کد خبر: ۳۹۲۸۱۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خبر داد
دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از طراحی نسل دوم «مسکن مهر» خبر داد و با برشمردن اشکالات متعدد لایحه برنامه ششم گفت: این برنامه نفوذ را قانونی می‌کند و اگر دقت کنیم برنامه‌ انحلالِ جامع هویت جمهوری اسلامی در تمدن غرب است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام و المسلمین علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، چهارشنبه گذشته در «نشست علمی راهبردی بررسی برنامه ششم توسعه و گفتمان سازی دوگانه توسعه و پیشرفت» به سخنرانی پرداخت. وی در این نشست با تبیین سرفصلهای ملاحظات الگو درباره برنامه ششم، 5 اشکال اساسی این برنامه را بررسی کرد.

کارشناس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تأکید بر اینکه «صِرف نقادی، بدون ارائه پیشنهاد، مشکل جبهه انقلاب اسلامی را حل نمی‌کند» خاطرنشان کرد: حتماً باید برای علاج مشکلات کشور پیشنهادهای اثباتی داد و یکی از مهمترین مشکلات کشور نیز برنامه ششم است.

وی ادامه داد: برای نمونه یکی از کارهای خوبی که توسط شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شده این است که طراحیِ نسل دوم مسکن مهر در نگاهی جامع ــ از بخشهای تجمیع سرمایه تا هویت ــ طراحی شده است. بنابراین پیشنهادهای الگو برای نظام برنامه‌ریزی کاملاً عملیاتی و مبتنی بر ظرفیتها و شرایط بومی است.

***‌ بخش اول؛ سرفصل بحثهای الگو درباره برنامه ششم

حجت‌الاسلام و المسلمین کشوری با بیان اینکه «شورای راهبردی الگو راجع به برنامه ششم پنج سرفصل بحثی را منتشر کرده‌ است» خاطرنشان کرد: این پنج سرفصل، درواقع پنج سؤالی هستند که ما در مورد برنامه ششم به آنها پاسخ داده‌ شده و اگر هر یک از این سؤالات جدی گرفته نشود مدیریت تحولات مربوط به برنامه ششم با مشکل مواجه می‌شود.

وی تأکید کرد: از زمانی که ما به‌صورت تفصیلی به برنامه‌ریزی ورود پیدا کرده‌ایم جناب آقای نوبخت دیگر خیلی روی این موضوع تأکید نمی‌کنند که ما بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را نداریم، بلکه ایشان تغییر موضع داده‌اند و می‌گویند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به سند تبدیل نشده و قانونی نشده است.

** سرفصل اول؛ نظام برنامه‌ریزی دارای چه اشکالاتی است

کارشناس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به سرفصل اول با عنوان «نظام برنامه‌ریزی دارای چه اشکالاتی است» خاطرنشان کرد: اگر نیروهای انقلاب می‌خواهند به برنامه ششم ورود پیدا کنند باید یک‌گام عقب‌تر آمده و نیم‌نگاهی به هفتاد سال برنامه‌ریزی در کشور داشته باشند؛ چون برنامه ششم میوه نظام برنامه‌ریزی توسعه‌گراست؛ شما نمی‌توانید به معایب مادر نپردازید و راجع به خود برنامه ششم بحث کنید.

وی عدم پرداختن به اشکالات نظام برنامه‌ریزی 70 ساله را یکی از ایرادات جدی جریان انقلابی دانست و ادامه داد: از سال 1327 تا به حال ده برنامه نوشته شده و برنامه ششم توسعه، یازدهمین برنامه و یک حلقه از این زنجیره محسوب می‌شود؛ ما باید همه این یازدهم برنامه را با هم بررسی کنیم؛ اما با این وجود این عیب وجود دارد که ما از زنجیره‌ یازدهم، وارد بحث شده‌ایم.

وی تأکید کرد: حتماً این را بدانید که اگر تمام این برنامه‌ها را با یکدیگر نبینید نمی‌توانید جریان توسعه‌گرا را مدیریت کنید.

**‌ سرفصل دوم؛ پیشنهادهای نیروهای انقلاب برای نظام برنامه‌ریزی

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با طرح این سؤال که «نیروهای انقلاب چه پیشنهادهایی برای نظام برنامه‌ریزی کشور دارند» تصریح کرد: باید بررسی کرد تفکر انقلاب اسلامی چه انتظاری از نظام برنامه‌ریزی کشور دارد؟

وی افزود: انقلاب اسلامی الآن در منطقه افراد را به مقاومت در برابر نظمِ آمریکایی دعوت می‌کند. ما الآن جبهه‌ای را به نام «جبهه مقاومت» تشکیل داده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران مرکز این جبهه است؛ یعنی ایده انقلاب در منطقه کاملاً واضح است و مشخص شده که چگونه باید جلو برویم؛ چه کسانی عضو جبهه مقاومت هستند؛ خط قرمزهای جبهه مقاومت چیست؛ تمام اینها کاملاً روشن است. لذا در مدیریت منطقه «حرف اثباتی» داریم. حالا دوستان باید همت کنند و مشخص شود که «حرف اثباتی انقلاب اسلامی برای نظام برنامه‌ریزی کشور» چیست. این موضوع باید بحث شود و جزء مباحث لازمی است که ما برای مدیریت برنامه ششم به آن احتیاج داریم.

پژوهشگر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تذکر نسبت به اینکه «فکر انقلاب اسلامی به ده‌ها حوزه ترجمه شده، اما این فکر در حوزه برنامه‌ریزی یا ترجمه نشده یا گاهی بازخوانی نشده و راجع به آن گفت‌وگو صورت نگرفته است» ادامه داد: سؤال دوم مفصل‌ترین سؤال و جوابی است که ما در این مباحث به آن پرداخته‌ایم. چون نیروهای انقلاب به این موضوع کمتر ورود پیدا کرده‌اند و راجع به این حوزه صحبتهای زیادی نشده است.

** سرفصل سوم؛ دولت‌سازی اسلامی از کجا آغاز می‌شود؟

حجت‌الاسلام و المسلمین کشوری درخصوص سرفصل سوم توضیح داد: سؤال سوم حول این موضوع است که اگرچه ما در مرحله «دولت‌سازی اسلامی» هستیم و دوستانِ انقلابی روی این موضوع بحث می‌کنند که ما در این مرحله حضور داریم، کتابهایی راجع به این موضوع نوشته می‌شود و جلساتی برگزار می‌گردد؛ اما بحث زیادی حول این موضوع صورت نمی‌گیرد که پروژه دولت‌سازی باید چگونه مدیریت شود؟ یکی از سرفصلهایی که ما آن را به حوزه برنامه‌ریزی مرتبط می‌دانیم این است که پرسیده‌ایم «نقطه آغاز دولت‌سازی اسلامی کجاست؟» ما باید این سؤال را از خودمان بپرسیم که دولت‌سازی اسلامی را چگونه مدیریت کنیم؟

** سرفصل چهارم؛ شناسایی، تبیین و رفع «عدم توازنهای فرهنگی»

کارشناس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با طرح «عدم توازنهای فرهنگی» یا «پایه‌های تصمیم در الگوی پیشرفت اسلامی» خاطرنشان کرد: جواب سؤال سوم (نقطه آغاز دولت‌سازی اسلامی چیست؟) «شناسایی، تبیین و رفع عدم توازنهای فرهنگی است».

** سرفصل پنجم؛ لیست عدم توازنهای فرهنگیِ اولویت‌دار کشور

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: در سؤال آخر و پنجم «لیست عدم توازنهای فرهنگیِ اولویت‌دار» کشور را برشمرده‌ایم؛ از نظر ما در کشور بیست عدم توازن فرهنگیِ اولویت‌دار وجود دارد که هویت اسلامیِ جامعه ما را به چالش می‌کشد. البته ممکن است در صورت مباحثه تعداد آنها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما این بیست مورد را احصا کرده و هفت مورد از آنها را در قالب برنامه ششم به مجلس ارائه داده‌ایم که ان‌شاء‌الله به قانون تبدیل شود. اگر ما موفق شویم این هفت عدم توازن فرهنگی را در مجلس تصویب کنیم یک‌گام با نگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به حوزه برنامه‌ریزی کشور و قانون‌گذاری ورود پیدا کرده‌ایم.

***‌ بخش دوم؛ اشکالات لایحه برنامه ششم / برنامه ششم، برنامه‌ انحلالِ جامع هویت جمهوری اسلامی در تمدن غرب است

** 5 اشکال اساسی برنامه پنجم

پژوهشگر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به اینکه «در مجموع پنج‌ نوع اشکال به برنامه ششم وارد است» تأکید کرد: اشکال اول تعارض برنامه ششم با مفاهیم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. اشکال نوع دوم «تعارض این لایحه با اسناد بالادستی» ــ از قانون اساسی تا سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب ــ است. اشکال نوع سومِ برنامه ششم، اشکالات شکلی است.

وی در تبیین اشکالات شکلی افزود: اشکالات شکلی یعنی به عنوان مثال دولت قصد کرده اصل برنامه را برای تصویب به مجلس ندهد؛ بلکه می‌خواهد احکام مورد نیز برای اجرای برنامه را ارائه دهد. یکی دیگر از اشکالاتِ شکلی، این است که شما در عبارات مربوط به برنامه ششم تناقضات و ابهامات زیادی را می‌بینید؛ شکل نوشتن برنامه ششم باید دقیق‌تر از اینها می‌بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین کشوری اشکال نوع چهارمِ لایحه برنامه ششم را «عدم انسجام» دانست و گفت: حتی اگر برنامه ششم سه اشکال قبلی را نداشت، باز هم خود برنامه انسجام ندارد؛ یعنی شما نمی‌توانید بگویید برنامه ششم متنی است که صدر و ذیل آن با یکدیگر هماهنگ است. به عنوان مثال در صدرِ ماده‌ مربوط به امور زنان و خانواده نوشته شده است که ما می‌خواهیم خانواده را تقویت کنیم ولی در ذیل ماده نوشته شده که این کار از طریق «عدالت جنسیتی» انجام می‌گیرد. عدالت جنسیتی اَبَرشعار جریان فمنیست است که جریانی ضد خانواده می‌باشد. سؤال اصلی این است که چطور می‌خواهیم با شعار اصلی جریان ضد خانواده، خانواده را تقویت کنیم؟ این یکی از موارد عدم انسجام برنامه است.

وی افزود: اشکال نوع پنجم که انسانهای اهل دقت را نگران می‌کند این است که «برنامه ششم نفوذ را قانونی می‌کند» که یک سرفصل مهم است.

کارشناس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «به نظر می‌رسد این مشکلات تعمّدی بوده و هوشمندانه است» خاطرنشان کرد: ماجرا خیلی پیچیده‌تر از این است که شما فکر کنید فقط عمدی در کار بوده است؛ دوستان باید پیش خدا جواب دهند که چرا این غفلت بزرگ افتاد؛ برنامه ششم، برنامه‌ انحلالِ جامع هویت جمهوری اسلامی در تمدن غرب است؛ یعنی شما نباید فکر کنید برنامه ششم، برنامه‌ای است که می‌خواهند پنج‌سال کشور را با آن جلو ببرند، بلکه در این برنامه از جهات مختلف انحلال هویت فعلی جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شده است.


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها