رنگی جسور و خشن
رنگ سال قبل فیروزهای؛ رنگی که
میرعامل شرکت پنتون درباره آن گفته بود: «فیروزهای رنگ محبت و شفا، ایمان و
حقیقت است و با الهام از رنگ آب و آسمان، نشاطآور و آرامشبخش و در جهان
امروز برای فراز از مشکلات روزمره، رنگی بسیار امیدوارکننده است.»اما
وضعیت نابسامان اقتصاد جهانی و ناامیدی حاکم بر جوامع در سال 2012، رنگی
جسورانهتر و خشنتر را طلب میکرد؛ رنگ نارنجی مایل به قرمز!
این تن
نارنجی، رنگی پرانرژی و جسورانه است و همان انرژیای که ما برای دوباره
شارژ شدن و حرکت کردن به جلو نیاز داریم را در خود دارد. نارنجی نه تنها
علامت انرژی و زندهألی است بلکه نشانههایی از قدرت و پشتکار دارد یعنی
همان چیزی که باید امسال بین انسانها طنینانداز شود تا بتوان به
تغییراتی که چشم انتظارشان هستیم دست یابیم.
مدیرعامل کالر پنتون (لیتریک ایزمن) همچنین گفته است:
«نارنجی میتواند افکار دلگرمکننده را در ما زنده و به فعالیت تشویقمان
کند تا بتوانیم به سمت هدفهای بهتری که در نظر داریم، حرکت کنیم.»
اما
لیتریک ایزمن این پیشبینی درباره رنگها را از کجا میآورد که زیاد هم
بیراه نیستند و خیلی مورد توجه طراحان و مدپوشان قرار میگیرد؟
تحصیلات و پیشینه لیتریک ایزمن در رشته روانشناسی است و همین مسئله باعث شده تا او بتواند بهخوبی فرهنگ رنگها را باتوجه به مشخصات زمان معنی کند.
اما به جز او متخصصان دیگر در این زمینه توضیح میدهند:«رنگ نارنجی مایل به قرمز القا کننده امیدواری و خوشبینی است که در نتیجه پیوند : احساس سرزندگی حاصل از آدرنالین تولید شده توسط رنگ قرمز» و «دوستی و گرما و پختگی رنگ زرد» است.
اما هنوز هم شاید متقاعد نشده باشید که چگونه میتواند رنگی را تعیین کرد که بیانگر وضعیت یک سال باشد؟
باید بگوییم کارشناسان مؤسسه پنتون هرسال به دنبال رنگی میگردند که تحتتأثیر صنایع مختلف است. آنها با استفاده از بررسی روند وقایع جهان و نیز روانشناسی حالت روانی انسانها در سال پیشرو به این تشخیص میرسند که کدام رنگ میتواند رنگ سال باشد. خیلی جالب است بدانید که رنگ سال قبل از اینکه مد، فیلم، تکنولوژی، هنر، طبیعت و حالتهای اجتماعی و اقتصادی افراد قرار بدهد، خودش از آنها الهام میگیرد.