کد خبر: ۴۵۱۸۲
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
آیا ایران تنها مسئول نقض حقوق بشر در دنیا شناخته می‌شود یا همین بررسی درباره سایر کشورها از جمله کشورهای غربی از جمله آمریکا نیز صورت می‌گیرد.

فارس، گزارش اخیر "احمد شهید" درباره نقض حقوق بشر در ایران که با استقبال گسترده معارضان و مخالفان دولت ایران در خارج از کشور روبه رو شده است، آشکارا جهت گیری جدید سیاسی این شورا را در قبال مسائل سیاسی ایران نشان می دهد.

گزارش جدید گزارشگر حقوق بشر که منابع آن متکی بر گزارش معارضان ایرانی است، در چندین محور ایران را متهم به نقض حقوق بشر در ایران از جمله شکنجه زندانیان، عدم توجه به حقوق اساسی آنان و همچنین سرکوب بی رحمانه معترضان متهم کرده است که البته تنها به منابع نقلی متکی است.

اما سئوال اصلی اینجاست که آیا ایران تنها مسئول نقض حقوق بشر در دنیا شناخته می شود و یا همین بررسی درباره سایر کشورها از جمله کشورهای غربی از جمله آمریکا نیز صورت می گیرد.

 

*آمریکا فراموش شده است

 

شورای حقوق بشر که از سال ۲۰۰۵ با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد جایگزین سلف خود، کمیسیون حقوق بشر به منظور اعمال جدی تر معارهای حقوق بشر در سطح جهانی شد.

امتیازی که شورای حقوق بشر نسبت به جانشین قبلی خود داشت، واکنش سریعتر نسبت به بحران های حقوق بشر به خصوص در شرایط حاد جهانی نشان خواهد داد.

شاید یکی از اصلی ترن مزیت های شورا حقوق بشر نسبت به جانشینان قبلی خود توجه به نقض حقوق بشر در تمام کشورهای عضو بود که به صورت دوره ای در این شورا انجام می شود.

حال نکته اصلی اینجاست که آیا شورای حقوق بشر در خصوص بررسی کارنامه ایالات متحده به عنوان یک از بزرگترن ناقضان حقوق بشر تا چه اندازه بررسی شده است.

 

*گزارشی برای یک بررسی

 

شورای حقوق بشر تا کنون چندین بار بررسی کارنامه حقوق بشر این کشور را با اعمال فشار از سوی کشورهای غربی در دستور کار قرار داده است که البته تنها به یک بررسی دوره ای از این کشور ختم شد.

در این گزارش  29 صفحه ای را درباره وضع حقوق بشر در این کشور در قالب 6 فصل و 3 پیوست تنظیم کرده و به شورای حقوق بشر که دارای47 عضو است ارائه شد و ا این شورا نیز از ایالات متحده خواست تا زندان گوانتانامو را ببندد و شکنجه در زندان های این کشور را متوقف کند و تحقیقاتی را در رابطه با استفاده نیروهای این کشور درعراق و افغانستان از شکنجه آغاز کند.

در این کنفرانس همچنین از آمریکا خواسته شد تا به تبعیض علیه اقلیت ها و مهاجران پایان دهد و صدور حکم اعدام را برای زندانیان متوقف کند.

چین و روسیه نیز خواستار بسته شدن هرچه سریعتر زندان های مخفی آمریکا و زندان گوانتانامو شدند و در همین حال نماینده روسیه با اشاره به جنایات جنگی آمریکا در جنگ عراق و افغانستان، اقدامات نظامیان آمریکایی را موجب انزجار تمام جهانیان توصیف کرد و همچنین "رودولفو ریز رودریگز" نماینده کوبا در سازمان ملل خواستار پایان دادن آمریکا به جنایات جنگی و کشتار غیرنظامیان شد.

البته "هارولد کوح" مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا با بی اعتنایی به نقض متعدد حقوق بشر در این کشور مدعی وجود آزادی کامل در آمریکا و عدم شکنجه زندانیان شد.

اما در نهایت این گزارش تنها به معدودی توصیه ختم شد.

 

*۲۲۸ پیشنهاد به آمریکا

 

این شورا ۲۲۸ پیشنهاد به آمریکا داد تا این کشور وضعیت حقوق بشر را بهبود ببخشد.

بر اساس یکی از توصیه ها از دولت آمریکا درخواست شده تا علاوه بر رفع مسائل دیگر به تبعض علیه افرادی که تبار آفریقایی دارند ، پایان دهد.

درخواست برای برداشتن بی قید شرط تحریم های اقتصادی یکجانبه علیه دیگر کشورها از دیگر خواسته های این شورا بوده است. شورا می گوید: اعمال تحریم های یکجانبه تاثیر منفی بر حقوق انسان ها می گذارد.

در بیانیه شورا ، آمریکا به نقض چندین مورد حقوق بشر متهم شده که آخرین آن نصب اسکنرهای بدن نما در فرودگاه های کشور بوده است.

اما در نهایت عملکرد آمریکا نشان داد که چقدر توصیه های این شورا در این عرصه موثر بوده است.

 

*پیشنهاداتی برای هیچ

 

شاید شورای حقوق بشر بررسی عملکرد آمریکا را یک افتخار برای خود بداند، اما عملا این بررسی ها هیچ نتیجه قابل ذکری نداشته است.

حقوق مردم این کشور و شهروندان سایر دنیا توسط نامان این کشور نقص می شود و زندان گوانتانامو همچنان باز است و زندانیان پاکستانی در آن نگهداری می شوند.

شاید آمریکا باید به فکرتعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایالات متحده باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها