کد خبر: ۴۵۷۷۴
زمان انتشار: ۱۶:۰۴     ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
رئیس فدراسیون جهانی والیبال در گفتگوی ویژه با گروه ورزشی خبرگزاری مهر ضمن ابراز رضایت از روند پیشرفت والیبال در ایران گفت: رقابت‌های لیگ جهانی والیبال فرایند صعود قانونمندی دارد و ما از حضور ایران در این رقابت‌ها استقبال می‌کنیم.
والیبال ایران درخشش خیره کننده‌ای در رقابت‌های قهرمانی جهان در سال 2011 داشت. پیروزی مقابل صربستان (قهرمان اروپا)، لهستان (نایب قهرمان جهان)، آرژانتین (قهرمان آمریکای جنوبی) و مصر (قهرمان آفریقا) نظر مساعد رئیس فدراسیون بین المللی والیبال را به همراه داشت.

به گزارش مهر، تیم ایران به قدری خوب بازی کرد که بسیاری فکر کردند به عنوان سه تیم نخست این رقابت‌ها، جواز حضور در المپیک 2012 لندن را به دست می‌آورد اما این تیم به یک باره با شکست مقابل چین که ضعیف‌ترین تیم این دوره از رقابت‌ها بود، عملکرد درخشان خود را در سایه‌ای از ابهام و تردید فرو برد. شکست مقابل کوبا، آمریکا، ایتالیا و روسیه در نهایت کار را به آنجا رساند که مردان "خولیو ولاسکو" با کسب عنوان  نهمی - بالاتر از ژاپن، چین و مصر – به کار خود پایان دادند.

ایران در ماه ژوئن (خرداد) یک بار دیگر فرصت دارد تا بخت خود را برای حضور در المپیک بیازماید؛ جایی که با دیگر تیم‌های آسیایی بر سر کسب یک سهمیه مبارزه خواهد کرد.

خبرگزاری مهر مصاحبه‌ای را با "جیژونگ وی"، رئیس فدراسیون جهانی والیبال (FIVB)، انجام داده که این رئیس چینی در خصوص عملکرد ایران در رقابت‌های جهانی سال 2011، به تفصیل صحبت کرده است.

* خبرگزاری مهر: ایران عملکرد درخشانی در رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان در ژاپن داشت. این تیم آسیایی در این دوره از مسابقات موفق به شکست تیم‌های بزرگی چون صربستان، آرژانتین و لهستان شد. شما به عنوان رئیس فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) نظر خود را در خصوص این تیم بگویید.

- جیژونگ وی: عملکرد ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان نمونه ممتازی از پیشرفت ریشه‌ای والیبال است تا آنجا که تیمی مثل ایران با قدرت‌های سنتی والیبال جهان پنجه در پنجه می‌اندازد. فدراسیون جهانی والیبال نگاهی جهانی به توسعه این رشته دارد و نتایج تیم‌هایی مثل ایران مدرک خوبی برای این راهبرد به حساب می‌آید. تیم والیبال مردان ایران نمونه خوبی است از آنچه با سختکوشی، فداکاری و تعهد به دست آمده است. من جا دارد به بازیکنان و بویژه مربی این تیم "خولیو ولاسکو" که یکی از برترین مربیان والیبال دنیاست، تبریک بگویم. اینکه شما تیمی را به رقابت‌های سطح بالایی چون جام جهانی ببرید و با این تیم نتایج خوبی کسب کنید، جای ستایش دارد. من امیدوارم که نتایج خیره‌کننده‌تری از ایرانی‌ها در آینده ببینم.

* ایران زیر نظر ولاسکو نمایش بسیار خوبی داشت. رابطه این موفقیت و مربی ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

- موفقیت هر تیمی به عملکرد مربی آن تیم بستگی دارد. مربی مسئولیت فنی هدایت استعدادهای تیمش را برعهده دارد و بازیکنان، ابزاری برای اجرای طرح به حساب می‌آیند؛ اگرچه این تنها مربی است که باید واقعا با تدبیر عمل کند. یکی از موضوعاتی که ما در کلاس‌های مربیگری بر روی آن تاکید داریم این است که مربیان با شیوه متمایز مربوط به خودشان وارد میدان شوند البته این شیوه باید با شرایط بازیکنان و شخصیت آنها منطبق باشد. مربیان یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در رشته والیبال دارند. مربیان به مانند رهبر ارکستر عمل می‌کنند و ما همواره و تا حد امکان آنها را تشویق می‌کنیم و این کار از طریق برنامه‌های فزاینده توسعه‌ای صورت می‌گیرد.



* ایران تیم های بزرگ صربستان و لهستان را شکست داد اما به چین باخت. بسیاری از مردم از آنجا که ایران روابط خوبی با چین دارد فکر کردند چه بسا این باخت مصلحتی بوده باشد. نظر شما در این باره چیست؟

- ترجیح من این است که ورزش و سیاست را از هم جدا بدانیم. یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که والیبال به آن شهره است این است که این رشته با شور و اشتیاق و تعهد از سوی بازیکنان و تیم‌ها دنبال می‌شود.  به خاطر خود بازیکنان هم که شده باور این امر برای من دشوار است که بپذیرم سیاسی‌کاری در میان بوده باشد.

* نظر شما به عنوان شخص اول والیبال جهان در خصوص استعدادهایی چون امیر غفور و پوریا فیاضی چیست؟

- به عنوان رئیس FIVB برای آنها بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم این دو بازیکن تا حد ممکن از موقعیت‌های بزرگی که به دست می‌آورند، لذت ببرند. این بازیکنان بسیار مشتاق هستند تا خود را به بالاترین سطح والیبال جهان برسانند. جوانان امروز ستاره‌های آینده هستند و مهم‌ترین بخش از والیبال به حساب می‌آیند. اساس والیبال، بر پایه استفاده از فرصت‌هاست و باید بگویم آینده روشنی پیش روی این دو والیبالیست قرار دارد.

* با این بازی‌های خوبی که ایران در رقابت‌های جام جهانی از خود به نمایش گذاشت آیا شانسی برای این تیم متصور هستید تا در رقابت‌های لیگ جهانی به بازی بپردازد؟

- رقابت‌های لیگ جهانی والیبال فرایند صعود قانونمندی دارد و ما از حضور ایران در این رقابت‌ها استقبال می‌کنیم. البته برای شرکت در این تورنمنت سالیانه معیارهای زیادی لازم است هرچند که فدراسیون جهانی تمامی کشورها را تشویق می کند که در این مسابقات شرکت کنند. در آن صورت است که ما واقعا می‌توانیم آن را لیگ جهانی بنامیم.

* و آخرین پرسش. پیش بینی شما در خصوص آینده والیبال در آسیا چیست؟

- آینده روشنی پیش روی آسیا قرار دارد. فدراسیون بین المللی والیبال در سال 2010 یک "صندوق توسعه" راه اندازی کرد تا این فرصت را به همه فدراسیون‌ها بدهد تا از طریق کنفدراسیون‌های خود از پروژه‌های توسعه‌ای والیبال حمایت کنند. در حال حاضر بسیاری از کشورهای آسیایی هستند که از این موقعیتِ فوق العاده بهره می‌برند. البته باید بگویم رشته والیبال به دلیل وسعت قاره آسیا کمی ضرر کرده اگرچه با طرح جدید فدراسیون بین المللی والیبال، موانع بسیاری که در گذشته پیش روی ما قرار داشت، برطرف شده است. در حال حاضر کشورهایی مثل ایران، چین، ژاپن و تایلند نمونه بسیار خوبی از توسعه والیبال در آسیا هستند. آسیا یک شیوه ویژه در ارائه بازی دارد و این چیزی است که من به شخصه دوست ندارم تغییر کند. سرعت و جاذبه در میان تیم‌های آسیایی بالاست و این چیزی است که دنیای والیبال به آن نیاز دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها