کد خبر: ۴۱۹۰۷
زمان انتشار: ۰۲:۳۲     ۰۲ اسفند ۱۳۹۰
با توجه به رسالت تأثيرگذاري افسران جنگ نرم بايد براي ارائه يك تحليل جامع، بر ابعاد مختلف محيط سياسي و اجتماعي خود اشراف كامل داشته باشند كه در اين يادداشت به نقل از خبر گزاري دانشجو، اهم نكات اشاره شده است.

جنگ نرم كليد واژه اي است كه اولين بار توسط جوزف ناي مطرح شد و از سال 88 به طور جدي وارد فضاي سياسي كشور گرديد؛ در اين نوشتار با اشاره به تاريخچه جنگ نرم سعي شده است رسالت افسران جوان جنگ نرم در انتخابات پيش رو برشمرده شود.

تاريخچه مختصر جنگ نرم
پس از فروپاشي شوروي سابق نوع نويني از جنگ كه در اهداف با جنگ سخت مشترك است، اما از حربه هاي نظامي، برخوردهاي خونين و خشونت آميز در آن خبري نيست، نمود پيدا كرد؛ اين جنگ ماهيتي نرم افزاري دارد كه با استفاده از عمليات رواني و اقدامات تبليغاتي، رسانه اي و فرهنگي محقق مي شود.

كارويژه هاي جنگ نرم
جنگ نرم قلب ها را نشانه مي گيرد، فكرها را مي سوزاند، نيت ها را خاكستر مي كند و ريشه ايمان ها را مي خشكاند؛ اين جنگ متكي بر تهديدات نرم و قدرت نرم فرهنگي و اجتماعي است.
استكبار جهاني تا كنون چندين دولت سياسي را در كشورهاي مختلف از جمله لهستان، گرجستان، چك و اوسلواكي، قرقيزستان، اوكراين و تاجيكستان با استفاده از اين حربه تغيير داده است و اين قالب جديد را چندين بار براي ايران به آزمون و خطا گذارده كه تنها علت عدم موفقيت آنان رصد دقيق مقام معظم رهبري در اين حوزه بوده است.
جنگ نرم واقعيتي است كه از سال 67 بارها و بارها از سوي آيت الله خامنه اي با تعابير مختلف تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي، ناتوي فرهنگي و در نهايت با گستردگي امپراطوري فرهنگي مطرح شده است.

دشمن قسم خورده انقلاب با تجهيز و استفاده از منابع مختلف رسانه اي از جمله ماهواره، مطبوعات، راديو و ساير وسايل ارتباطي خود همواره در صدد شستشوي مغزي مخاطبان خود و انتقال مفاهيم و پيام هاي مطلوب مد نظر خود است.

دشمن هر ساله با نزديك شدن به انتخابات، با مستند سازي يا حتي با سكوت خويش در ابعاد و اشكال مختلف، سعي در ايجاد خدشه بر چهره واقعي اسلام و ترسيم يك نظام ناكارآمد، ايجاد جو بي اعتمادي نسبت به مسئولان و كارگزاران نظام از طريق مستند و ميزگرد و برنامه هاي سياسي و خبري، سياه نمايي، مطرح كردن ايران به عنوان بزرگترين مدافع تروريسم، تلاش در جهت تحليل مغرضانه از اوضاع داخلي و ايجاد فضايي وحشت زا، تضعيف انسجام اجتماعي، دامن زدن به اختلافات و شكاف هاي قومي و قبيله اي و از اين قبيل اقدامات دارد.

دشمن با ايجاد تشكيك، تلطيف، تنوير و برچسب زدن و انتقال مفاهيم كلي و خلط مباحث درست و غلط به قورباغه پز كردن ذهن مخاطب خود، بخصوص جوانان - به نوعي كه تاپايان، متوجه اين مطلب نمي شود و قدرت تشخيص تحليل يك مطلب درست و يا غلط از وي ساقط مي شود - اقدام مي كند؛ شاهد اين مطلب وفور شبهاتي است كه همچنان با گذشت دو سال از انتخابات رياست جمهوري، هنوز در بين جوانان ما موج مي زند.

لازم به ذكر است، با توجه به رسالت هدايت و جهت دهي ساير دانشجويان در تشخيص صحيح، افسران جنگ نرم بايد براي ارائه يك تحليل جامع، بر ابعاد مختلف محيط سياسي و اجتماعي خود اشراف كامل داشته باشند كه اهم نكات را يادآور مي شويم.

رسالت افسران
1- احساس تكليف مضاعف و شناخت تكليف
2- تشخيص سره از ناسره
3- ورود براي پاسخگويي و شفاف كردن افكار عمومي در مباحث مختلف مانند عدم امكان تقلب در انتخابات، تاثيرگذاري آراي آنها در نتيجه انتخابات و غيره
4- انتخاب افرادي كه به مباني و اصول انقلاب التزام دارند
5- ارزش هاي انقلاب را ارزش هاي خود بدانند
6- ايجاد شور و تشويق به حضور حداكثري و گسترده
7- تبيين نقش رهبري در مديريت كلان كشور و گذر از بحران ها
8- تبيين شرايط محيط ملي، منطقه اي و بين المللي
9- اقناع و ترغيب افكار عمومي به حضور
10- پاسخ به شبهات و اقدامات موجود
11- اعتمادسازي و اعتبارسازي نسبت به انقلاب اسلامي، نظام و انتخابات
12- ايجاد انگيزه و شور و نشاط سياسي در جامعه، بخصوص دانشگاه
13- تقويت اميد به آينده نظام
14- خنثي كردن توطئه هاي دشمن در ايجاد تحريك ها و شكاف هاي اجتماعي
15- تبيين عمل به تكليف ديني و انقلابي نسبت به سرنوشت كشور
16- توجه دادن به مصالح و منافع ملي
وظيفه افسران جنگ نرم در زمينه انتخاب اصلح و آگاهانه
1- تبيين معيارها و شاخص هاي انتخاب كانديداي اصلح مبتني بر آموزه هاي ديني
2- تاثير انتخاب اصلح در عزت، اقتدار و وحدت ملي
3- تبيين الزامات و بايسته هاي شكل گيري و تحقق مجالس تراز انقلاب اسلامي
4- تحقق مجلس كارآمد، مطلوب در حفظ سلامت نظام و مبارزه با فقر و فساد
5- تبيين نقش مجلس در اعمال نظارت بر كليه شئون كشور
6- تبيين شكل گيري مجلس ولايتمدار، مردمي، ساده زيست و انقلابي
7- تبيين نقش مجلس در تامين نياز كشور در وضع قوانين مترقي و رفع مشكلات كشور

از آنجايي كه دانشجويان بسيجي خود بايد جريان ساز باشند، نه آنكه دنباله روي جريان هاي مختلف، بنابراين براي بازي نخوردن در بازي هاي حقير سياسي گروه هاي مختلف و انتخاب افراد اصلح و مجلسي كارآمد، فقط بايد سه اصل امام، انقلاب و رهبري را شاخص خود قرار داده تا به طور ناخواسته براي جرياني خاص كسب آرا نكنند؛ زيرا بر اثر تجربيات گذشته اين گروه ها در صددند از طرق ذيل به بازي گرفتن دانشجويان براي كسب آراي جبهه خود اقدام كنند.
1- ارائه بيانيه در حمايت از تشكل هاي دانشجويي
2- مصاحبه با دانشجويان سرشناس و فعال فرهنگي، سياسي و اجتماعي در جهت حمايت از تفكر خود
3- برگزاري سلسله نشست هاي پرسش و پاسخ، مناظره و سخنراني
4- حمايت هاي متعدد مالي از نشريات همسو با تشكل و حزب خود در سطح دانشگاه ها
5- تربيت رابط هاي متعدد براي انتقال آخرين اخبار و رصد افكار و اقبال عمومي در سطوح مختلف چه در جبهه خودي و چه در جبهه رقيب
6- ايجاد كميته هاي دانشجويي براي انتقال مفاهيم مدنظر خود در سطح دانشگاه ها
    
منبع: کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها