کد خبر: ۴۴۶۴۱
زمان انتشار: ۱۹:۵۴     ۲۰ اسفند ۱۳۹۰
يك ماه مانده به انتخابات مجلس، رييس جمهور وعده داد كه تا قبل از پايان سال جاري، يارانه نقدي افزايش مي‌يابد. اين در حالي بود كه قيمت سكه و ارز در بازار به شدت نوساني بود و به رقم‌هاي بي‌سابقه‌اي رسيده بود.
مشرق، تاثير شديد افزايش قيمت دلار و طلا بر ساير كالاها در بازار از چشم دولت پنهان ماند و رييس جمهور در اين فضا ترجيح داد وعده افزايش يارانه نقدي را بدهد. اين در حالي بود كه يارانه نقدي بايد از محل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي تامين شود و قرار هم نبوده كه در يك سال قيمت اين حامل‌ها دوبار تغيير كند.

اين وعده رييس جمهور كه وزير اقتصاد هم بار ديگر آن را تكرار كرد، با واكنش نمايندگان مجلس روبرو شد اما با كليد زدن پروژه خودانصرافي از دريافت يارانه، به گونه‌اي احتمال اجراي آن قوت گرفت.

در اين پروژه، ‌دولت اعلام كرد كه به طور مشخص دست كم 10 ميليون نفر مي‌توانند از دريافت يارانه نقدي انصراف بدهند تا از اين طريق امكان افزايش يارانه نقدي ساير اقشار فراهم شود.

اما شگفتي زماني رخ داد كه سازمان هدفمندي يارانه‌ها روش خودانصرافي از دريافت يارانه را عملياتي كرد. در حالي كه پيش از اين گفته شده بود با افراد داراي تمكن مالي مكاتبه شده و از آنها در خواست مي‌شود به طور داوطلبانه انصراف خود را از دريافت يارانه نقدي اعلام كنند، در اطلاعيه سازمان هدفمندي يارانه‌ها روش عجيبي براي اين كار ارائه شد.

در اين اطلاعيه از مردم خواسته شده شماره ملي خود را به همراه يك عدد كه در واقع نوع انتخاب آنها از نحوه انصراف است به شماره اين سازمان پيامك كنند!

انصراف از دريافت کل مبلغ يارانه، انصراف از دريافت نيمي از مبلغ يارانه و انصراف از ما به التفاوت فاز اول و دوم يارانه نقدي انواع انتخاب در انصراف است.

اما نكته عجيب اين است كه چرا انصراف از دريافت يارانه از طريق پيامك انجام مي‌شود، در حالي كه اين كار را هر كس مي‌تواند با شماره ملي هر كس ديگري انجام بدهد. در اين ميان نبوغ سازمان هدفمندي يارانه‌ها قابل ستايش است، سازماني كه يك بار رييس آن با حضور در مجلس به همه نمايندگان توهين كرد و اين كار به اخراج او از خانه ملت منجر شد.

سازمان هدفمندي يارانه‌ها پيش از اين هم در طراحي سايت رفاهي كه مربوط به اعلام اطلاعات يارانه نقدي و نيز انصراف از آن طريق است اشتباه فاحشي را مرتكب شده بود.

هم اكنون شماره ملي و شماره سريال شناسنامه افراد،‌ دو عدد لازم براي مشاهده اطلاعات يارانه‌اي و نيز استفاده از امكان انصراف در سامانه رفاهي مربوط به سازمان هدفمندي يارانه‌هاست. در حالي كه شماره سريال شناسنامه افراد در واقع رمز عبور اين سامانه محسوب مي‌شود، اما در كمال تعجب مشاهده مي‌شود كه وارد كردن هر عدد شش رقمي در اين سامانه به كاربر اجازه ورود مي‌دهد!

اما اين همه ماجرا نيست! در زمان شروع ثبت شماره حساب براي واريز يارانه نقدي، برخي افراد پس از مراجعه به سامانه متوجه شدند كه شماره حساب آنها پيش از اين ثبت شده‌است. در آن زمان يك بانك بدون اجازه صاحبان حساب، شماره حساب آنها را به سازمان هدفمندي يارانه‌ها اعلام كرد و جالب اين كه امكان تغيير آن نيز وجود نداشت!

مجموعه اين اتفاقات نشان مي‌دهد كه سرنوشت يارانه نقدي پيچيده شده است. مشخص نيست تا كنون چند نفر با پيامك كردن شماره ملي ديگران، انصراف آنها را از دريافت يارانه نقدي اعلام كرده‌اند، چند نفر در سامانه رفاهي به اين كار اقدام كرده‌اند و اين كه آيا با وضعيتي كه براي لايحه بودجه پيش آمده، آيا يارانه نقدي در سال اينده هم ثابت خواهد ماند يا اين كه دولت به هر قيمتي آن را افزايش مي‌دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها