کد خبر: ۴۵۴۳۶
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
رئیس مجتمع فرهنگی بلال با بیان اینکه «صله رحم» دست‌های ماورای الهی را به مدد انسان فرا می‌خواند، گفت: در کنار همه گرفتاری‌هایی که در مسیر کار و زندگی‌ افراد وجود دارد، به هیچ وجه نباید از این مسئله غافل شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین «مرتضی ادیب یزدی» رئیس مجتمع فرهنگی بلال در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز و سنت رایج صله رحم گفت: از جمله موارد عالی انسانی و مفاهیم والایی که حضرت حق تعالی به آن عنایت ویژه دارد مسئله صله رحم، گرم کردن و رسیدگی جدی به کانون خانواده و بستگان است.

وی اظهار داشت: عید نوروز قطعا یک فرصت بسیار مناسبی است تا انسان بتواند به این واجب الهی به عنوان یکی از عالی‌ترین نمادهای انسانیت، توجه کند و کمبودهایی که در طول سال برای او به لحاظ صله رحم حاصل شده بود را جبران کند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه انسان باید بر پهنه ارض باقی بماند، تصریح کرد: خدای متعال یکی از عوامل بقای نوع انسان را در صله رحم قرار داده است از این رو آیه ۲۱ سوره مبارکه «رعد» مبنی بر «وَالَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَیَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَیَخَافُونَ سُوءَ الحِسَابِ» به مسئله صله رحم اشاره دارد لذا توجه به حقوق بستگان و فامیل، همانند طبقاتی که در ارث مطرح می‌شود، معتبر است. بدین معنا که ابتدا همسر، فرزندان، والدین، طبقه بعدی برادران و خواهرها سپس عمو و عمه و خاله و دایی و ... و به طور کلی محدودیتی در خویشاوندان وجود ندارد بنابراین تا آنجایی که رگه فامیلی تداوم پیدا می‌کند شامل حال صله رحم می‌شود و انسان موظف است که حقوق آنها را رعایت کند.

ادیب یزدی تصریح کرد: با توجه به ارزشمندی مسئله صله رحم و نکوهش قطع رحم، خداوند متعال کسانی را که قطع رحم می‌کنند را تهدید کرده و می‌فرماید: «وَالَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِن بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ»؛ کسانى که پیمان خدا را پس از بستن آن مى‏شکنند و آنچه را خدا به پیوستن آن فرمان داده مى‏گسلند ... بر آنان لعنت و بد فرجامى در انتظار آنهاست لذا صله رحم، جایگاه بسیار والایی در آموزه های الهی دارد.

وی با اشاره به روایتی از امام سجاد (ع) مبنی بر اینکه «من در کتاب خدا قاطع رحم را کافر یافتم» خاطرنشان کرد: این تهدیدی جدی به شمار می‌رود. کسی را که قطع رحم می‌کند تا کفر مطلق جلو رفته و فاصله زیادی با آن ندارد همچنین حضرت رسول (ص) نیز درباره سنت حسنه صله رحم می‌فرمایند: «انَّ أعجَل الخیرِ ثواباً صلةُ الرَّحم» ثواب صله رحم سریع‌تر از هرکار خیری به صاحبش می‌رسد.

وی در ادامه به بیان حدیث دیگری از حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: حضرت می‌فرمایند: «و اکرم عشیرتک فانهم جناحک الذی به تطیر و اصلک الذی الیه تصیر و یدک الذی بها تصول» بستگان خویش را اکرام کن، اکرام کردن به معنای احترام گذاشتن فوق‌العاده است و بنابر فرمایش ایشان انسان موظف است خویشاوندان خود را اکرام کند.

رئیس مجتمع فرهنگی بلال در خصوص بخشی از حدیث امام علی(ع) مبنی بر «فانهم جناحک الذی به تطیر» فرموده‌اند: بستگان تو در واقع بال‌های تو هستند که به واسطه آنها به پرواز در می‌آیی «اصلک الذی الیه تصیر» آنها ریشه تو هستند که به سویشان برمی‌گردی! بنابراین بستگان اصل و ریشه انسان است و آنها دست تو هستند که به وسیله آنها به دیگران وصل می‌شوی، لذا عشیره و فامیل حق بسیاری بر گردن انسان دارند که حداقل آن برقراری ارتباط است.

ادیب یزدی خطاب به نسل جوان و تشویق آنها به انجام صله رحم خاطرنشان کرد: هر زمانی مشکلات خاص خود را دارد امام رضا (ع) می‌فرمایند: «زمان ما هیچ عیبی جز خود ما ندارد» لذا مردم در هر روزگاری گرفتاری داشته‌اند و این گونه نیست که ما فکر کنیم امروز به دلیل پیشرفت تمدن و توسعه امکانات، دیگر مشکلاتی نداریم بلکه نوع گرفتاری‌ها در هر مقطع از زمان متفاوت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه انسان به بهانه گرفتاری، نسبت به فامیل و خویشاوندانی که حق زیادی بر گردن انسان داشته و در تربیت او  مؤثر بوده‌اند، غفلت کند در واقع، انسانیت را زیر پا گذاشته است لذا بدیهی خواهد بود که نتواند جواب وجدان آگاه خود را دهد و وقتی نتوانست وجدان و نفس خویش را نسبت به قضایایی که در زندگی او پیش می‌آید، قانع کند هیچ‌گاه خلاء‌های ذهن او به جز با  صله رحم، ادای حق پُر نخواهد شد.

ادیب یزدی اظهار داشت: نمی‌توان این بهانه را آورد که گرفتاری‌های روزگار نمی‌گذارد ما به وظیفه‌مان عمل کنیم، مشکلات و گرفتاری‌های هیچ فردی به اندازه حضرت رسول(ص) و سایر ائمه اطهار علیهم‌السلام نبوده است اما این بزرگواران حتی یکبار از مسئله صله رحم غفلت نکردند.

رئیس مجتمع فرهنگی بلال در پایان گفت: من از همه مردم عزیز می‌خواهم در کنار همه گرفتاری‌هایی که در مسیر کار و زندگی‌شان وجود دارد به هیچ عنوان از این مهم الهی غافل نشوند چراکه پایبندی به صله رحم، مشکلات را همانند برف در مقابل آفتاب تابستان آب خواهد کرد و انسان با این کار، دست‌های پنهان ماورایی را به مدد خویش می‌طلبد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها