کد خبر: ۴۶۷۴۶
زمان انتشار: ۱۲:۴۲     ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
دولت مبلغ ۲۸ هزار تومان برای هر فرد با عنوان واریز مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه به حساب خانوارها واریز کرد.

مديرعامل سازمان هدف‌مندي يارانه‌ها در صبح دومين روز رسمي كاري از واريز 28 هزار تومان ما به التفاوت يارانه نقدي مرحله اول و دوم هدف‌مندي يارانه‌ها به‌ازاي هر نفر به حساب سرپرستان خانوار خبر داد تا معلوم شود كه اگرچه دولت در سال 90 از اجراي فاز دوم خودداري كرد و در ماه‌هاي پاياني سال نيز با وجود برخي از شايعات مبني بر احتمال اجراي اين فاز، به‌دليل مصوبه مجلس و همچنين احتمالاً برگزاري انتخابات مجلس، گام دوم برداشته نشد، اما در سال 91 اين گام برداشته خواهد شد.

به گزارش رجانيوز، خبر قريب الوقوع بودن اجراي فاز دوم هدف‌مندي يارانه‌ها را بهروز مرادي مديرعامل سازمان هدف‌مندي يارانه‌ها اعلام كرد كه چندي قبل، حضور وي در مجلس و درگيري فيزيكي و لفظي يكي از نمايندگان مجلس با او حاشيه‌ساز شده بود.

مرادي در برنامه راديويي صبح امروز از واریز مابه التفاوت یارانه نقدی مرحله اول و دوم به حساب سرپرست خانوارها خبر داد و افزود: این مبلغ تا زمان اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها قابل برداشت نخواهد بود.

وی گفت: واریز مابه تفاوت مرحله اول و دوم هدفمندسازی یارانه ها که 28 هزار تومان است، 28 اسفند 90 انجام شد که ممکن است این مبلغ ماهیانه یا به صورت دوماهه باشد.

مرادی درباره تاخیر اطلاع رسانی در این امر گفت: این مبالغ به حساب تمامی بانک‌ها رفته بود اما به دلیل غیر فعال بودن سامانه ساتنا یعنی سامانه ای که انتقال وجه بین بانک‌ها را انجام می دهد، این اطلاع رسانی را درباره این که هم اکنون این مبالغ به حسابهای بانک‌ها واریز شده بود و در حسابهای مردم واریز شده است، انجام دادیم.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها تاکید کرد: همان‌طور که در مرحله اول هدفمندی یارانه ها، پراخت یارانه نقدی را یک ماه و نیم زودتر از شروع اجرای قانون در نظر گرفتیم، هم اکنون نیز همین گونه است به این صورت که این مابه التفاوت مربوط به زمانی است که مرحله دوم آغاز شود؛ یعنی پرداخت این مبلغ مابه تفاوت به معنی شروع مرحله دوم یارانه ها نیست. این مبلغ در حساب‌های مردم زودتر واریز شده است اما غیر قابل برداشت خواهد بود.

وی افزود: زمان برداشت و یک‌ماهه یا دوماهه بودن این مبلغ در اطلاع رسانیهای بعدی به مردم اعلام خواهد شد.

مرادی تصریح کرد: اگر این مبلغ 28 هزار تومان ماهیانه باشد؛ 73 هزار و 500 تومان سرانه ماهیانه و اگر دو ماهه باشد؛ 14 هزار تومان ماهانه به 45 هزار و 500 تومان اضافه می شود.

وی همچنین از واریز یارانه های فروردین خبر داد و گفت: 15 فروردین، 45 هزار و 500 تومان به حسابها واریز می شود و 17 فروردین قابل برداشت است اما 28 هزار تومان اضافه شده غیر قابل برداشت است تا زمان اجرای مرحله دوم هدف‌مندی یارانه ها که اجازه برداشت داده شود.

بهروز مرادي سه ماه پيش در جريان بررسي طرح استفساریه ماده ۱۲ قانون یارانه‌ها نيز به مجلس رفته بود. اين طرح به اين موضوع اختصاص داشت كه دولت فقط بايد ما به التفاوت حاصل از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي پس از هدف‌مندي يارانه‌ها را به حساب هدف‌مندي يارانه‌ها واريز كند، در حالي‌كه طراحان اين استفساريه مدعي بودند كه دولت ارقام حاصل از فروش و انشعاب آب، برق و گاز را نيز به حساب هدف‌مندي يارانه‌ها به‌منظور پرداخت به مردم واريز مي‌كند. در عين حال، مرادي به‌عنوان نماينده دولت، اين ادعا را رد كرد و موافقت دولت را نيز با تصويب اين استفساريه بيان كرد.

اما اين آخرين مصوبه مجلس در سال 90 در مورد هدف‌مندي يارانه‌ها نبود، به‌طوري كه دو هفته بعد (21 دي) مجددا استفساريه‌اي با قيد دو فوريت در صحن مجلس تصويب شد كه مجوز قبلي مجلس به دولت مبني بر افزايش 20 درصدي قيمت حامل‌هاي انرژي را محدود مي‌كرد. بر اساس قانون هدف‌مندي يارانه‌ها مصوب مجلس، دولت در هر سال حداكثر 20 درصد مي‌تواند قيمت حامل‌هاي انرژي را اضافه كند اما نمايندگان با اين استفساريه تصريح كردند كه مجوز آن‌ها افزايش 20 درصدي در طول يك سال بوده است نه افزايش يك‌باره قيمت‌ها در دو ماهه آخر سال.

پس از اين مصوبه، البته دولت هر گونه افزايش را منتفي و به سال 91 موكول كرد. اما مديرعامل سازمان هدف‌مندي يارانه‌ها با خبري كه امروز اعلام كرد، از عزم جدي دولت براي ورود به فاز دوم در سال جديد خبر داد. پيرو انتشار اين خبر نادران و توكلي كه جزو نمايندگان مخالف‌خوان در زمينه هدف‌مندي يارانه‌ها به‌شمار مي‌روند، مدعي شدند كه اين تصميم غيرقانوني بوده و حيرت زده شده‌اند.

اين در حالي‌است كه آنچنان‌كه مديرعامل سازمان هدف‌مندي اعلام كرده، زمان اجراي فاز دوم حداقل دو ماه ديگر است كه تا آن زمان بودجه 91 نيز تصويب شده است و مشخص نيست كه چرا الياس نادران مدعي غيرقانوني بودن اجراي فاز دوم هدف‌مندي است كه خود مجلس در قانون آن را تصويب كرده است.

در عين حال، آنچنان‌كه رجانيوز حدود يك ماه پيش در يك گزارش تحليلي پيشنهاد داد، به نظر مي‌رسد افزايش يارانه نقدي در مرحله دوم راه‌كار مناسبي نباشد و بايد به‌جاي افزايش يارانه نقدي، به خانوارها يارانه انرژي تخصيص يابد.

وعده‌ي افزايش يارانه نقدي در فاز دوم اجراي هدف‌مندي يارانه‎ها در حالي مطرح مي‌شود كه نگراني‌هايي در مورد تسويه نشدن تن‌خواه بانك مركزي و افزايش بدهي دولت به اين بانك و در نتيجه افزايش نقدينگي از محل پايه پولي و بروز آسيب‌هاي جدي مانند آنچه كه در سال جاري در بازارهاي سوداگرانه سكه و ارز رخ داد، وجود دارد.

همچنين، به نظر برخي از كارشناسان اقتصادي، اضافه كردن يارانه نقدي در فاز دوم اساساً روش درستي براي هدف‌مند كردن يارانه‌هاي بخش انرژي نيست.

اگرچه هنوز دولت نظر نهايي خود را اعلام نكرده و مشخص نيست كه ان ما به التفاوت 28 هزار توماني مختص چه دوره زماني است و هنوز مي‌توان اميدوار بود كه دولت با افزودن يارانه نقدي 14 هزار توماني براي يك ماه براي كاستن از تبعات رواني كار، عمده تمركز خود را بر تخصيص يارانه انرژي به خانوارها قرار دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
بی نام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۶ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۱
۷
۱
این قدر تو این شیپورهاتون ندمید ، این مبلغ در برابر تورمی که ما تحمل میکنیم کجای چالشهای ما را پر میکند؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۶ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۱
۴
۱
یارانه هایی که در 15 هرماه واریز میشود مربوط به ماه قبل میباشدکه قبلا درپایان ماه قبل واریز میشد بدلیل شلوغی آخرماه در 15 ماه بعدواریز میگردداماحساب وکتاب اشتباه شده ومربوط به همان ماه گردیده است
پاسخ
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۳ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۱
۶
۰
یارانه باید نفری 200 هزار باشد نمایندگان که ماهی 20 میلیون می گیرند فقط به فکر مال اندوزی می باشند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۳ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
برادر چه کس شما نماینده است که 20 میلیون تومن می گیرد؟ اگر 20 م می گیرد، 14 مهدی هاشمی که زیاد نیست! مردم حقیقت داره آره نماینده ها 20 م می گیرند.(پارک علت)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۱
۳
۰
نمایندگان که همش تعطیلند کاش در مورد نظام هماهنگ هم خوب قضاوت می کردنند اکثر سازمانهه را استثناء کردند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۶ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۱
۳
۰
یکی از مسئولان محترم لطفًاز اگر از تعطیلات لذت بردن با درآمد های خوبشان به این حقیر ضعیف بگویند برای کسانی که اس ام اس انصراف آمده آیا این مبلغ و کلاًیارانه پرداخت میشود چقدر زرنگ صد عددمصاحبه یکنفر راجع به این مسئله صحبت نکرد شفاف سازی آقای ریئس جمهور مردمی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۳ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۱
۷
۱
مبلغ یارانه ها با توجه به تورم برای اقشار کم بضاعت خیلی اندک می باشد
پاسخ
یک کارمند ساده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۵ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۲
۶
باید همه بدانیم تنها راه تضمین اینده ایران تحمل مشکلات امروز با مدیریت صحیح زندگیمان است ما هنوز با ملتی که قدر همه چیز را می دانند و درست مصرف می کنند فاصله زیادی داریم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۵ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
کارمندی دیگه ساده و پیچیده نداره حقوقتون با تورم بالا و پایین میره به فکر بقیه مردم نیستین که باید جون بکنن.
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۳۶ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۵
۰
فقط میتونم بگم یه مرگی هم در کاره .....وای بحال حق خوران...
پاسخ
بي نام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۳ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۳
۰
من خانواده 4 نفري هستيم. جمع دريافتي من از يارانه ها هر ماه 182هزار تمونه، درصورتي همين چند روز پيش فيش گاز منزل بنده 450هزار تومن اومد(البته بدهي قبلي 167هزارتومن داشت)
من با اين چندرقاز يارانه+حقوق
فيش گاز
فيش آب
فيش برق
تلفن رو حساب نميكنيم
پول بنزين و اصطحلاك و...
مواد خوراكي
موارد پزشكي (برخي اوقات)
مخارج ديگر خانواده ام
حالا كل حقوق من با يارانه سر جمع ميشه حدودا 780هزارتومن در صورتي كه بايد هر ماه حداقل حداقل حداقل 1 و 200 هزينه كنم.
باور كنيد با اين تفاسير من و همسر بنده تصميم گرفتيم كه مهموني و رفت و آمد رو با اقوام و بستگان رو قدغن كنيم.
باور كنيد يه مهموني ساده دست كم 70 تا 120 هزار تومن هزينه برداره. از كجا بيارم. برم دزدي؟ يا غارت؟ فكر كنم اين راهي كه همه ما باالجبار داريم ميريم آخرش به غارت يكديگر و دزدي و هرج و مرج خواهيد رسيد.
پروردگارا رحمي بكن
پاسخ
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۷ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
چرا قبض گاز ما 10 تومن میاد، یه خورده درست مصرف کن تا مهمونی بگیری. در ضمن صله ارحام رو فراموش نکن. احسنت
مهرنوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۳ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
اين حرفا ديگه فايده نداره
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها