کد خبر: ۳۹۷۶۰۵
زمان انتشار: ۱۰:۳۶     ۲۶ مهر ۱۳۹۵
به گزارش پایگاه 598، روزنامه ابتکار درباره رشد اقتصادی گزارش داده است:‌ رشد اقتصادی از جمله شاخص هایی است که دولت از اواسط سال 94 وعده افزایش آن را داده بود. ولی ا.. سیف روز گذشته آمار سه ماهه رشد اقتصادی را 4/5 درصد اعلام کرد تا وعده حسن روحانی از زبان رئیس بانک مرکزی محقق شده باشد. پیش از این حسن روحانی از رشد 4/4 درصدی خبر داده بود؛ آماری که توسط برخی مخالفان مورد شک قرار گرفته بود، اما نظرات کارشناسی ثابت کرد که آمارها درست است ولی نمود آن در زندگی مردم کمتر احساس می شود...

با این همه ارائه این آمارها گاهی مورد شک مردم قرار می گیرد به طوری که اثرعینی افزایش رشد اقتصادی در معیشت مدم به طور محسوس قبال لمس نیست. از طرفی برخی کارشناسان معتقدند رشد اقتصادی مطرح شده در اقتصاد ایران برای فصل بهار با توجه به اینکه این رشد در بخش‌هایی مانند نفت، کشاورزی و ... بوده تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم ندارد.

از طرفی رشد اقتصادی و سایر شاخص ها برای مردم تشریح نشده و عموماً تعریف درستی از این شاخص ها ارائه نمی شود.

مرتضی عزتی در گفت و گو با «ابتکار» در این خصوص می گوید: رشد اقتصادی به معنای نرخ افزایش درآمد کل مردم است. در واقع وقتی درآمد شرکت ها، صاحبان سرمایه و همه اقشار مردم در امسال را تقسیم بر سال گذشته منهای یک کنیم نرخ رشد اقتصادی به دست می آید. بنابراین وقتی نرخ رشد اقتصادی در یک سال 5 درصد باشد به معنای آن است که همه مردم روی هم رفته 5 درصد بیشتر از سال گذشته درآمد داشته اند. این به معنای این نیست که هر شخص به تنهایی این مقدار افزایش درآمد داشته است بلکه به طور متوسط این رشد اتفاق افتاده است.

وی می افزاید: در عین حال ممکن است عوامل دیگری مانند رشد جمعیت در کاهش رشد اقتصادی موثر باشد، به این معنا که رشد یک درصدی جمعیت به همان میزان از درصد رشد کم می کند، رشد اقتصادی به صورت «تورم خنثی شده» محاسبه می شود. برای مثال اگر رشد 15 درصد باشد با محاسبه میزان 10 درصدی تورم تبدیل به 5 درصد می شود.

این کارشناس اقتصادی به تشریح دلایل نمود نکردن رشد اقتصادی در وضعیت معیشت مردم پرداخته و می گوید: باید در نظر داشت که رشد 3 تا 5 درصد در طول یکسال نمی تواند اثر زیادی بر زندگی مردم بگذارد، چنانچه حقوق بگیران امسال حدود 3 تا 4 درصد به درآمدشان افزوده شده است که این میزان در یک سال نمود زیادی ندارد. وقتی که این رشد طی چند سال جمع شود، مردم آن را احساس می کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها