کد خبر: ۴۲۹۳۲
زمان انتشار: ۰۶:۰۱     ۰۶ اسفند ۱۳۹۰
كنفرانس موسوم به «دوستان سوريه» در تونس با هدف افزايش فشارها به بشار اسد و تسليح مخالفان برگزار شد.
در اين كنفرانس كه با حضور بيش از 50 كشور جهان روز گذشته در تونس برگزار شد روسيه و چين شركت نداشتند و شركت كنندگان با انتشار بيانيه اي از سوريه خواستند فورا آتش بس اعلام كند و خشونت ها راكنار بگذارد.
در اين كنفرانس با تائيد اقدامات مسلحانه گروه هاي مخالف بشار اسد از دولت دمشق خواسته شد كه گذرگاه هايي امن براي انتقال كمك هاي بشردوستانه به آسيب ديدگان سوري ايجاد كند.
كشورهاي شركت كننده در اين كنفرانس با تحت فشار قرار دادن بشار اسد تلاش كردند تا مشروعيت نظام سوريه را زير سؤال برده و متقابلا مشروعيت شوراي ملي سوريه كه مجموعه اي از گروه هاي مخالف دولت دمشق است را موجه جلوه دهند.
اين اجلاس در واقع عكس العمل آمريكا و متحدان آن در پي شكست آنان در پيشبرد صدور قطعنامه عليه سوريه بوده است.
به گفته تحليلگران نشست تونس در حقيقت عرصه انتقام جويي و خونخواهي غرب است تا بعد از شكست خود در شوراي امنيت مرهمي شفابخش بيابد.
اين در حالي است كه آمريكا از برگزاري اين نشست هم راضي نشد و هيلاري كلينتون در اظهاراتي مداخله جويانه خطاب به روسيه و چين گفت: گروه هاي مخالف سوري نهايتا خود را مسلح مي كنند و بشار اسد از قدرت كناره گيري خواهد كرد.
وي افزود، نيروهاي مخالف از هر جايي و به هر طريقي كه شده است ابزار دفاع از خود را پيدا خواهند كرد و به اقدامات تهاجمي روي خواهند آورد.
وزير خارجه آمريكا ابراز اميدواري كرد كه لحظه انفجار سوريه و سرنگوني نظام بشار اسد سريع تر فرا برسد.
وزير خارجه انگليس نيز در آستانه برگزاري اين نشست در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه لندن بر تشديد تحريم ها، خفقان اقتصادي و سياسي بر سوريه تاكيد دارد.
آلن ژوپه وزير خارجه فرانسه نيز پيش از برگزاري اجلاس تونس گفت، هدف از برگزاري اين اجلاس ايجاد فشار بر روسيه و چين است كه دست از مواضع خود نسبت به سوريه بردارند.
اين در حالي است كه روسيه و چين در اين اجلاس شركت نكردند و ديميتري مدودف رئيس جمهور روسيه با رهبران منطقه رايزني هايي درباره سوريه انجام داده است.
محور اين گفت وگوها دخالت نكردن بيگانگان در امور داخلي سوريه بود.
از سوي ديگر احزاب و گروه هاي سياسي تونس به همراه مردم اين كشور با اعتراض به برگزاري همايش تونس عليه سوريه تظاهرات كردند و اين اجلاس را توطئه اي براي ضربه زدن به جبهه مقاومت در مقابل رژيم صهيونيستي دانستند.
مردم تونس برگزاري اين اجلاس را خجالت آور توصيف كردند و اظهار داشتند اجازه نخواهند داد كه تونس به مقر و پايگاه تخريب سوريه تبديل شود.
همچنين سركرده يك گروه تروريستي وابسته به القاعده كه قصد ورود به سوريه از طريق مرز عراق را داشت دستگير شد.
اين فرد تروريست قصد داشت با ورود به سوريه به گروه هاي مسلح ضد دولت سوريه بپيوندد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها