کد خبر: ۳۷۲۸۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
اطلاع‌رسانی در سایت سفارت ایران در هند و دیگر سایت‌های مرتبط، آنقدر شفاف و جامع است که شما می‌توانید حتی از طریق آنها دست به خرید بلیت بازی‌های هاکی روی یخ در کانادا بزنید!
598 به نقل از مشرق، هند یکی از چهار کشور عضو BRICبه شمار می‌رود. عبارت BRICمخفف حرف اول انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند، و چین است. این چهار کشور از جمله کشورهایی به حساب می‌آیند که طی دهه اخیر از رشد و توسعه اقتصادی خوبی برخوردار بوده‌اند و لذا اکنون از قطب‌های اقتصادی جهان به شمار می‌آیند.

به رغم نقش مهم کشور هند در اقتصاد جهانی و با وجود حجم بالای مبادلات و روابط اقتصادی زیادی که ایران با این کشور دارد، مسئولین در زمینه اطلاع‌رسانی‌های «شفاف» و روابط مختلف دیپلماتیک ما با این کشور نیز به رسالت خود عمل کرده و حرفی برای گفتن باقی نگذاشته‌اند.

مسلماً با این حجم بالای روابط اقتصادی، انتظار می‌رود که حداقل سفارت‌خانه ایران در هند از سایت‌های شایسته و خوبی برخوردار باشد و در زمینه‌ها و حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره اطلاع‌رسانی خوبی به عمل آورد. اما زهی خیال باطل. اگر در اینترنت و موتورهای جستجوی مختلفی چون گوگل، یاهو، بینگ و غیره گشتی زده و به دنبال سایت سفارت‌خانه ایران در این هند باشید، آنچه نصیبتان می‌شود به شرح زیر است.


سایت سفارت ایران در هند

در خصوص سایت سفارت ایران در هند می‌توان به نتایج زیر در موتور جستجوی گوگل دست یافت:


چنانچه مشاهده می‌کنید، در اولین صفحه جستجو به آدرسی برمی‌خورید که گویا مربوط به سایت سفارت ایران در هند است و آن آدرس عبارت است از www.iran-embassy.org.in/. هنگامی که بر روی آن با ذوق و شوق تمام کلیک می‌کنید تا بتوانید به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابید، با اطلاع‌رسانی «بسیار شفاف» و با صفحه‌ای سفید و بدون هیچ‌گونه سیاهی مواجه می‌شوید که باورکردنی نیست.


این خود یکی از کارهای جالب مسئولین ذی‌ربط است. از آنجا که گوش شیطان کر، بزنیم به تخته، الحمدالله، ما تاکنون با کشور هند دارای روابط حسنه‌ای بوده‌ایم، مسئولین برای این که نشان دهند کارنامه کاری‌شان سفید و پاک و بدون هیچ‌گونه آلودگی بوده است، دست به این ابتکار زده و این صفحه سفید را که جای هیچ‌گونه بحثی ندارد، برای شما به نمایش گذاشته‌اند.


سایت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران ـ حیدرآباد

بر اساس ظواهر این سایت که آدرس آن http://www.iranconsulatehyd.org است مسلماً می‌توان با یک نگاه پی برد که این سایت متعلق به سرکنسولگری ایران در حیدرآباد ــ یکی از شهرهای بزرگ هند و پایتخت ایالت آندراپرادش ــ است.


به رغم موارد خوبی که در این سایت می‌توان یافت، اما این سایت نیز همانند اکثر سایت‌های سفارت‌خانه‌های ایران دارای ایرادات و مشکلات فنی بسیاری می‌باشد و گویا صرفاً برای ابراز وجود گذاشته شده است.

در قسمت معرفی ایران و لینک‌های مربوط به آن هیچ یک از لینک‌های موجود کار نکرده و پیغام خطا ارائه می‌دهند.



قسمت امور کنسولی، طبیعتاً باید به امور مختلف کنسولی مانند گرفتن روادید بپردازد. در این قسمت نیز هیچ یک از لینک‌های موجود کار نکرده و شما تنها قادر به رویت «فرم درخواست روادید» هستید.


هنگامی که وارد بخش فرهنگی این سایت می‌شوید تصویر زیر برای‌تان به نمایش در می‌آید:


در اینجا سه لینک مختلف وجود دارند که قرار است شما را به بخش‌هایی ارجاع دهند تا بتوانید با مسائلی چون آموزش بانوان پس از پیروزی انقلاب، روابط ایران و حیدر‌آباد، و نقش دانشمندان مهاجر ایرانی در پیشرفت علوم در داکا آشنا شوید. متأسفانه هیچ یک از این لینک‌ها هیچ‌گونه مطلبی در اختیار شما قرار نمی‌دهد.


بخش تجاری این سایت نیز حاوی یک سری لینک‌های مختلف تجاری و بازرگانی است که در این بخش نیز اکثر لینک‌های موجود شما را به جایی وصل نمی‌کنند.


یکی از موارد جالب این بخش،‌ لینکی است که بر اساس نوشته آن شما باید بتوانید به قوانین موجود برای سرمایه‌گذاری در ایران دست پیدا کنید. تنها قانونی که با کلیک کردن بر روی آن می‌توانید دست پیدا کنید، تصویر زیر است:


در قسمت Student Section لینک دانشگاه‌های ایران و هند و چند لینک از جمله لینک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد که غیر لینک دانشگاه‌های هند، بورسیه تحصیلی، دیگر موارد ایراد فنی دارند.


بخش Iranian School نیز کار نکرده و اطلاعاتی برای نمایش ندارد.

در قسمت اخبار نیز می‌توانید عناوین مختلف خبری و نیز لینک خبرگزاری‌ها و سایت‌ها را بدست آورید.


البته در این بخش نیز برخی از لینک‌ها ایراد داشته و پیغام خطا می‌دهند، لینک‌هایی مانند روزنامه شرق، IRAN Daily، ipna.com،‌ SNN، خبرگزاری دانشجویان ایران، و حتی بازتاب که دوره عمرش به سر رسیده و دیگر وجود خارجی ندارد.

در پایان، نکته عجیبی که در مورد سایت این سرکنسولگری وجود دارد، شماره‌اندازی است که در قسمت چپ و پایین صفحه وجود دارد. کافیست روی آن کلیک کنید تا به نکته آن پی ببرید.


با کلیک بر روی آن شما وارد سایتی می‌شوید که در آنجا می‌توانید دست به خرید بلیت بازی‌های هاکی روی یخ در کانادا بزنید.


به نظر می‌رسد مسئولین سایت در امر ورزش و سرگرمی نیز ید طولایی داشته و مراجعه‌کنندگان را برای پر کردن اوقات فراغت خود به دیدن بازی‌های هاکی روی یخ، آن هم نه در تهران یا هند، بلکه در کانادا دعوت می‌کنند.


دیگر سایت‌های مرتبط با روابط ایران و هند

با توجه به مسائل فوق، جور این کم‌کاری‌ها را فعلاً برخی سایت‌های دیگر آن هم بیشتر در زمینه‌های فرهنگی و تحصیلات عالی می‌کشند. اگر کمی جستجو کنید در می‌یابید که گویا برخی سایت‌های دیگر مسائل فرهنگی ایران با دهلی نو را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. کافیست تا عبارت «رایزن فرهنگی ایران در هند» را جستجو کنید تا با برخی از این سایت‌ها آشنا شوید.

یکی از آنها «دفتر نمایندگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شبه قاره هند» با آدرس اینترنتی http://www.iiee.ir می‌باشد.


در این سایت شما می‌توانید برخی اطلاعات مورد نیاز خود در خصوص آموزش عالی و برخی بورس‌های تحصیلی را در یابید. اگر در صفحه منوی اصلی این سایت وارد بخش «تماس با ما» شوید صفحه زیر برای‌تان آورده می‌شود.


اگر در این صفحه نیز بر روی عبارت «سفارت ایران در دهلی» کلیک کنید، به این صفحه ارجاع داده می‌شوید:



دومین سایت، سایت «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» نام دارد که آدرس آن عبارت است از http://newdelhi.icro.ir. در این سایت نیز می‌توانید مسائل فرهنگی و علمی مختلف مربوط به ایران و هند را مورد بررسی قرار دهید. البته این سایت نیز در بخش «شبکه‌های اینترنتی دینی»‌ خود گل کاشته و می‌توان گفت که تقریباً اکثر لینک‌های موجود مشکل داشته و پیغام خطا می‌دهد.


هرچند این سایت در قسمت اخبار خود به روز بوده و مسائل مختلف را پوشش می‌دهد، اما در بخش «رویدادهای فرهنگی» با مطالبی روبرو می‌شوید که حداقل برای 4 سال قبل است. صفحه انگلیسی این بخش نیز به همین شکل است.



سایت سومی که احتمال دارد با آن برخورد کنید سایتی است با آدرس اینترنتی http://www.iranhouseindia.com. با وارد شدن به این سایت چیزی را خواهید دید که به هیچ وجه انتظارش را نمی‌شد داشت.


به نظر می‌رسد که این سایت یک سایت تبلیغاتی ژاپنی است که به تبلیغ رنگ مو می‌پردازد. حال اینکه چرا عبارت iran house india برای این سایت در نظر گرفته شده است خود جای سوال و تعجب دارد.
 

و این داستان همچنان ادامه دارد...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها