کد خبر: ۴۴۲۸۴
زمان انتشار: ۱۶:۲۹     ۲۰ اسفند ۱۳۹۰
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان نمود:
اخیراً با فشارهایی که مجلس آورد واردات میوه کنترل شد،البته نمی توانیم بگوییم الان واردات انبوه است. البته یک مورد وجود داشت که به دلیل یک سری از مسائل میوه وارد شد،اما چون آن از قبل تعریف شده بود ما نمی توانیم آن را جزء واردات محسوب نماییم.ولی به صورت کلی واردات تحت کنترل است.در قانون نیز اشاره ای نشده است که واردات وجود نداشته باشد بلکه طی یک فرایندی که مدیریت واردات برآن صورت میگیرد میوه می تواند وارد بازار کشور شود.
یکی از دغدغه های مردم در آستانه سال نو تهیه آسان و ارزان میوه،پوشاک و دیگر وسایل عید نوروز است.همه ساله یکی از مشکلات مردم خرید گران اقلام مورد نیاز خود است.

در این بین به دلیل مصرف بالای مواد خوراکی؛این اقلام از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و در راس این سبد، میوه از ارزش دوچندانی برخوردار است.

واردات میوه های خارجی شاید توانسته باشد که بخشی از قیمت ها را کنترل کند اما به طور حتم ضربه بزرگتری با به بدنه باغداران و کشاورزان کشور وارد کرده است. از این رو برای فعالیت های مجلس و دولت در زمینه کنترل بازار کشور به سراغ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی رفته ایم.

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی در خصوص واردات بی رویه میوه به خبرنگار پارلمانی 598 گفت:اخیراً با فشارهایی که مجلس آورد واردات میوه کنترل شد، البته نمی توانیم بگوییم الان واردات انبوه است. البته یک مورد وجود داشت که به دلیل یک سری از مسائل میوه وارد شد،اما چون آن از قبل تعریف شده بود ما نمی توانیم آن را جزء واردات محسوب نماییم. ولی به صورت کلی واردات تحت کنترل است.در قانون نیز اشاره ای نشده است که واردات وجود نداشته باشد بلکه طی یک فرایندی که مدیریت واردات برآن صورت میگیرد میوه می تواند وارد بازار کشور شود.

عباس رجایی هم چنین در خصوص وجود میوه های خارجی به خصوص نارنگی های پاکستانی  در کشور نیز افزود: الان ما نمی توانیم بگوییم نارنگی که در بازار است پاکستانی است، ممکن است از لحاظ نژاد همانند نارنگی وارداتی باشد ،اما اینکه بگوییم وارداتی است درست نیست و این نارنگی ها در داخل تولید می شود.

این نماینده مجلس هم چنین ادامه داد: شاید وجود نارنگی های پاکستانی در کشور به این دلیل است که در حال حاضر ما در کشور به اندازه کافی نارنگی نداریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی پاسخ به این سوال که چقدر مجلس و دولت در روند کیفی محصولات کشاورزی موفق بوده اند نیز اشاره داشت: در حوزه کیفی محصولات کشاورزی در سال گذشته تولید نهال های باکیفیت عاری از مشکلات و ویروس در کشور آغاز شد. در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان در بخش خصوصی این کار را دنبال می کنند که نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است. از دیگر اموری که در راستای بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی صورت گرفت نوسازی باغ های کشور بود که البته به طور کامل انجام نشده اما تا این جای امر نتایج خوبی را شاهد بودیم و در حال حاضر ایران یکی از صادر کنندگان مرکبات و سیب در جهان است.

این نماینده در ادامه سخنان خود به افزایش تولیدات کشاورزی و صادرات 5 میلیون تنی میوه اشاره کرد و هم چنین واردات میوه به کشور را کنترل شده خواند و افزود: ما در این خصوص مدیریت واردات را پیگیری می کنیم و واردات هم طبق ماده 16 افزایش بهره وری بخش کشاورزی تعریف شده است و روش های نیز برای واردات میوه طراحی کرده ایم که اشکالی در کار صورت نگیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها