کد خبر: ۴۰۶۳۰۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۰۴ دی ۱۳۹۵
تهرانی‌ها در حالی زمستان را با آلودگی هوا آغاز کردند که ابتکار معتقد است دولت می‌داند باید برای رفع معضل آلودگی هوا چه کند، اما چرا دولت که می‌داند باید چه کند این روزها تنها به تعطیلی و طرح زوج و فرد بسنده کرده است؟!

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، همه ساله با آغاز فصل پاییز معضل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها تشدید می‌شود و با اینکه این معضل به یک معضل همیشگی تبدیل شده است اما هنوز خبری از راه‌کار و اقدامی جدی برای رفع این معضل وجود ندارد و تنها ابتکاری که در این روزها شاهد آن هستیم تعطیلی مدارس و افزایش محدودیت‌های ترافیکی است.

اما پاییز امسال شرایط جوی با سیاست‌های محیط زیستی، سازمان بانوی سبز پوش همراه نبود به گونه‌ای که در سه ماهه پاییز امسال 34 روز هوای ناسالم داشتیم و بیش از 10 روز از این روزها تهران در شرایط اضطرار قرار داشت، اما با این حال باز هم خبری از تلاش برای حل این مشکل وجود نداشت و ابتکار مانند همیشه ترجیح داد یا این ایام را در تهران نباشد یا مانند همیشه این معضل را به گردن دولت قبل بیندازد، ابتکار در آبان ماه امسال در مورد آلودگی هوای تهران در کانال تلگرامی خود نوشت: دولت دقیقا می‌داند که برای آلودگی در کلان‌شهرها چکار باید بکند، اما رفع آلودگی هوا زمان‌بر است.  در سال 1379 هم اعلام کردیم این برنامه کوتاه مدت نیست و ده الی پانزده سال زمان خواهد برد. به جای اینکه بپرسیم چرا این مشکل حل نشده، باید بپرسیم چرا برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا مصوب سال 79، طی یک دوره هشت ساله تعطیل شده بود؟!

 

اما سؤال اینجاست دولت که می‌داند باید برای رفع معضل آلودگی هوا چه کند؟ چرا تا کنون دست روی دست گذاشته و منتظر نشسته است تا باد و باران، بار مسئولیت را از دوش مسئولان بردارد، آیا به نظر دولت هنوز زمان آن نرسیده است که راهکارهای خود را برای کنترل معضل آلودگی هوا به کار گیرد؟

جوجه آلودگی هوا را در آخر پاییز شمردیم و دیدیم مردم تهران در پاییز 34 روز را در هوای ناسالم نفس کشیدند و در سایه بی ابتکاری‌های مسئولان زمستان هم با آلودگی هوا آغاز شد، زمستانی که ذرات معلق و آلاینده هوا، هوایش را سنگین کرده است.

درحالی آلودگی هوا نفس‌های پایتخت را به شماره انداخته است که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی می‌شد ایجاد آلودگی هوا را در تهران پیش بینی کرد و قبل از آنکه این معضل تشدید شود با راهکارهای پیشگیرانه جلوی ایجاد حالت اضطرار را در تهران گرفت.

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس آبان ماه و همزمان با روزهای اوج آلودگی هوا در تهران در مصاحبه‌ای مطرح کرد که سازمان حفاظت محیط زیست باید پیش‌بینی می‌کرد که در این شرایط، هوای تهران به وضعیت اضطرار تبدیل نشود، و می‌توانستیم خودروها را به‌ترتیب زوج و فرد از در منزل اجازه تردد دهیم، وضعیتی که در 23 آبان در تهران ایجاد شد قابل پیشگیری بود و می‎توانستیم غلظت آلودگی را زیر حد هشدار نگه داریم.

 

امروز سومین روز زمستان است که هوای تهران در شرایط آلوده و ناسالم قرار دارد اما بازهم هیچ خبری از مسئولان سازمان محیط زیست نیست مسئولانی که متولیان اصلی محیط زیست در کشور هستند و هم اکنون هم که در حقوق شهروندی، هوای سالم حق تمام شهروندان عنوان شده است اما این حق مسلم مردم از سوی ابتکار و سایر مسئولان محیط زیست نادیده گرفته شده است.

بر اساس آخرین اطلاعات مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران، امروز نیز میزان غلظت آلاینده‌ها در هوای پایتخت فراتر از حد مجاز اعلام شده است و میزان غلظت آلاینده‌ها با قطر کمتر از 2.5 میکرون بر روی عدد 152 قرار داشت که فراتر از حد مجاز و نشان‌دهنده شرایط اضطرار است.

آلودگی هوا داستانی است که گویا آخرش را باید همیشه با دعا برای آمدن باران و برف بست چرا که دیگر امیدی به تدبیر و ابتکار مسئولان نیست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها