وی ادامه داد: در سال 92-91 اظهاراتی مبنی بر تکرار پایه 47 هزار کلاس اولی مطرح شد و گمانه زنیهایی برای این مسئله وجود داشت اما در مسائل مربوط به انسان صرفا یک عامل دخالت ندارد و چندین عامل زمینه ساز یک رویداد میشود.
معاون آموزش ابتدایی شهر تهران تصریح کرد: در آن زمان مسائلی همچون عدم دقت لازم در طرح سنجش ، مراقبت نکردن لازم از دانش آموزان تلفیقی ، شرکت نکردن بخش عمدهای از کودکان در دوره پیش دبستانی، محتوای درسی، مسائل خانوادگی و مواردی دیگر از این قبیل در تکرار پایه دانش آموزان نقش داشته است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته در تهران مطالعه دقیقی بر دانش آموزان ابتدایی انجام شد، بیان کرد: نتایج این تحقیقات مانند سراسر کشور بود و در مجموع یک میلیون و صد هزار دانش آموز شهر تهران کمتر از 4 هزار نفر تکرار پایه شده بودند همچنین از 600 هزار دانش آموز ابتدایی کمتر از 2 هزار نفر که حدودا معادل 45 درصد است با این مسئله مواجه شدند.
جهانآرای افزود: در سالهای گذشته معلمان و خانوادهها بعد از آگاهی از شرایط دانش آموزان تکرار پایه تلاشهایی برای آنها انجام داده و در شهریور ماه مجددا مورد ارزیابی قرار میگرفتند اما امسال برای دانش آموزان نیاز به تلاش بیشتر تمهیدات جدیدی اندیشیده شده است.
وی با بیان اینکه در ارزشیابی توصیفی عملکرد دانش آموزان در 4 گروه، خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر دسته بندی میشود گفت: برای گروه آخر در تمامی مناطق تهران دو پایگاه تابستانه کلاسهای جبرانی در نظر گرفته شده که دو درس فارسی و ریاضی را به دانش آموزان ارائه میدهد.
معاون آموزش ابتدایی شهر تهران اظهار کرد: محتوای آموزشی این دو درس مورد بازبینی قرار گرفته و از معلمان کارآزموده برای آموزش بهره گرفته میشود.
وی تصریح کرد: برای دانش آموزانی که از نظر درسی ضعیف هستند دو برنامه مداخلهای در نظر گرفته میشود یکی از آنها در طول سال تحصیلی بوده و برنامه دیگر پایگاههای تابستانی است که بعد از اخذ کارنامه برای دانش آموزان در نظر گرفته میشود.
جهانآرای با اشاره به اینکه شهریه مختصری از دانش آموزان اخذ میشود یادآور شد: بعد از گذراندن دورهها در پایگاههای جبرانی تابستانه دانش آموزان در مدرسه خود و توسط معلمشان مورد سنجش قرار میگیرند و پس از آن شرایط آنها برای حضور در پایه بالاتر یا عدم حضور مشخص میشود.