کد خبر: ۴۶۴۳۲
زمان انتشار: ۲۱:۲۳     ۰۲ فروردين ۱۳۹۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏آباد، در این جشن که شب گذشته در فضای دوستانه برگزار شد، سفیر ایران در  ترکمنستان طی سخنانی، سال نو را تبریک گفت و به ابعاد مختلف اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و بین‏المللی عید نوروز پرداخت.

"سید محمد موسی هاشمی گلپایگانی" در این آئین که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و نواختن سرود ملی کشورمان آغاز شد، تصریح کرد: نوروز تجلی خلقیات، اخلاق و فرهنگ پدران ما ایرانیان و مردم این منطقه که ریشه در تاریخ هزاران ساله دارد است  و آنچه که امروز از نوروز برای ما باقی مانده‏است، می‏تواند گویای رفتار، کردار ، خلق و فرهنگ این منطقه و دیگران باشد.

سفیر ایران در عشق‏آباد با اشاره به اینکه ایران وارث و خاستگاه تمدن و فرهنگ بزرگ و غنی جهانی است که امروز دنیا  وبشریت از آن بهره می‏برند، تأکید کرد: عید نوروز قبل از اسلام نیز به عنوان یک سنت حسنه رواج داشت و مردم ایران و بسیاری از مناطق و ملیت‏های این منطقه، به این روز و جشن احترام خاصی قائل بوده‏اند.

برنامه‌های فرهنگی از جمله قرائت مقاله در مورد عید نوروز و نیز پذیرایی از دیگر برنامه جشن عید نوروز ایرانیان مقیم عشق‏آباد بود که تا پاسی از شب ادامه داشت.

قرار است روز چهارشنبه نیز جشن بزرگ مشترک ایران و ترکمنستان به مناسبت عید نوروز در محل نمایشگاه دائمی مرکز تجاری "ایران خودرو" در عشق‏آباد، به همت و میزبانی رایزنی فرهنگی سفارت ایران در عشق‏آباد با  اجرای برنامه‏های فرهنگی و هنری با حضور جمع کثیری از مردم ترکمنستان و ایرانیان مقیم عشق‏آباد برگزار شود.

 

در ترکمنستان نیز طبق تقویم ملی این کشور امروز و فردا(21 الی 22 مارس) به مناسبت عید نوروز تعطیل رسمی است و مردم این کشور در کنار مردم ایران و منطقه، این عید نورانی را با اجرای برنامه و سنت‏های منحصر به فرد، گرامی می‏دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها