کد خبر: ۴۵۰۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
شروع بحران های داخلی انقلاب های منطقه:
قبايل وابسته به قذافي ، درصدد هستند تا از طريق مطالبه‌ي خودمختاري به نوعي ليبي را تجزيه بکنند و به همين دليل هم آمريکايي‌ها هم اروپايي‌ها تلاش مي‌کنند تا بخش نفت خيز ليبي را در اختيار داشته باشند و بخش‌هاي مربوط به صحرا را بين قبايل تقسيم بکنند تا آن جا به صورت قبايل خود مختار عمل بکنند به اضافه‌ي اين که الان انقلابيون که در سرنگوني دولت قذافي نقش داشتند تلاش مي‌کنند تا به نوعي در حاکميت قدرت داشته باشند.
سرویس بین الملل پایگاه 598 - رضا حیدری/ بعد از انقلاب های اسلامی منطقه و بیداری فراگیری که در این کشور ها به وجود آمد، کشورهای اروپایی و امریکا با بحران مدیریت این حوادث مواجهه شدند و عملاً چه در عرصه سیاست گذاری و چه در زمینه رایزنی های خارجی به یک واماندگی دچار شد.از این رو و با توجه به حساسیت های ژئوپولیتیک برخی از کشورهای انقلاب کرده مخصوصاً لیبی برنامه نفوذ و بحران سازی در دستور کار این کشور های قرار گرفت تا با عدم ثبات سیاسی راه حضور مجدد خود به این کشورها را بازکنند.

یکی از این کشورهای بسیار حساس در زمینه سیاسی لیبی است که چند وقتی است خبرهای در خصوص حرکت استقلال خواهانه از برخی از قبایل این کشور منعکس می شود.

دکتر هانی زاده یکی از کارشناسان برجسته مسائل خاورمیانه در خصوص این سری اقدامات در لیبی به پایگاه 598 گفت: ليبي از طوايف مختلفي تشکيل مي‌شود و نقش قبايل ليبي در ساختار اجتماعي نقش بسيار مهمی است .

این کارشناس مسائل خاورمیانه هم چنین ادامه داد: وجود قبايل بربرها و تبوها در ليبي موجب شده که يک ساختار شکننده‌اي در ليبي به وجود بيايد.بعد از اين که حدود يک سال است که دولت انتقالي و شوراي حکومت انتقالي در ليبي تشکيل شده متاسفانه در ساختار قدرت سهمي به قبايل مختلف ليبي داده نشده است. به همين دليل اغلب قبايل ليبي که حالت تصميم گيري‌هاي نيمه متمرکزي دارند مي‌خواهند در ساختار حکومت نقشي ايفا بکنند، اما شوراي حکومت انتقالي ليبي به رهبري مصطفی عبد الجلیل هيچگونه بهايي به اين قبايل نداد.
 
وی هم چنین تصریح کرد قبايل وابسته به قذافي ، درصدد هستند تا از طريق مطالبه‌ي خودمختاري به نوعي ليبي را تجزيه بکنند و به همين دليل هم آمريکايي‌ها هم اروپايي‌ها تلاش مي‌کنند تا بخش نفت خيز ليبي را در اختيار داشته باشند و بخش‌هاي مربوط به صحرا را بين قبايل تقسيم کنند تا آن جا به صورت قبايل خود مختار عمل کنند به اضافه‌ي اين که الان انقلابيون که در سرنگوني دولت قذافي نقش داشتند تلاش مي‌کنند تا به نوعي در حاکميت قدرت داشته باشند و افراد سکولار که از خارج بازگشته اند را از قدرت حذف کنند ما در آينده‌ي شاهد نوعي تقابل بين قبايل و دولت ليبي خواهيم بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ammar
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
۱
۱
کدام انقلاب.؟؟؟
در لیبی ... ناتو و قطر و عربستان رژیم قذافی را سرنگون کردند
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۶ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
قربون این تحلیل برم،قطر و عربستان و ناتو مردم لیبی هم بوق بودن یا نقش هویج توی قرمه سبزی بازی کردن!
رفیق عربستان و قطر همان کشورهای استقلال خواه جهان نیستن که چند وقت پیش حمله کرد به شمال یمن یا همون کشورهایی نیستن که نیرو فرستادن به بحرین برای قتل مردم اون کشور و احیاناً همون کشوری نیستن که تامین سلاح وهابی ها و سلفی ها را در سوریه برای برندازی اون کشور بر عهده داشت.
کمی تامل!
جدیدترین اخبار پربازدید ها