کد خبر: ۴۵۷۰۱
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
سال 90 براي فوتبال ايران سالي ويژه و خاص بود که از ناصر حجازي، کارلوس کي‌روش، اشکان دژآگه و علي کفاشيان مي‌توان به عنوان چهره‌هاي خبرساز آن ياد کرد. در ميان اين چهره‌ها ناصر حجازي با کوچ ابدي‌اش بيش از ديگران جامعه فوتبال را تحت تاثير قرار داد.

مهر: در سال 90 گرچه فوتبال ملي ايران شکستي را متحمل نشد اما در اين سال بودند چهره‌هاي که خبرساز شدند و چشم‌هايي را گريان و لب‌هايي را خندان کردند. هر چند تعداد اين چهره‌ها مي‌تواند بيشتر از 10 نفر باشد اما مهر نفرات شاخص‌تر را مورد بررسي قرار داده است:

1- ناصر حجازي: بي شک چهره نخست فوتبال ايران در سال 90 ناصر حجازي است. پيش از ظهر دوم خردادماه امسال ناصر حجازي پس از ماه‌ها تحمل رنج بيماري ريوي ديده از جهان فرو بست و به آلبوم خاطرات فوتبال ايران پيوست. مرگ حجازي فوتبال ايران را تا چند روز سياه پوش کرد.

 

2- کارلوس کي‌روش: تيم ملي فوتبال ايران پس از جدايي افشين قطبي روزهايي را بدون سرمربي پشت سر گذاشت تا اينکه در تاريخ 15 فروردين ماه 90 کارلوس کي‌روش پرتغالي رسما هدايت اين تيم را برعهده گرفت. اين مربي پرتغالي که سابقه هدايت تيم‌هاي ملي فوتبال آفريقاي جنوبي و پرتغال، رئال مادريد و سال‌ها دستياري سرآلکس فرگوسن در منچستريونايتد را دارد قرار است تا پايان رقابت‌هاي جام جهاني 2014 برزيل روي نيمکت تيم ملي ايران بنشيند.

3- امير قلعه نويي: دهمين دوره مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه‌هاي کشور در تاريخ 30 ارديبهشت ماه 90 با قهرماني تيم سپاهان به اتمام رسيد. امير قلعه نويي با قهرمان کردن تيم سپاهان براي چهارمين بار به عنوان سرمربي با يک تيم ليگ برتري به عنوان قهرماني رسيد و پرافتخارترين سرمربي اين مسابقات شد. قلعه نويي پس از کسب دومين قهرماني پي در پي با تيم سپاهان، اصفهان را به مقصد تبريز و تيم تراکتورسازي ترک کرد.

4- علي دايي: 20 خردادماه امسال تيم پرسپوليس براي پنجمين بار قهرمان جام حذفي شد و علي دايي براي دومين بار پي در پي سرخپوشان را به عنوان قهرماني اين رقابت‌ها رساند اما بعد از فينال انزلي وداعي اجباري با پرسپوليس داشت. او پس از جدايي از پرسپوليس با اينکه هدايت راه آهن شهرري را برعهده گرفت اما از مجادله با مديران وقت اين باشگاه به هيچ عنوان پرهيز نکرد. اظهارات او عليه کاشاني تا هفته‌ها تيتر اول رسانه‌هاي ورزشي بود!

5- سيدمهدي رحمتي: در فوتبالي که سقف قرارداد براي بازيکنان ليگ برتري تعيين مي‌شود و رقم قراردادها فاش نمي‌شود، در ميان شايعات و اخبار غيررسمي رسانه‌هاي ورزشي سيدمهدي گران‌ترين بازيکن فصل نقل و انتقالات ليگ يازدهم بود، گرچه نه رحمتي و نه مسئولان باشگاه استقلال به هيچ عنوان اين اخبار را تاييد نکردند اما گفته مي‌شود رقم دريافتي او از يک ميليارد تومان خيلي پايين‌تر نبود!

6- شيث رضايي و محمد نصرتي: هفتم آبان‌ماه 90 پرسپوليس در ورزشگاه سردار جنگل رشت داماش گيلان را برد اما در جريان اين بازي اتفاقي رقم خورد که تا ماه‌ها نقل محافل فوتبالي بود. شادي نامتعارف محمد نصرتي و شيث رضايي پس از گل‌هاي اول و دوم پرسپوليس به ترتيب محروميت‌هايي 10 تا 20 ماه براي اين دو بازيکن از سوي کميته انضباطي به همراه داشت که بعدها از سوي کميته استيناف به چهار تا شش ماه تقليل يافت. شيث و نصرتي با کاري که در بازي با داماش کردند در حاشيه سازي چهره اول فوتبال ايران در سال 90 شدند.

7- حميد استيلي: در ميان درگيري علي دايي با حبيب کاشاني، اتفاقي قابل پيش بيني رقم خورد و حبيب کاشاني نيمکت سرخپوشان را به حميد استيلي سپرد. استيلي که از همان ابتدا با بي مهري هواداران پرسپوليس روبه‌رو شد پس از شکست مقابل استقلال در مرحله يک چهارم نهايي جام حذفي و در فاصله دو بازي تا پايان نيم فصل ليگ برتر نيمکت پرسپوليس را رها کرد و رفت.

8- مصطفي دنيزلي: يکي از مهمترين اتفاقات فوتبال ايران در سال 90 بدون شک مربوط مي‌شود به بازگشت مصطفي دنيزلي به پرسپوليس. اين مربي ترکيه‌اي در تاريخ 10 دي‌ماه 90 رسما هدايت پرسپوليس را براي يک فصل و نيم برعهده گرفت و براي دومين بار سرمربي اين تيم شد.

 

9- اشکان دژآگه: بالاخره طلسم شکست و اشکان دژآگه به ايران آمد و براي تيم ملي فوتبال کشورمان بازي کرد. اشکان دژاگه در تاريخ 10 اسفندماه 1390 نخستين بازي خود براي تيم ملي فوتبال ايران را مقابل قطر انجام داد و در اولين بازي ملي خود 2 گل به ثمر رساند. او شروعي فوق العاده در تيم ملي داشت، اگر اين تيم نتيجه‌اي خوب کسب کرد و در خانه با نتيجه تساوي 2 بر 2 مقابل قطر متوقف شد.

10 - علي کفاشيان: در تاريخ 15 اسفندماه اعضاي مجمع فدراسيون فوتبال علي کفاشيان را براي چهار ديگر به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال انتخاب کردند. کفاشيان با کسب 47 راي از 73 راي ماخوذه اعضاي مجمع فدراسيون فوتبال به عنوان رئيس فدراسيون منصوب و آغاز به کار کرد. او براي تصدي پست رياست فدراسيون فدراسيون رقبايي چون محمدحسين قريب و عزيزالله محمدي داشت.

البته در بين چهره‌هاي برتر فوتبال ايران در سالي که روبه اتمام است، مي‌توان از فرهاد مجيدي که در نيم فصل مسابقات ليگ برتر از استقلال جدا شد و به الغرافه قطر پيوست، ايموند زايد که بعد از 38 سال موفق به هت تريک در دربي تهران شد، مهدي مهدوي کيا که بعد از 13 سال به پرسپوليس بازگشت، محمدرضا ساکت که بعد از 9 سال از مديرعاملي باشگاه سپاهان کناره گيري کرد، اصغر دليلي که با وداع عجيبش با پست مديرعاملي باشگاه سپاهان خبرساز شد و ... به عنوان چهره‌هاي خاص و ويژه ياد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها