به گزارش پایگاه 598، شهريار بحراني كارگردان فيلم سينمايي ملك سليمان نبي (ع) و مريم مقدس (س) در گفتوگو با خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران تسنيم، گفت: زماني كه ساخت سريال «حجاب راه رستگاري» را آغاز كرديم، مسئلۀ حجاب اين التهابهاي امروز را در جامعه نداشت.
وي يك و نيم سال پيش اقدام به توليد سريالي 20 قسمتي به همراه يك نسخۀ سينمايي با عنوان «حجاب راه رستگاري» بر اساس منظري قرآني نسبت به مقولۀ حجاب كرد. به همين منظور با شهريار بحراني دربارۀ روند توليد اين سريال 20 قسمتي و برخي مشكلات و معضلات جامعه از جمله مسئلۀ حجاب به گفتوگو نشستيم كه مشروح آن در ذيل آمده است:
حجاب، شگردي براي ارتفاع گرفتن است
تسنيم: در ابتدا كمي درباره وجه تسميه مستند «حجاب راه رستگاري» و هدفتان از توليد اين مجموعه توضيح دهيد.
سريال «حجاب راه رستگاري» بر اساس 13 آيۀ محوري قرآن دربارۀ مسئلۀ حجاب و 18 آيۀ ديگر كه به نوعي اهميت حجاب را مطرح ميكرد، توليد شده است. خدا در آياتي از قرآن هدف از حجاب را طهارت، تزكيه و رسيدن به فلاح ميداند كه يكي از شيوههاي رسيدن به فلاح، «حجاب» است و با انتخاب اين عنوان براي سريال، مسير و هدفمان را مشخص كرديم. حجاب از ابتداي انقلاب در جامعه اسلامي مطرح بوده است، اما رفتارهاي صورت گرفته در اين زمينه مورد نظر خدا نبود. اولويت بحث حجاب در قرآن بحثهاي فكري، عقيدتي و مفهومي است و بر اساس قرآن، يكي از شگردها و رفتارهاي خواسته شده خدا براي رشد و ارتفاع گرفتن انسانها بهرهمندي از «حجاب» است. با وجود اينكه در قرآن به پوشش ظاهري هم بها داده شده است، اما جنبه فكري و معرفتي اين مسئله نسبت به صرف پوشش ظاهري غلبه دارد و بيانگر حضور انسان در فضاي رشد و تعالي است.
در اين مجموعه سعي شده است با نگاهي نو، مفاهيم قرآني و احاديث ائمه اطهار (ع) در خصوص حجاب، عفاف، حيا و حفاظت از وجوهات انساني به زبان تصوير بيان شود، به گونهاي كه با ايجاد حس و درك متفاوت از كليشههاي رايج، در يك فضاسازي مناسب، به تفهيم معناي واقعي حجاب بپردازيم. هدف از ساخت اين مستند، ارائه منظري قرآني و به دور از هرگونه افراط و تفريط نسبت به مفهوم حجاب است و اينكه حجاب منحصر به بانوان و به معناي صرف پوشش نيست.
لزوم فرهنگسازي حجاب در جامعه، نه اجبار
نحوه برخورد برخي مسئولين در اجبار به حجاب در جامعه تاكنون اثرات مخربي را
در پي داشته است و نتيجهاي جز سركشي و انحراف از اصل اسلام نداشته و
نخواهد داشت، به همين دليل بايد در اين زمينه فرهنگسازي صورت گيرد و
بهترين الگويمان هم رفتار خدايي است. رفتار خدا در دعوت به حجاب در قرآن
بسيار زيباست و با رفتاري كه اين روزها در جامعه در موضوع حجاب ميبينيم،
بسيار متفاوت است. خدا به گونهاي رفتار ميكند كه آدمي براي دستيابي به
آثار و بركات معنوي آن به حجاب كشيده شود و اين بهترين الگو براي
فرهنگسازي حجاب در جامعه است. ما در مجموعه گروه سينمايي خود به جهت
مشاهده اين تناقضها از گذشته، اقدام به توليد مستند مفهومي «حجاب راه
رستگاري» كرديم و سعي داشتيم حجاب را از منظر قرآن براي مخاطبان معرفي
كنيم. اين سريال نخستين كاري است كه به صورت مفهومي و بر اساس ديدگاه خدا
در قرآن به مقوله حجاب ميپردازد.
افراد با فرهنگسازي صحيح ناخودآگاه به حجاب كشيده ميشوند
در هر قسمت از اين سريال 20 قسمتي به يكي از اهداف مورد نظر خدا در بحث
حجاب پرداخته شده است. به عنوان مثال، در هر قسمت يكي از مباحث تقوي،
تزكيه، فلاح، اطاعت خدا و رسول، بهرهمندي از رحمت الهي و ... مورد بررسي
قرار گرفته و تمام اينها تنها بخشي از ثمراتي است كه خدا در اين زمينه عطا
ميكند و اين، آن چيزي است كه امروزه كسي در جامعه از آن آگاهي ندارد. اگر
بتوانيم در اين حوزه به طور سازنده و هدفمند كار كنيم، به طور ناخودآگاه
افراد به حجاب كشيده ميشوند.
تسنيم: امروزه در جوامع مختلف معنايي متفاوت از مفهوم حجاب ارائه ميشود، حال عفاف و حجاب از نظر شما داراي چه مفهومي است؟
مفهوم حجاب يكي از مصاديق تقواست كه به واسطه آن شخص بين خود و موضوعاتي كه خدا آنها را منع كرده، حائلي قرار ميدهد تا به رشدي برسد كه بتواند حريم ميان خود، فكر و ابعاد وجودياش را با عناصر نظام الهي و دنياي بيرون از خود تعريف و رعايت كند. در اين تعريف بالاترين حريم، حريم خداست. همانطور كه خداوند نسبت به بندگانش حريم قائل است، ما نيز بايد نسبت به خداوند، نظام و متعلقات او حريم نگه داريم. اگر آدمي اين حريم را قائل نبوده و شأن آن را نگه ندارد، به تدريج سقوط ميكند و از جايگاهي كه خدا براي او قرار داده است، تنزل مييابد.
بايد نسبت به وروديهاي قلبمان در برابر شياطين حساس باشيم
تسنيم: در اين مقطع از زمان كه با كثرت تصاوير، اصوات و سرگرمي آميخته شده
است، سخن گفتن درست و سنجيده درباره حجاب و قرآن كاري سخت است. شما در اين
سريال از چه شيوهها و روشهايي براي اثرگذاري هر چه بهتر در مخاطبان
استفاده كرديد؟
امروزه در مقطعي زندگي ميكنيم كه دريچههاي ورود به قلبمان را به هر فكر، تصوير، صدا و هر عنصر مخربي باز گذاشتهايم و متأسفانه فرهنگ غالب جامعه اين است كه اگر كسي چنين نكند، معتقد به آزادي بيان نيست و فردي متحّجر و منزودي است. اين در حالي است كه اگر كسي ميخواهد آزاده باشد و رشد كند، بايد تقواي الهي را محور قرار دهد و تقوا هم به منزله اين است كه انسان نسبت به وروديها و دروازههاي ابعاد وجودياش بسيار حساس باشد. خداوند ميفرمايد «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» انسان بايد نسبت به طعام خود، حساس باشد. مقصود تنها طعام مادّي نيست كه مهمتر از آن طعام معنوي و غذاي روح و روان است و منظور، غذاي فكر و معرفت و نيات است. انسان بايد به دقت نگاه كند كه چه چيزي وارد سيستم وجودياش ميشود، چراكه اين امر با تقوا رابطه نزديكي دارد.
اگر چنين توجهي نباشد، دنيايي كه مملو از شيطنت و زشتيهاي ابليس و ايادي اوست، آدمي را احاطه ميكند و به تدريج وارد ابعاد وجودي انسان ميشود. اين يك تهاجم فكري و فرهنگي بزرگ است كه انسان در طول تاريخ در معرض آن قرار داشته و به راحتي نميتواند بر آن غلبه كند. اين تهاجم فكري و فرهنگي كه به عنوان جنگ نرم ميشناسيم، سابقه طولاني در تاريخ بشريت دارد و ابليس و ايادي او، بشر را احاطه كردند و درصدد نفوذ به ابعاد وجودي انسان و ايجاد آلودگي در او هستند. هر كسي ياد نگيرد چگونه تقواي الهي را رعايت كند و جلوي ورودِ اين آلودگي و پليديها به درونِ خود را بگيرد، در برابر دشمن (ابليس) شكست خواهد خورد.
عدم تعريفي صحيح از دشمن فكري و پنهان در جامعه
خداوند ميفرمايد هيچگاه خانه وجودتان را لبِ پرتگاه نسازيد كه اگر چنين
كنيد، سقوط خواهيد كرد. اين يكي از بزرگترين هدايتهايي است كه خداوند بر
ما فرستاده و رفتار مناسب در قبال اين محبت الهي، حرفشنوي از اوست.
امروزه بهترين رفتار در برابر رسانههاي جمعي و انواع و اقسام ارتباطات
ناخواسته در دنياي مملو از بديها، عمل كردن هوشيارانه به اين دستورالعمل
الهي است و بايد بدين وسيله، قلعهاي يا دژي در برابر اين شيطنتها ايجاد
كرد. يكي از مشكلات موجود در جامعه، عدم تعريف صحيح از دشمن فكري و پنهاني
است كه به فكر و فرهنگمان حمله ميكند. اين، آن چيزي است كه مقام معظم
رهبري بارها و بارها بر آن تأكيد داشته و دارند. اگر قائل نباشيم كه انسان
در يك محيط جنگ رواني و تهاجم نرم قرار دارد، در مقابل آن خود را مسلح
نكرده و براي حفاظتِ خودمان دژي به وجود نميآوريم. انسان اگر خواهان رشد و
آسماني شدن است، چارهاي ندارد جز اينكه نگهباناني براي وروديهاي ابعاد و
جنبههاي خويش ايجاد كند.
تسنيم: ميل به بيحجابي و بدحجابي به تمايلات و گرايشهاي دروني بر ميگردد كه ابزارهاي رسانهاي در آن راستا به كار گرفته ميشود؛ به نظر شما عواملي كه ميل به حيا و عفت را در وجود انسان تقويت و نيز عواملي كه اختلال ايجاد ميكنند، چيست؟
يكي از بزرگترين اهداف غرب، حيازدايي در جامعه بشري است، زيرا اگر مقولۀ مهمي چون حيا از بين برود، موجب تسلط ابليس بر انسان و كشش او به هر سمت و سويي ميشود. به همين دليل در مقابل اين ترفند شيطاني كه امروزه در برخي جوامع به عنوان يك حُسن محسوب ميشود، نه يك خدشه، نياز است بار ديگر به بنيانهاي ايمانيمان نگاهي عميق داشته باشيم؛ چراكه مقوله ايمان آدمي را به حيا ميكشد، در غير اين صورت جامعه اسلامي هم مانند جوامع غربي به بيحيايي و بيعفتي سوق داده ميشود. انسان مؤمن و متّقي واجد حياست و نگه داشتن حرمتها در او بسيار پررنگ است. اگر نور ايمان در جامعه زياد شود، به تبع آن، حيا زياد و نيتها نيز اصلاح ميشوند. حيا صفت پيامبران و از نيازهاي اساسي براي سعادت انسان به شمار ميآيد.
تسنيم: يكي از نكات برجسته در اين سريال وجود جلوههاي ويژه بصري، طراحيها و فضاسازيهاي خاص آن است، كمي درباره اهميت پرداختن به اين موضوع توضيح دهيد.
بسياري از مفاهيم سنگين و عميق در فضاهايي زيباست كه قابل طرح است و اثرگذاري چنين صحنهپردازيهايي نيز در انتقال مفاهيم بيشتر است. به عنوان مثال، مقولۀ اخلاق كه موفقيت رسولالله (ص) به تصريح قرآن به واسطه آن بوده است، چنان بوده كه مردم نميتوانستند از دامِ محبت ايشان فرار كنند و سرانجام به دام محبتشان ميافتادند و ناخودآگاه ايمان ميآوردند. چون محصول نهايي رعايت حجاب، بهشت و فلاح است، پس بايد تصاوير نيز هماهنگ با اين فضا، بهشتگونه باشد و بياييم تصويري زيبا از بهشت بر اساس آنچه در قرآن ترسيم شده است، ايجاد كنيم. در چنين فضايي پليديها و زشتيها ناخودآگاه دور و دورتر ميشوند؛ چراكه اصلاً در چنين فضايي وجود بديها جايگاه و تعريفي ندارد. ما بايد براي هر فيلم ديني نياز به فضاهاي بصري زيبايي كه القاكننده مفاهيم متعالي است را تعريف و به آن توجه كنيم و زمينه كار تبليغيمان نيز آن فضاهاي زيبا باشد. در سريال «حجاب راه رستگاري» تلاشمان بر اين بوده تا اين موضوع مهم را مورد توجه قرار دهيم، در نتيجه از جلوههاي ويژۀ بسياري استفاده شده است، چراكه مخاطبان در چنين فضايي، بيشتر پذيراي پيامهاي فطري خواهند بود. اگر تصاوير در قالبي صحيح و مناسب ترسيم شوند، بهترين راه براي بيان مفاهيم به ظاهر پيچيده و عميق مثل ظهور، آخرت، قيامت، ايمان به پيامبران و فرشتگان، حركت در مسير ائمه (ع) و ... خواهند بود، اما از آنجايي كه اين امر كاري تخصصي است، نياز به تلاش بسياري دارد و گروههاي فيلمساز و تجسمي بايد آن را بيشتر مورد توجه قرار دهند.
هدف دشمن كنار زدن زبان تصويري و اصيل قرآني است
«قولوا الحق بغير السنتهم» قانوني است كه خداوند هم نسبت به آن توجه خاصي دارد. خداوند صحنهها و مثالهايي كه از بهشت و بشارتها و انذارها مطرح ميكند، همگي صحنههايي تصويرياند، طوريكه انسان در هنگام خواندن آيات گرچه با كلام و واژهها وارد ميشود، اما به تدريج در فضاي آيه قرار ميگيرد و بيشترين تأثير را ميپذيرد. خدا پيش قدم در استفاده از زبان هنر و تصوير است و ما هم بايد به پيروي از روش قرآن اين زبان را كشف كنيم. زبان تصويرياي كه اكنون در رسانهها وجود دارد، زباني مغشوش، مغلوط و ناسالم است كه توسط گروهي از يهوديان ضد خدا ايجاد شده است، افراد منحرفي كه رسانههاي بصري را 100 سالي است به دست گرفتهاند. آنها سعي دارند زبان تصويري اصيل مكاتب توحيدي را كنار بزنند و يك زبان تصويري ناسالم را كه متعلق به اعماق تاريكيهاست جايگزين كنند. يكي از اهداف ما در حوزه سينما بايد استخراج عناصر بصري سالمِ مدنظر خدا و تبيين آنها به زبان قرآن براي مخاطبان باشد.
تسنيم: به نظر شما امروزه با توجه به افزايش حجم شيطنتها از سوي دشمنان و از طرف ديگر، نگرانيهايي كه درباره مسئلۀ حجاب و عفاف در جامعه وجود دارد، تصويرسازي مفاهيم ديني چه جايگاهي ميتواند در اثرگذاري اين مفاهيم در ايمان مخاطبان داشته باشد؟
دشمن سعي ميكند فضاي مَحرم و نامحرم را در جامعه خدشهدار كند و از آنجايي كه در مسئلۀ حجاب، بيشتر به بحث پوشش حساسيم؛ فكر ميكنيم هر خانمي كه چادري باشد يا هر مردي كه به اين شكل لباس بپوشد، حجابش كامل است! در حاليكه بر اساس تعاريف قرآن، خانمي محجبهتر است كه رفتارش بر اساس حيا و عفت باشد. مردي را ميتوان مقيد به قانون خدايي حجاب دانست كه بيشتر به صيانت نگاه و فكرش توجه كند. رفتار دو خانم چادري و بدون چادر را تصور كنيد: خانمي كه از چادر استفاده نميكند و در محيطي مشغول به كار است كه نامحرم هم وجود دارد، اما نوع رفتارش نسبت به اطرافيان به گونهاي است كه به شدت حيا و عفت را رعايت ميكند. اين خانم در نزد خدا ارزش بيشتري نسبت به آن خانم چادري دارد كه رفتار مناسبي در برابر نامحرمان نشان نميدهد. در مقولۀ تصويرسازي هنوز نتوانستيم در جامعه اين بحث را پايهاي مطرح كنيم كه «پوشش كامل» تنها ملاك حجاب نيست، بلكه پوشيدگي بايد با عناصر فكري، صفاتي و دروني همراه شود كه حركات و سكنات و حفظ حريم با نامحرم نيز حاصل شود. به همين دليل نوعي دورويي و تظاهر در ابعاد رسانهاي شكل گرفته است و خيلي از رفتارهايي كه در رسانهها وجود دارد، بر اساس همين پوشش كامل است.
لزوم ارائه و شناساندن الگوهاي قرآني در زمينه حجاب
خانمها در فيلمها و سريالها تقريباً با پوششي مناسب حاضر ميشوند، اما
روابطشان با مردان نامحرم بعضاً ناسالم است. در خيلي از سريالها روابط محرم
و نامحرم به گونهاي است كه خيلي راحت در خلوت قرار ميگيرد و صحبت
ميكنند، در حاليكه خدا به شدت اين موضوع را نهي كرده است. با اين كارهاي
نمايشي كه ظاهري درست و باطني متضاد دارند، به صورت ناخودآگاه فرهنگ
غيرحجاب را اشاعه ميدهيم كه اين بسيار دردناك است، در حاليكه ما بايد
اشاعهدهندگان حجاب و حيا باشيم. تا وقتي روابط محرم و نامحرم در جامعه
كنترل نشود و الگوهاي زيباي خدايي در اين زمينه را نتوانيم عرضه كنيم، در
عرصۀ حجاب شكست خواهيم خورد و اين مسئلهاي است كه در سريال مفهومي «حجاب
راه رستگاري» بر آن تأكيد داشتهايم.
تسنيم: شما در مصاحبهاي اشاره داشتيد كه در ساخت اين مجموعه مدت زيادي صرف تحقيق و پژوهش شده است، لطفاً در رابطه با كارگروه قرآني و حديثي اين مجموعه كمي توضيح دهيد.
از سال 89 كار تحقيقاتي و پژوهشي اين سريال آغاز شد و بارها و بارها فيلمنامهاي كه بر اساس تحقيقات قرآني توليد شده بود، كنار گذاشته ميشد، به اين دليل كه پژوهشهاي قرآني مدام در حال تكميل شدن بود و خودش را به فيلمنامه تحميل ميكرد. از همان روز نخست، ديدگاه قرآني مجموعه بسيار تكامل پيدا كرد و بيشترين تأثير را از قرآن و منظر خدايي نسبت به مسئلۀ حجاب دريافت كرد. يكي از علل طولاني شدن كار به خاطر اين بود كه در پژوهش قرآني به جمعبندي كاملي نرسيده بوديم، اما به محض اينكه اين امر محقق شد، اقدام به ساخت سريال كرديم.
نبايد نماز و ديگر بروزات ظاهري دين را در فيلمها تحميل كنيم
تسنيم: شما در مصاحبهاي اشاره داشتيد كه اين سريال را قرآني ساختهايد، كمي در اين رابطه توضيح دهيد كه قرآني ساختن به چه معناست؟
خاطرم هست كه سالها پيش يكي از بزرگان تأكيد داشتند كه در فيلمها بحث نماز آنطور كه بايد و شايد مطرح نميشود. مدتي بعد شاهد صحنههايي در فيلمها بوديم كه يك لحظه از نماز (موقع سلام و يا قنوت نماز) نشان داده ميشد و كاملاً مشخص بود كه اين صحنه از نماز به فيلم تحميل شده است. اين موضوع باعث شد كه يك نوع دلزدگي نسبت به ارائه بروزات و شعائر ديني در فيلمها به وجود بيايد و اگر كسي در فيلم به نماز يا حجاب ميپرداخت، محكوم به عملكردي شعاري و سطحي ميشد كه اين امر به نوبه خود دوري از شعائر ديني را در محصولات نمايشي در پي داشت. اگر بخواهيم تنها ظاهر نماز و دين را نمايش دهيم، احتمال دوري از باطن و زيرساختهاي ديني وجود دارد، اين در حالي است كه كار هنر نفوذ به باطن و درون اعتقادات انسانها و نمايش روح تعهد است، نه اينكه تنها به نشان دادن رفتار ظاهري بپردازد كه راه برونرفت از اين معضل، نگاه كردن به مسائل مختلف از منظر خدايي است.
روش معمول در جامعه، عدم نگاه از منظر خدايي است و هر كسي مسائل ديني را آنطور كه دوست دارد، مطرح ميكند. در موضوع حجاب هم چنين است و فرد آنطور كه صلاح ميداند، به مسئلۀ حجاب ميپردازد و اسم آن را هم اسلامي ميگذارد. برخوردهاي نسنجيده و به شدت خشن و غيراخلاقي از جمله اين آسيبها هستند كه باعث گريزان شدن بسياري از دين شدهاند. در حاليكه اگر تمام مسائل ديني را از منظر خدايي نگاه كنيم و به زبان قرآن بيان كنيم، فطرتهاي پاك پذيراي آنها هستند. وقتي منظرمان قرآني باشد، متوجه ميشويم كه روشمان اشتباه بوده است. انسانها به جاي اينكه خداساخته باشند، خودساخته هستند. روشهاي تبليغ ما نيز بايد خداساخته باشند، يعني بر اساس نسخههاي خدايي باشد كه در قرآن و احاديث آمده است.
مسئولين فرهنگي هيچگونه حمايتي نداشتند
تسنيم: شما علاوه بر نسخه سينمايي «حجاب راه رستگاري»، از توليد سريال 20
قسمتي آن هم خبر داديد، كار توليد اين مستند به كجا رسيد و چه زماني اكران
خواهد شد؟ آيا برنامهاي براي پخش در شبكههاي سيما داريد؟
اين سريال حدود 6 سال است كه در حال توليد است. در اين مدت به خيلي از گروهها و مراكز مرتبط با كار فرهنگي و مسئله حجاب مراجعه كرديم، آنان در ظاهر تعريف و تمجيد بسياري از كار كردند، اما به جز يكي دو مركز آن هم به صورت بسيار اندك، ديگر مراكز مسئول به هيچ عنوان در طول مسير هميار و همكارمان نبودند و اين رفتار آنان بسيار تعجببرانگيز بود كه چرا برخي مسئولين فرهنگي از اين كار قرآني و مفهومي هيچگونه حمايتي نميكنند؟ اين رفتار مسئولين موجب شد تا كار توليد اين سريال با بودجههايي اندك جلو برود و اكنون بدين خاطر بسيار مقروض هستيم. با اين حال، گروه سازنده، خود را طلبكار اسلام و انقلاب ندانسته و بيتوجه به معضلاتي از اين دست، با پشتكار و پايمردي به كار ادامه دادند. اينك به فضل خدا سريال «حجاب راه رستگاري» مراحل پاياني خود را پشت سر ميگذارد و فقط بحث موسيقايي آن باقي مانده است كه به محض تأمين بودجه انشاءالله آماده پخش خواهد شد. اين سريال چون بر اساس آموزههاي قرآن ساخته شده، كهنه نخواهد شد و افتخار ميكنيم كه در اين مسير توفيق خدمت داشتهايم. با شبكههاي سيما و ارگانهاي مختلف براي پخش سريال صحبتهايي شده است، اما بحثهاي مالي مانع شد تا به توافق برسيم و اكنون پخش يا واگذاري اين سريال به رسانه ملي يا نهادها و ارگانها مشخص نيست، چون اقدامي جهت حمايت از سوي مسئولين نشده است.
تسنيم: توقع و پيشنهاد آقاي شهريار بحراني به عنوان يك هنرمند حوزه ديني و ارزشي از علماي فقه هنر كه از سوي مقام معظم رهبري شروع به كار كردند، چيست؟
ارتباط با هنرمندان بايد سرلوحه كار اهالي فقه هنر باشد و در مرحله بعد
اگر گروهي دغدغه كار قرآني، فكري و فرهنگي دارد، لازم است آنان هم در اين
زمينه دغدغهمند باشند. متأسفانه احساس ميكنم برخي از علماي ديني نسبت به
مسائل روز كم دغدغه هستند و اهميت بايسته و شايسته را نسبت به مسائل و
شبهاتي كه در جامعه ميان جوانان وجود دارد، ندارند. بيشتر قشر جوان خود را
منفك از روحانيت ميبينند و اين يك خطر بزرگ براي آينده اسلام و تشيع است.
مشكلات جوانان بايد توسط حوزويان حل شود و بايد جاذبهاي پُر مهر و محبت
اين دو قشر را به يكديگر متصل كند.
علماي ديني بايد مواد و ابزار لازم را در اختيار هنرمندان قرار دهند
چقدر خوب بود كه علماي ديني به غير از پرداختن به درس و بحثهاي فقهي و
كارهاي حوزوي، يكي از دغدغههاي فكريشان مسائل مبتلابه جامعه بود و براي
رفع آن در استفاده از قرآن و حديث پيش قدم ميشدند. آنها بايد مواد و
ابزار لازم را در اختيار هنرمندان قرار دهند تا هنرمندان مسلح شوند، در غير
اين صورت چطور ميتوانيم از هنرمندان انتظار داشته باشيم كه به فكر جنگ
نرم و تهاجم فكري و فرهنگي باشند؟ متأسفانه برخي هنرمندان توسط دشمن خيلي
راحتتر جذب ميشوند تا توسط دوستان و پدران و آموزگاران خود و اين بدين
خاطر است كه جاذبه افراد در داخل كشور به حدي نيست كه بتوانند با هنرمندان
ارتباط داشته باشند و آنان را تسليح و جذب موضوعات اصلي و مطرح فكري و
فرهنگي كنند.
تسنيم: انتظاري كه از جوانان انقلابي داريد تا در راستاي اين وظيفۀ مهم تصويرسازي به ميدان بيايند، چيست؟
از جوانان و مردم مؤمن انتظار داريم نسبت به عرصۀ جنگ نرم و تهاجم فكري و فرهنگي دشمن به شدت غيرت بورزند. ما انسانها نبايد خودمان را رها كنيم و در وسط كمينها و زير تيربار جنگ نرمِ دشمن بيدفاع وارد صحنه نبرد شويم. چراكه در اين صورت تركشهاي بيامانِ دشمن به ما اصابت كرده و يكي يكي از معركه خارج خواهيم شد. جوانان بيشتر از ديگران بايد مواظبت كنند و موتور محركي براي خانوادهشان باشد تا در اين عرصه جنگ نرم، فكر قوي و سالم و رفتارهاي مناسب از خود نشان دهند.
قلعهاي كه نگهبان ندارد، سقوط خواهد كرد
امروزه جوانان لازم است خطوط قرمزي را كه خدا مشخص كرده است، بدانند و آنها
را رعايت كنند كه برخي مصدايق خط قرمزها در اين زمانه، كانالهاي ماهواره،
بسياري از سايتها و ... است. انسان نبايد به هر ماهواره و برنامهاي نگاه
كند كه اصلاً ماهواره را خط قرمز بداند. بايد خيلي از فيلمها، سايتها،
تصاوير و موسيقيها و حتي خيلي از سايتهاي اجتماعي داخلي را كه مروج
بياخلاقي و فرهنگ منحط غرب و بيديني هستند را خط قرمز بداند. انسان
بايد براي وجودش نگهبان داشته باشد، زيرا قلعهاي كه نگهبان نداشته باشد،
سقوط خواهد كرد.