صف خرید در زمانی ایجاد میشود که به دلیل پیش بینیها مبنی بر افزایش قیمت سهام یک شرکت، اقبال نسبت به خرید سهام آن افزایش مییابد و افراد زیادی خواهان در اختیار گرفتن آن میشوند و تقاضای خرید در سقف قیمت نسبت به عرضه بیشتر میشود و به دلیل کم بودن و یا وجود نداشتن عرضه صف تشکیل میشود که به آن صف خرید میگویند.
صف فروش دقیقا در نقطه مقابل صف خرید قرار دارد این صف زمانی تشکیل میشود که پیش بینیها حاکی از کاهش ارزش سهام یک شرکت دارد در این هنگام سهامداران برای اینکه متضرر نشوند اقدام به فروش سهام خود میکنند.
بر این اساس فروشندگان برای اینکه سهام خود را زودتر به فروش برسانند در صف رقابت قرار میگیرند و افرادی که زودتر از سایر سهامداران سهم خود را در کف قیمت قرار دهند در ابتدای صف قرار میگیرند.