کد خبر: ۳۹۲۸۷۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۱     ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
مجري سيستم آبياري زيرسطحي در كشور گفت: در روش آبياري زيرسطحي با انتقال آب به ريشه گياه از تبخير در بخش كشاورزي جلوگيري به عمل مي‌آيد و عملكرد محصول توليدي ۲ تا ۳ برابر افزايش مي‌يابد.

به گزارش پایگاه 598، نوراني فر در گفت و گو با تسنيم اظهار كرد:  در سيستم آبياري زيرسطحي آب به‌طور مستقيم در اختيار ريشه گياه قرار مي‌گيرد و آب به سطح خاك نمي‌رسد.

وي با اشاره به اينكه بخش غالبي از آب مصرفي بخش كشاورزي تبخير مي‌شود افزود: بر اساس اين روش، تبخير روش‌هاي معمول آبياري، در آبياري زيرسطحي از بين مي‌رود.

مجري سيستم آبياري زيرسطحي در كشور ادامه داد: درصورتي‌كه بتوانيم آبياري‌هاي كشور را به شكل آبياري زيرسطحي اجرا كنيم بسياري از مشكلات فعلي كم‌آبي كشور از بين خواهد رفت.

نوراني فر گفت: بخشي از قطعات مصرفي رورش آبياري زير سطحي در حال حاضر از خارج كشور تامين مي‌شود اما بر اساس انتقال تكنولوژي صورت گرفته و با تجهيز كارخانه هاي داخلي تا 5 ماه آينده مي‌توانيم به طور كامل اين تجهيزات را  بومي كنيم.

وي يادآور شد: آبياري زيرسطحي امكان توسعه در تمام بخش‌هاي كشاورزي را دارد و محدوديتي براي ورود به مزارع و باغات ندارد.

نوراني فر گفت: مصرف آب در اين روش در مقايسه با روش غرق آبي70  درصد كاهش و  2.5 براي افزايش راندمان و عملكرد دارد.

وي افزود: براي كشت گندم در منطقه بوئين‌زهرا 9 هزار مترمكعب در هر هكتار به طور معمول مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما با استفاده از روش آبياري زيرسطحي در هر هكتار 3 هزار مترمكعب براي كشت گندم در هر هكتار مورد استفاده قرار گرفت.

وي افزود: ميانگين برداشت گندم نيز از 3.5 تن در هكتار در منطقه بويين زهرا به 9 تن در هكتار افزايش يافت و حدود 3 برآر افزايش عملكرد ايجاد شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها