کد خبر: ۴۲۸۷۵
زمان انتشار: ۱۳:۱۴     ۰۵ اسفند ۱۳۹۰
کوفی عنان که مدت ده سال دبیر کل سازمان ملل بوده است ، اکنون به عنوان نماینده ویژه برای پایان دادن به خشونت ها عازم سوریه می شود، تا کنون دو راه حل برای پایان دادن خشونت ها در سوریه مطرح شده است .
شامگاه پنج شنبه سازمان ملل و اتحادیه عرب کوفی عنان ، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد را به عنوان نماینده ویژه برای سوریه منصوب کردند تا وی بتواند خشونت ها در این کشور را متوقف کند .

به گزارش «تابناک» ، کوفی عنان که از سال 1997تا سال 2006 ، دبیر کل سازمان ملل بود ، اینک پذیرفته است که مسئولیت پایان دادن به خشونت ها را در سوریه بر عهده بگیرد.

تا کنون دو راه حل برای پایان دادن به خشونت ها مطرح شده است . یک راه حل این است که آمریکا ، عربستان ، قطر و ... از آن حمایت می کنند و آن حمایت از مخالفان بشار اسد و در نهایت ساقط کردن بشار اسد می باشد. بر اساس این رویکرد ماهیت مخالفان بشار اسد حتی اگر مورد حمایت گروه هایی همچون القاعده هم باشند مهم نیست و هدف ساقط کردن بشار اسد است نه اصلاح نظام سیاسی این کشور. روشی که با حمایت همه کشورها در لیبی انجام شد ، اما اکنون ثمره آن در لبیبی نه تنها اصلاح نظام سیاسی نیست ، بلکه حاکمیت گروه های شبه نظامی و حرکت این کشور به سمت تجزیه است .

رویکرد دوم ایجاد ثبات و آرامش در سوریه و ایجاد اصلاحات سیاسی در ساختار معیوب سیاسی در سوریه است . بر اساس این رویکرد طبیعتا هم مطالبات گروه های اصلاح طلب سوری برای اصلاح ساختار سیاسی این کشور محقق می شود و هم خطر تجزیه و به وجود آمدن هرج و مرج در این کشور  به وجود نخواهد آمد . این رویکرد که اتفاقا مورد حمایت ایران هم هست ، می تواند چشم اندازی مطلوب را برای مردم سوریه و حتی مخالفان بشار اسد فراهم کند .

در واقع به نظر می رسد نه اصلاحات در ساختار سیاسی سوریه ، بلکه ساقط کردن حکومت فعلی و شخص بشار اسد به موضوعی حیثیتی برای برخی از کشور ها تبدیل شده است . به گونه ای که حتی اگر سوریه تجزیه شود ، آشوب و ناامنی برای سالها در این کشور برقرار شود و این کشور روز خوش نبیند ، آنان به دنبال اعاده حیثیت خود هستند و این روش نه اصلاحی است و نه مفید برای مردم سوریه حتی مخالفان اگر نگاهی درازمدت برای کشور خود داشته باشند.

کوفی عنان که طی سال ها حضور در سازمان ملل برای خود چهره ای صلح طلب ایجاد کرده است ، اتفاقا لازم است که قاعده تحولات سوریه را به صورتی همه جانبه درک کند ، اگر می خواهد نقشی سازنده در تحولات سوریه داشته باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
hk
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۰
۰
۰
برقرار بودن حکومت کنونی سوریه به نفع ما و به ضرر کسانیه که خواهان ایجاد خاور میانه جدید هستن.
راه حل دوم منطقی و به صلاح منافع ماست.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها