگام پرواز را ضبط کنند.

در مرحله بعدی الکترودهایی در عضلات حشرات نصب شد تا اطلاعات مربوط به حرکات آنها در هنگام پرواز را ضبط کنند. چنین کاری به دانشمندان این امکان را می داد تا بفهمند هر عضله در هنگام پرواز چه کاری را انجام می دهد. بویژه آنکه دانشمندان حرکات حشرات در هنگام پرواز را به کدهایی که قابل مقایسه با سیگنال های الکترونیکی بود ترجمه می کردند و با استفاده از این کدها آنها می توانستند فرمانی را به عضلات حشرات ارسال کرده و حرکات مدنظر خود را از حشرات مطالبه کنند.

به نوشته این روزنامه، تحقیقات در این زمینه، استفاده از الکترود برای کشف رمز حرکات عضلات، از یک دهه قبل و در خصوص تجهیزات الکترونیک آغاز شد. آزمایشگاه "تکنیون" که محل ساخت این هواپیمای بدون سرنشین است، یکی از پنج آزمایشگاهی بود که در سراسر جهان تحقیقات مشابهی را انجام می داد. گروهی از محققان دانشگاه میشیگان آمریکا، نیز آمایش هایی را در این ارتباط انجام می دادند که به موفقیت هایی نیز رسیده بودند و می توانستند پرواز حشرات را از فواصل دور کنترل کنند.البته آنها در زمان های معینی می توانستند این کار را انجام بدهند.

در آزمایشگاه حیفا، نیز محققان توانستند پرواز حشرات را کنترل کرده و آن را شبیه سازی کنند. آنها توانستند برای لحظاتی کنترل حرکات حشرات در هنگام پرواز را در اختیار گرفته و فرامینی را به آنها بدهند.

به گفته محققان، مهمترین بخش این کار توانایی کنترل پرواز حشرات از دور نبود بلکه چالش اصلی آن بود که بتوانیم یک حشره را وادار به پرواز کنیم. این حشره را مجبور کنیم که کارهایی را که بلد است انجام دهد و آنگاه هر زمانی که خودمان خواستیم در کارهای این حشره دخالت کنیم.

تا کنون محققان اسرائیلی از رسیدن به این هدف ناکام مانده اند و فقط می توانند فرمان حرکت به چپ و یا راست را به حشرات بدهند. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها