کد خبر: ۴۳۹۱۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
انتخابات مظهر تجلي آرا و نظرات آحاد جامعه براي اثرگذاري در سياست‌هاي كلان كشور و تعيين سرنوشت خويش است و 12 اسفند ماه، نمادي از اين تجلي اراده ملت بود.همزمان با تهديدات، تحريم‌ها و تخريب‌هاي غول‌هاي رسانه‌اي غرب به منظور منزوي كردن نظام جمهوري اسلامي ايران در جامعه جهاني و ترغيب مردم به عدم مشاركت در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، نظام سلطه با تبليغات رسانه‌اي گسترده تلاش كرد مشروعيت نظام را هدف قرار دهد، اما حضور چشمگير مردم در حماسه 12 اسفند ماه توانست تمامي ترفندهاي ظالمانه حاكمان غربي را نقش برآب سازد.
همراهان نیوز: حماسه 12 اسفند در شرايط حساس منطقه‌اي بي‌شك داراي دو ركن اساسي مردم و رهبري است و افزايش اقتدار نظام از نتايج آشكار آن است كه مورد تاييد دوستان و دشمنان انقلاب قرار گرفته است.


در بعد رسانه‌اي اما نقش موثر رسانه‌ ملي در روشنگري و ترغيب مردم به شركت در انتخابات اخير مورد تاكيد قاطبه فعالان سياسي و ناظران قرار دارد. اغلب فعالان و ناظران سياسي، براين نكته تاكيد دارند كه روشن شدن اهداف دنياي استكبار توسط رسانه‌هاي گروهي از جمله در برنامه‌هاي صدا و همچنين اخبار مربوط به سيما نقش ارزشمندي در رونق بخشيدن حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي داشته است.

توليد و پخش برنامه‌هاي متعدد انتخاباتي در شبكه‌هاي متفاوت و متنوع صداوسيما و برپايي ميزگردهاي سياسي باحضور انديشمندان، فعالان و افراد شاخص جريان‌هاي سياسي و نامزدها در برنامه‌هايي چون «ديروز، امروز، فردا» و «پارك ملت» يا برنامه‌هاي متعدد و شاخص خبري و تحليلي ديگر در شبكه‌هاي سيما دليل روشني بر تلاش قدرتمند رسانه ملي براي همراهي مردم در 12 اسفند بوده است.

همچنين پخش گزار‌ش‌هاي خبري، تحليلي و مردمي متعدد همچون گزارش‌هاي «چرا مجلس مهم است»، «ارزش راي من»، «تو مي‌داني»، «پيام حضور»، «انتخابات و جوانان»، «معيار انتخاب»، «مجلس مطلوب»، «حضور از زاويه عقل و منطق و وظيفه» و... مويد اين تلاش گسترده در شبكه‌هاي صداوسيماست.

براين اساس علي لاريجاني رييس مجلس هشتم در اولين روز آغاز مجلس پس از انتخابات پرشكوه مجلس نهم، با قدرداني از حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي نقش رسانه‌ها بخصوص رسانه ملي را چشمگير دانست و تاكيد كرد رسانه ملي توانست در مقابل تمامي شبكه‌هاي خارجي يك تنه بايستد و حضور حداكثري مردم را به جهانيان منعكس كند.

بي‌طرفي، آگاهي‌بخشي سرلوحه كار بود

غلامعلي حدادعادل، رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و منتخب اول مردم تهران دردوره نهم نيز در گفت‌وگو با «جام‌جم» با مثبت ارزيابي كردن عملكرد رسانه ملي در انتخابات 12 اسفند تاكيد كرد: جا دارد نمايندگان مجلس در بيانيه‌اي از عملكرد رسانه ملي تشكر كنند.

وي با اشاره به اين كه شخصا نقش رسانه ملي را در فراهم كردن زمينه آگاهي و اطلاع‌رساني ستايش مي‌كند و درخصوص برنامه‌هاي تحليلي پيرامون مباحث انتخاباتي گفت: صداوسيما توانست در برنامه‌ها و ميزگردها در عين رعايت بي‌طرفي، آگاهي‌بخشي را در سرلوحه كار خود قرار دهد.

وي افزود: رسانه ملي برنامه‌هاي تلويزيون‌هاي بيگانه و واكنش‌هاي مخالفان و دشمنان انقلاب را نسبت به حضور مردم بموقع منعكس كرد و اين اطلاع‌رساني تاثير بسزايي در وحدت مردم در انتخابات اخير داشت.

حدادعادل خاطرنشان كرد: البته انتظار هم همين بود و اميداست اين روند در ديگر مقاطع حساس انقلاب و كشور همچنان ادامه يابد.

رييس صداوسيما فرد مصلحي است

قدرت‌الله عليخاني، نماينده قزوين و عضو فراكسيون اقليت مجلس با اشاره به اين كه صحنه انتخابات توسط رسانه ملي داغ شد، گفت: صداوسيما در اين انتخابات بخوبي كارش را انجام داد و من در اينجا از آقاي ضرغامي تشكر مي‌كنم.

اين نماينده مجلس كه نتوانسته به دوره نهم راه يابد، افزود: رئيس صداوسيما از طيف سياسي ما نيست، اما به عنوان يك فرد مصلح ايشان را دوست داريم.

تبادل افكار و برخورد عقايد نتيجه كار بود

محمدرضا تابش، رييس فراكسيون خط امام و رهبري و منتخب مردم اردكان در دوره نهم در تحليل خود از عملكرد رسانه ملي در انتخابات اخير تاكيد كرد نمره متوسط به بالا را به صداوسيما مي‌دهد.

وي در توضيح دليل نمره‌اي كه به رسانه ملي مي‌دهد، گفت: رسانه ملي در برنامه‌هاي خود از كانديداهايي بهره مي‌گرفت كه اكثرا جزو نمايندگان بودند و همين باعث تضييع حقوق ديگر كانديداها مي‌شد.

نماينده اردكان افزود: البته صداوسيما با برنامه‌ها و ميزگردهاي خود توانست تبادل افكار و برخورد عقايد را ايجاد كند، اما بايد به گروه‌ها و طيف‌هاي غير اصولگرا نيز اجازه حضور در اين برنامه‌ها را مي‌داد.

دبيركل فراكسيون اقليت مجلس درباره رفتار صداوسيما در مورد فراخوان مردم براي حضور در انتخابات در مقابل رسانه‌هاي بيگانه نيز گفت: اگر بخواهيم در اين زمينه صحبت كنيم، بايد اول نقش رهبر معظم انقلاب را در اين خصوص پررنگ‌تر بدانيم، چون ايشان باعث شدند فضايي فراهم شود كه اكثريت مردم با توجه به اين سخنان ايشان وظيفه بيشتري احساس كنند. البته بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب، صداوسيما در راهبردي و عملياتي كردن اين نظرات سهم خوبي داشت.

از نظرات همه در رسانه ملي بهره گرفته شود

محمدرضا خباز، نماينده كاشمر و عضو ديگر فراكسيون اقليت مجلس در گفت‌وگو با «جام‌جم» با تاكيد بر لزوم عملكرد بهتر رسانه ملي در عرصه خبر و اطلاع‌رساني گفت: البته اين گفتار به معناي ناديده گرفتن ديگر زحمات رسانه‌اي صدا و سيما نيست.

وي افزود: معتقدم همان‌طور كه رسانه ملي از نامش مشخص است بايد بتواند به صورت ملي عمل كند و هيچ يك از جناح‌ها و تفكرات سياسي برايش تفاوتي نداشته باشد.

اين نماينده دوره هشتم كه نتوانست به دوره نهم راه يابد تاكيد كرد: كساني كه دل در گرو سربلندي نظام دارند و تمايل دارند كشور پويا و سرافراز باقي بماند بايد از نظرات آنها در رسانه ملي بيشتر بهره گرفت.

وي با بيان اين‌كه عملكرد رسانه ملي در هر انتخابات نسبت به قبل، سال به سال بهتر مي‌شود افزود: انتظار داريم اين روند رو به رشد، با شتاب بيشتري حركت خود را ادامه دهد.

رسانه ملي تاثير بسزايي در شادابي انتخابات داشت

مسعود پزشكيان، نماينده تبريز و منتخب اصلاح‌طلب دوره نهم مجلس شوراي اسلامي در ارزيابي خود از برنامه‌ها و خبرهاي رسانه ملي در ايام انتخابات گفت: در ايام انتخابات رسانه ملي تاثير بسزايي در شادابي اين فضا برعهده داشت.

وي افزود: البته اگر صدا و سيما بتواند در ميزگردهاي خود از نظرات وتفكرات مختلف بيشتر دعوت كند، مي‌تواند تاثير مثبتي در جذب و حضور مردم داشته باشد.

اين عضو فراكسيون اقليت با تاكيد بر اين‌كه بايد برنامه‌هاي تحليلي سياسي به صورت مداوم ادامه پيدا كند و به صورت مقطعي و در دوران خاص اجرا نشود، گفت: تحليل واقعيت‌ها، قطعا به نفع جامعه است و مي‌تواند منعكس‌كننده نظرات و باعث به چالش كشيده شدن برخي تفكرات باشد. پزشكيان توليدات رسانه ملي در انتخابات اخير مجلس را شروع مناسبي براي ارائه افكار عمومي دانست و خواستار ادامه اين روند شد.

مناظره‌ها، افكار كانديداها را به جامعه منتقل كرد

همچنين اسدالله بادامچيان، نماينده مردم تهران و عضو فراكسيون اصولگرايان با قدرداني از نگاه مثبت رسانه ملي به زنده و پويا نگه داشتن جامعه سياسي كشور گفت: تحليل‌ها و اخبارهاي ارائه شده توسط صداوسيما در داخل و خارج توانسته مخاطب خود را پيدا كند.

اين نماينده تهران كه از حوزه تهران به دور دوم انتخابات مجلس راه يافته است در مورد تهيه برنامه‌هاي متفاوت به مناسبت انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي گفت: مناظره‌هايي كه صداوسيما مبتكر آن است توانست افكار كانديداها را به جامعه منتقل كند اما به هر حال كثرت و تعدد كانديداها، بخصوص در شهر تهران اين اجازه را نمي‌دهد كه همگي به ارائه نظرات خود در رسانه ملي بپردازند لذا به نظر مي‌رسد حضور افراد شاخص در برنامه‌هاي رودررو مي‌تواند نظرات افكار و عقايد طيف‌هاي سياسي را به مردم منتقل كند كه چنين هم شد.

رسانه ملي يك تنه به مردم دلگرمي داد

سيدمحمدجواد ابطحي، نماينده خميني شهر و عضو فراكسيون انقلاب اسلامي باصحه گذاشتن برتلاش چشمگير رسانه ملي در دوران انتخابات به خبرنگار ما گفت: صداوسيما تلاش كرد با مصاحبه‌ها و ميزگردها و برنامه‌هاي متنوع، شعور انتخابات را افزايش دهد. اما در اين ميان تنها برخي كانديداها توانستند از امكانات سيماي جمهوري اسلامي ايران بخصوص برنامه ديروز، امروز، فردا يا پارك ملت استفاده كنند.

وي با بيان اين‌كه بهتر بود در برخي برنامه‌ها از حضور كساني كه كانديداي انتخابات نيستند اما تاثير زيادي بر يك طيف دارند بهره بيشتر گرفته مي‌شد، افزود: شايد بهتر بود در ميزگردها از حضور كامران باقري‌لنكراني، سخنگوي جبهه پايداري كه كانديدا نبود استفاده مي‌شد، نه يك كانديدا، چون اين رفتار، بحث هرگونه طرفداري از يك كانديداي خاص را از بين مي‌برد.

اين نماينده كه نتوانسته به دوره بعدي مجلس راه يابد، با اشاره به انجام وظيفه مناسب رسانه ملي در قبال انتخابات گفت: صداوسيما يك تنه و با محدوديت‌هاي ابزاري كه در كشور وجود دارد تمام تلاش خود را مقابل رسانه‌هاي خارجي كه از مردم مي‌خواستند پاي صندوق‌هاي راي حاضر نشوند، بخرج داد و مردم را با دلگرمي پاي صندوق‌هاي راي حاضر كرد.

وي افزود: عقيده دارم كه بايد از صداوسيما قدرداني كرد البته اين انتظار را داريم كه در حركت رو به جلوي رسانه ملي، نقايص نيز برطرف شود.

اين يك مصاف رسانه‌اي بود

بيژن نوباوه، نماينده تهران و عضو كميسيون فرهنگي نيز با موفق ارزيابي كردن كارنامه رسانه ملي در انتخابات 12 اسفندماه گفت: پس از آن كه جبهه استكبار با هجمه بي‌سابقه تبليغاتي قصد داشت حكومت و نظام را هدف قرار دهد، رسانه ملي طرح تبليغاتي كشورهاي غربي را افشا كرد.

اين منتخب دوره نهم مجلس شوراي اسلامي افزود: رسانه ملي در شرايط كاملا نابرابر در مقابل توليدات شبكه‌هاي فارسي‌زبان خارجي ايستاد و با آگاهي‌بخشي وسيع و گسترده به مردم، كارنامه موفقي را در انتخابات براي خود رقم زد.

وي افزود: اين يك مصاف رسانه‌اي بود كه در ميان رسانه‌هاي داخلي، رسانه ملي پيشقراول آن بود و تجربيات ارزشمندي براي آينده انقلاب را نيز فراهم آورد.

رسانه‌ ملي و برنامه‌هاي جذاب

زهره الهيان، نماينده تهران و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز با مثبت دانستن عملكرد رسانه ملي در اين انتخابات و ديگر انتخابات‌‌هاي كشور گفت: رسانه ملي توانست با تهييج مردم براي حضور گسترده در انتخابات، با ساخت برنامه‌هاي جذاب، مشاركت حداكثري مردم را در مقابل سنگ‌اندازي‌هاي رسانه‌هاي بيگانه رقم بزند.

وي افزود: رسانه ملي در اين انتخابات، حركت افشاگرانه‌اي در مقابل رفتار رسانه‌هاي غربي كه تماما تلاش مي‌كنند فضاي سردي را در اين دوره القا نمايند نيز برعهده داشت و در اين زمينه موفق عمل كرد و به نظرم رسانه ملي در كنار مردم و رهبري بخشي قابل توجه از حماسه عظيم 12 اسفند محسوب مي‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها